تولید لباس تب نمای نوزادان برای اولین بار در ایران

تهران - ایرنا - یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با استفاده از نانو رنگدانه‌های هوشمند، لباس‌های تب‌نمایی را تولید کرد که در صورت بروز تب در کودکان تغییر رنگ می‌دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، زهرا بهروزی مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناوران هوشمند نساج از تولید برند «بیرانو» در زمینه تولید و تکمیل منسوجات پیشرفته و نوآورانه خبرداد و گفت: این شرکت هسته های جدیدی با استفاده از دانش روز با هدف هوشمندسازی منسوجات با بهره گیری از نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی « B + Iran + O » ایجاد کرد که حاصل آن معرفی منسوجات آنتی باکتریال، ترموکرومیک، آبگریز و سوپرجاذب است.

وی با بیان اینکه شرکت دانش بنیان فناوران هوشمند نساج دارای ظرفیتی معادل ۱۰۰ هزار دوجین انواع منسوجات هوشمند در سال است، افزود: تب، واکنش دفاعی بدن و علامت یک بیماری است و ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود در کودکان می‌تواند علامت بیماری مهمی باشد، به ویژه در مواردی که تب طول بکشد یا تکرار شود و در زمان معین تشخیص داده نشود منجر به اتفاقات خطرناک برای کودکان شده و سلامتی آنها را به خطر بیندازد.

این فناور با تاکید بر اینکه این محصول نمونه مشابه داخلی نداشته است، یادآور شد: با توجه به اینکه بچه‌ها قادر نیستند وضعیت جسمی خود را به خوبی توصیف کنند، شاید تشخیص تب داشتن یا نداشتن کودک، برای پدر و مادر کاری دشوار باشد؛ والدین می توانند به وسیله لباس کودک تب نما، تب فرزند خود را سریع تشخیص داده و بعد از آن برای درمان آن اقدام کنند.

بهروزی تصریح کرد: رنگ لباس های تب نمای بیرانو هنگامی که دمای بدن کودک از ۳۷ درجه سانتیگراد بالاتر می رود، به آرامی تغییر رنگ می دهد و با افزایش دما به بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد برسد، کاملا سفید می شود، پس از معالجه کودک و رفع خطر تغییر رنگ لباس به حالت اولیه به والدین نشان می دهد که شرایط کودک به حالت طبیعی برگشته است.

وی یادآور شد: پروژه لباس کودک تب نما از بطن یک ضرورت اجتماعی ایجاد شده است و دارای سه بعد اصلی، بعد فیزیکی، بعد فناوری نوین و بعد هوشمندی است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناوران هوشمند نساج در خصوص بُعد فیزیکی لباس کودک تب نمای بیرانو گفت: این لباس بافته شده از مرغوب‌ترین نوع نخ است که منسوج استفاده شده در آن نخ پنبه بوده و کاملا از بدن و پوست حساس کودکان محافظت می کند و مانع از بروز حساسیت می‌شود.

بهروزی ادامه داد: همچنین در بُعد فناوری نوین نیز فناوری ترموکرومیکی به کار رفته، با استفاده از بهترین مواد اولیه تهیه شده است که با تلاش شبانه‌روزی گروه تحقیق و توسعه (R&D ) مجموعه بیرانو کاملا بر روی منسوج تثبیت شده اشتو با هیچ نوع شست وشویی ازبین نمی‌رود و در آخر بُعد هوشمندی لباس تب‌نمای هوشمند بیرانو، شرایط محیط را حس کرده و خود را با آن سازگار می‌کند و قادر به انجام وظایف بر اساس یک طرح از پیش تعیین شده است.

وی لباس‌های تب‌نما را از جمله منسوج هوشمند تولیدشده نام برد و تصریح کرد: این منسوجات قادرند در دمای بالای ۳۷ درجه سانتی‌گراد تغییر رنگ ‌دهند. این منسوجات در قالب لباس‌ها، جوراب و کلاه تولید شده‌اند و به راحتی دمای بالای بدن را نشان می‌دهند.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این لباس برای کودکان تولید شده است، افزود: لباس برای کودکانی که دمای اتاق ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد، پاسخ می‌دهد و در صورتی که کودک در کنار سیستم‌های حرارتی باشد، ممکن است پاسخ ندهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha