۲۶ مهر ۱۴۰۲، ۷:۳۸
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85260382
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقویت بهره‌وری اداری در زنجان با اهرم مدیریت دانش

زنجان - ایرنا - دبیر اجرایی مدیریت دانش استانداری زنجان گفت: مدیریت دانش به دنبال حذف روش‌های زاید همچنین آموزش و بالا بردن سطح بهره وری و کارآیی کارکنان است، این جهت گیری به مدیران اجازه می‌دهد تا استراتژی‌های سازمانی منعطفتر و دقیقتر را برگزینند و به سمت آن حرکت کنند.

به گزارش ایرنا، مدیریت دانش، ضامن ارتقای توانایی تصمیم‌گیری سریع و چابکسازی سازمانی است و موجب ساختاردهی به دانش و اطلاعات و قابل دسترس کردن آنها می‌شود که در استانداری زنجان اقداماتی برای پیاده سازی آن در دستور کار است.

مدیریت دانش مقوله‌ای کاربردی است و در حالت کلی به اطلاعات کسب شده در یک سازمان از طریق آموزش و تجربه، دانش سازمانی می‌گوییم که این اطلاعات از داده های خامی به دست می آید که برای انتقال مفهومی خاص در کنار هم قرار گرفته اند.

مدیریت دانش در پی تولید، حفظ و نشر دانش موجود در سازمان‌ها برای آموزش صحیح و اصولی کارمندان است، زمانی که کارکنان در سازمان از آموزش‌های اصولی و دقیق بهره‌ ببرند شاهد افزایش کارایی و بهبود عملکرد در همه جنبه‌ها خواهیم بود.

این مدیریت و اشتراک دانش، افراد علاقه مند به یادگیری را مشتاق‌تر می‌کند و افراد در حاشیه یادگیری را به نقطه ثقل تولید و اشتراک دانش حرکت می‌دهد.

خبرنگار ایرنا در خصوص پیاده سازی مدیریت دانش در استان با ناصر محمد زاده دبیر اجرایی مدیریت دانش استانداری زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: به طور کلی هدف مدیریت دانش چیست؟

مدیریت دانش در پی تولید، حفظ و نشر دانش موجود در سازمان ها برای آموزش صحیح و اصولی کارمندان است چون اگر کارکنان در سازمان از آموزش های اصولی و دقیق بهره ببرند شاهد افزایش کارآیی و بهبود عملکرد در همه جنبه ها خواهیم بود.

این مدیریت، اشتراک دانش را تشویق می کند و کسانی را که به یادگیری علاقه مند هستند مشتاقتر و کسانی را که در حاشیه یادگیری هستند به نقطه ثقل تولید و اشتراک دانش حرکت می دهد.

مثلا واحدی در سازمان چند سال پیش آزمایش یا تحقیقی انجام داده و اطلاعاتی را به سازمان وارد کرده است نتایج این تحقیق پس از گذشت سال ها قدیمی شده و سازمان نیاز به اطلاعات بروز دارد؛ وظیفه جمع آوری اطلاعات اینبار به عهده واحد دیگری گذاشته می شود.

تقویت بهره‌وری اداری در زنجان با اهرم مدیریت دانش

در سازمانی که مدیریت دانش وجود ندارد، تمام مراحل پیدا کردن منابع اطلاعاتی و روش های تحقیق باید از ابتدا طی شود اما در سازمانی که از مدیریت دانش استفاده می کند، روش ها و نتایج تحقیقات انجام شده در دسترس همگان است و واحد جدید برای انجام تحقیق جدید فقط نیاز به جمع آوری اطلاعات از منابعی دارد که از قبل در بانک اطلاعاتی سازمان ذخیره شده است و برای روش های تحقیق نیز اگر روش های استفاده شده داده های مناسبی داشته اند که می توان از همان ها استفاده کرد در غیر این صورت در کمترین حالت این مزیت را به همراه دارد که گروه جدید به سراغ استفاده از آن روش به خصوص نمی رود.

ایرنا. مدیریت دانش چگونه در یک سازمان اثرگذاری دارد؟

مدیریت دانش می تواند بر تمام نرم افزارهای سازمان اثر داشته باشد به طور مثال از نرم افزارهای بهای تمام شده تولید گرفته تا نرم افزار برنامه ریزی تولید و حتی خود نرم افزار تولید البته انسان توانایی مدیریت دانش را ندارد بلکه باید شرایطی را به وجود آورد تا دانش را تولید و حفظ کند تا از آن برای آموزش در زمان و جایی دیگر استفاده نماید.

اگر دقیقتر پاسخ بدهم مدیریت دانش هم بر همین موضوع استوار است؛ فرآیند تعریف، حفظ و به اشتراک گذاری دانش تولید شده در سازمان با هدف رشد بهره وری و کارآیی را مدیریت دانش می گوییم.

این روزها یکی از بهترین ابزارهای موجود برای مدیریت دانش سازمانی استفاده از راهکار مدیریت تولید است یعنی این راهکار نرم افزاری با پردازش و دسته بندی داده ها می تواند راهگشای بسیاری از کسب و کارها برای مدیریت دانش تولید شده در سازمان باشد.

ایرنا: آیا ارتقای بهره وری از عمده‌ترین نتایج مدیریت دانش است؟

بله‌ کاملا، مدیریت دانش در مرحله اول به دنبال حذف دوباره کاری ها و روش های زاید و در مرحله دوم، آموزش و بالا بردن سطح بهره وری و کارآیی کارکنان است.

همچنین به مدیران سازمان اجازه می دهد تا استراتژی های سازمانی منعطفتر و دقیقتری را برگزینند و بر اساس آن سازمان خود را به شکلی هدفمند رهبری کنند.

ایرنا: مدیریت دانش در ارزیابی چگونه عمل می کند؟

دانش ورودی به سازمان از منابع مختلفی به دست می آید، این اطلاعات ممکن است از منابع خارجی مانند مشتریان و تامین کنندگان یا منابع داخلی مثل کارکنان و مدیران وارد سازمان شود.

جمع آوری، تحلیل و ارزیابی، به کارگیری و اشتراک گذاری دانش، مرحله حساس و مهمی است و باید برای سازمانی که مدیریت دانش را به کار می برد درجه اهمیت بالایی داشته باشد.

دانش تولید شده در سازمان هرچقدر هم که منحصر به فرد و یکتا باشد بدون دسترسی متخصصان امر به آن فایده ای برای سازمان ندارد.

مهمترین حوزه های ورودی اطلاعات به سازمان و نحوه مدیریت را می توان اینگونه هم تعریف کرد؛ طراحی پایگاه دارایی های دانش محور به سرمایه های فکری نیروی کار و استفاده از تفکرات و خلاقیت آنها برای بهبود فرآیندها نیاز دارد.

تقویت بهره‌وری اداری در زنجان با اهرم مدیریت دانش

ایرنا: مدیریت دانش می تواند پاسخگوی تمام اهداف سازمان باشد؟

محیط فعالیت سازمان های دولتی و خصوصی در دهه گذشته دستخوش تغییرات بزرگی شده و از محیطی ایستا و بدون تحرک به محیطی شدیدا متغیر و پویا تبدیل شده است.

از این رو سازمان ها برای بقای خود نیاز به انعطاف پذیری در تمام جنبه های وجودی خود دارند.

از طرفی حفظ سرمایه های دانشی و ادامه استفاده از آنها نیز مزید بر علت شده تا سازمان ها بیش از پیش به دنبال استفاده از مدیریت دانش و به‌ کارگیری آن باشند.

مدیریت دانش می تواند در کنار مدیریت تغییر، نقش سازنده ای در سازمان ها داشته باشد، سازمان های امروزی به خوبی می دانند که بخش عمده ای از دانش آنها از راه دانش ضمنی به دست آمده است، (یعنی در کتاب ها هم وجود خارجی ندارد) همچنین برای تسهیل مبادلات بین سازمانی نیازمند مکانیسم منسجمی هستند و نیاز دارند تا فرآیند های خاص سازمان با ویژگی های خاص استفاده‌کنندگان از آن تطبیق پیدا کند و ارتقا یابد.

در مجموع مهمترین هدف مدیریت دانش این است که ما را به اهداف‌مان برساند.

استان زنجان یکی از استان هایی است که مدیریت دانش در آن پیاده سازی شده و در فعالیت های صورت گرفته تاکنون موفقیت آمیز بوده است اما باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha