۳ استاد دانشگاه آزاد شهرقدس در جمع دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند

شهرقدس - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس گفت: سه نفر از اعضای هیات علمی این واحد دانشگاهی در لیست پژوهشگران پراستناد ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس، دکتر آرش بغدادی روز سه شنبه در این باره اظهار داشت: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را به لحاظ تعداد پژوهشگران پر استناد ۲ درصد برتر در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی‌های انجام ‌شده در دانشگاه استنفورد، بر مبنای شاخص‌های شناخته شده و اطلاعات مندرج در اسکوپوس، ۲۱۰ هزار و ۱۹۸ دانشمند جهان به عنوان دانشمندان ۲ درصد پر استناد جهان در سال ۲۰۲۳ معرفی شدند.

این مسئول افزود: این دانشمندان براساس میزان استناد به مقالات علمی معتبر منتشر شده تا پایان سال ۲۰۲۲ معرفی شده‌اند.

۳ استاد دانشگاه آزاد شهرقدس در جمع دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند

بغدادی ادامه داد: این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را به ازای بروندادهای پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۲ در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی تحلیل و بر این اساس نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پر استناد ۲ درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند، معرفی کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس اضافه کرد: در فهرست منتشر شده بر اساس عملکرد استنادی یک ساله در سال ۲۰۲۲، تعداد ۲ هزار ۱۴۰ پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران در میان تعداد کل ۲۱۰ هزار و ۱۹۸ پژوهشگر بین‌المللی حضور دارند.

وی افزود: انتشار حداقل پنج مقاله شرط بررسی کارنامه اشخاص و شاخص‌های تعداد استناد، تعداد استناد بدون خود استنادی، شاخص اچ و یک شاخص ترکیبی ملاک ارزیابی اعلام شده است.

براساس این گزارش، یکی از این افراد دکتر عبدالله قاسمی پیربلوطی، استاد تمام پایه ۲۷ پسا دکتری گیاهان دارویی و معطر، از دانشگاه ایالتی ماسوچوست آمریکا و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهرقدس، صفادشت و ملارد برای چهارمین سال پیایی انتخاب شد و دکتر امید مرادی دانشیار گروه شیمی و مدیر مسئول و سردبیر مجله نانو ساختار در شیمی، با بالاترین رتبه کیفی مجلات ایرانی در دنیا نیز برای چهارمین سال پیایی و دکتر پیام بهزادی استادیار گروه میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس برای اولین بار در لیست دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند.

این گزارش می افزایدک طبق رتبه بندی که در اکتبر ۲۰۲۳ در پایگاه علمی الزویر به چاپ رسیده است، از کشور ایران ۲۱۴۱ دانشمند در زمره دانشمندان برتر دنیا در ۲۲ رشته علمی و ۱۷۶ زیر رشته از تمامی دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند که نام سه عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در این لیست به چشم می خورد.

این واحد دانشگاهی در سال ۱۳۸۰ در مقاطع کاردانی و کارشناسی با جذب ۶۰۰ نفر دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد که در حال حاضر این واحد دانشگاهی با حدود ۲۲ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در حال فعالیت است.

شهرستان قدس در غرب استان تهران با جمعیت ۴۵۰ هزار نفر در محدوه کوچک، از متراکم ترین مناطق مسکونی در کشور است.