نشست پوتین و شی جین پینگ با دیدگاههای همسو در باره غزه

تهران- ایرنا- آسیاتایمز در گزارشی نوشت، «ولادیمیر پوتین» و «شی جین پینگ رئیسان جمهوری روسیه و چین در حالی قرار است امروز چهارشنبه در پکن در نشستی شرکت کنند که هر دو کشور با دیدگاههای هم سو در باره غزه از محکوم کردن حمله حماس خودداری کرده و خواستار توقف حملات اسرائیل شده اند.

به گزاش ایرنا این رسانه نوشت: در حالی که شی و پوتین با دیدگاهی موازی درباره جنگ غزه دیدار کرده و از محکوم کردن حمله حماس خودداری کرده اند اما در مقابل جو بایدن برای نشان دادن حمایت خود از حملات اسرائیل به تل آویو می رود تا در مورد مسائل ژئوپلیتیکی از جمله تشدید تنشها میان اسرائیل و حماس نیز گفتگو کنند.

بر اساس این گزارش، این سومین دیدار میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ، همتای چین پس از دیدار آنها در پکن در اولیل ماه فوریه (بهمن-اسفند) ۲۰۲۲، چند هفته قبل از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین به شمار می آید.

رئیسان جمهور دو کشور سال گذشته نیز در ازبکستان و در ماه مارس (فروردین-اردیبهشت) سال جاری در مسکو ملاقات کردند.

بر اساس این گزارش، دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور پس از تشدید تنشها میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می شود که تاکنون هزاران کشته برجای گذاشته است. روسیه و چین تاکنون از محکوم کردن حماس خودداری کرده‌اند، اما از اسرائیل خواسته‌اند حملات خود را متوقف کند.

پیشتر نیز رئیس جمهوری روسیه درباره عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه هشدار داد و خواستار اقدام برای توقف خونریزی در این منطقه شد.

پوتین با بیان اینکه حمله زمینی اسرائیل به غزه به تلفات انسانی غیرقابل قبول منجر می شود، گفت: اکنون، مهمترین مساله توقف خونریزی است. این مقام روس از آمادگی کرملین برای میانجی‌گری با همه طرف‌های درگیر در جنگ شد.

رئیس جمهور روسیه سه‌شنبه (۱۷ اکتبر / ۲۵ مهر) برای شرکت در مجمع همکاری‌های بین‌المللی کمربند و جاده وارد پکن شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، رهبران ارشد چین و روسیه برای تبادل نظر در مورد روابط دوجانبه و سایر موضوعات مورد علاقه دوجانبه نشستی برگزار خواهند کرد. به باور تحلیلگران چینی، مسکو و پکن در این نشست به دنبال تشکیل یک اتحاد نظامی نخواهند بود و عقیده داشتند که مشارکت اقتصادی نزدیک‌تر به نفع هر دو خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha