ساخت راههای مواصلاتی اعم از آزادراهها، بزرگراهها و راهآهن یکی از مهمترین الزامات توسعه یافتگی است و وجود شبکه حملونقل و جادههای ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط استانها با یکدیگر است. ساخت راهها و شبکه معابر کارایی مطلوبی در آمد و شد جمعیت دارد که برای ساخت آن باید دقت کرد تا در ارتباط با عوامل محیطی باشد؛ سازگاری با اقلیم، رفع نیازهای محل و خصوصیات اجتماعی و فرهنگی محلهها از آن جملهاند.
زیرساخت حمل ونقلی خوب و مناسب مانند شبکه آزادراهها، به تقویت شبکه حمل ونقل انجامیده و هزینههای حمل ونقل را کاهش میدهد و این موضوع به نوبه خود، بهطور قطع هزینههای تولید را کاهش میدهد و متناسب با آن بهره وری و سودآوری سازمانها هم افزایش می یابد.
در کشور ما ۹۰ درصد تردد باری و مسافری کشور از شبکه آزادراهی انجام میشود. برای رسیدن به یک شبکه ایمن و روان باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه یا بزرگراه جدید ساخته شود. پیش بینی میکنیم تا پایان امسال با افتتاح بیش از هزار کیلومتر انواع راه، رکورددار افتتاح طولانی ترین آزادراه کشور هم باشیم.
برنامه وزارت راه و شهرسازی در توسعه شبکه آزادراهی کشور تا پایان امسال تکمیل ۲۷۱ کیلومتر آزادراه است و در این راستا افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۱۰ کیلومتر با هدف تحول حملونقل جادهای در جنوب کشور به ارزش روز ۲۰ هزار میلیارد تومان، رکورد افتتاح طولانیترین آزادراه کشور را از آنِ خود کرد. آزادراه شیراز به اصفهان پروژهای است که حدود ۴۰ سال پیش مطرح و ۱۰ سال پیش عملیات کلنگزنی شد و یکی از مهمترین پروژههایی به شمار میرود که کلنگ احداث آن در سال ۸۹ به زمین خورد.
بهرهبرداری از آزادراه شیراز- اصفهان موجب تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی کشور از بندر انزلی به تهران و از آنجا به سمت اصفهان، شیراز و عسلویه است که با کاهش ۱۰۰ دقیقه از زمان سفر برای وسایل نقلیه سواری توسعه گردشگری در دو استان مهم اصفهان و فارس را به همراه دارد.
هماکنون طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامه ریزی شده تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به این رقم افزوده شود؛ از این مقدار یکهزار و ۳۸ کیلومتر مسیر جدید در حال ساخت و یکهزار ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه قرار دارد. دولت سیزدهم تلاش میکند تا پایان امسال ساخت یکهزار و ۸۳۵ کیلومتر راه و بزرگراه را در دستور کار خود قرار دهدکه از این میزان ۸۸۰ کیلومتر آن بزرگراه و ۹۵۵ کیلومتر نیز احداث راه اصلی و بهسازی است. بیشتر این پروژهها در کریدورهای بزرگراهی غرب، جنوب، مناطق کمتر توسعه یافته و گلوگاههای ترافیکی قرار دارند که طبق اولویت بندی و برنامه زمانبندی به بهره برداری میرسند.
برای امسال شرکت ساخت برنامه تکمیل و بهرهبرداری از ۲۹۳ کیلومتر آزادراه را در دستور کار دارد که این میزان طول آزادراهی معادل ۳سه برابر متوسط سالیانه ساخت آزادراهها در کشور محسوب میشود.
نظر شما