۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 942
کد خبر: 85263812
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر کشور از خلیج گرگان بازدید کرد

۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵
کد خبر: 85263812
وزیر کشور از خلیج گرگان بازدید کرد

گرگان- ایرنا- احمد وحیدی وزیر کشور در ادامه سفر به گلستان برای آگاهی از وضعیت خلیج گرگان و مشاهده آخرین وضعیت اجرای طرح لایروبی، از این اکوسیستم بین‌المللی دیدن کرد .

به گزارش ایرنا، وحیدی روز پنجشنبه در این بازدید با حضور در سواحل خلیج گرگان در شهرستان بندرترکمن از وضعیت تراز آبی و روند اجرای لایروبی کانال آشوراده مطلع شد.

وی در حاشیه این بازدید گفت: پایداری خلیج گرگان نیازمند برنامه دراز مدت است

وحیدی افزود: طرح احیای خلیج گرگان نیازمند برنامه درازمدت و بازگشت به دوره تاثیرگذاری پیشین است.

وزیر کشور افزود: برنامه جامع برای پایداری خلیج گرگان باید انجام شود که یکی از بخش‌های آن رونق فعالیت‌های صیادی و گردشگری در این پهنه آبی است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آببندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha