به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدکلاهی در پنل تامین مالی نخستین رویداد و نمایشگاه بین المللی مد و پوشاک خلاق در سخنانی با تاکید بر ضرورت شرکتداری مدرن در حوزه صنایع خلاق گفت: شرکتهای صنایع خلاق در حوزه های مختلف و به طور خاص مد و پوشاک اگر می خواهند شرکت نوآوری داشته باشند، باید از سیستم تولید سنتی عبور کرده و خود را به دانش حقوقی روز مجهز کنند؛ در غیر این صورت هیچگاه تولیدشان، منشاء اثر صادراتی نخواهد بود و برندی از آنها به خارج از کشور منتقل نخواهد شد.
وی ادامه داد: صنایع خلاقی که نوآور هستند، از یک جایی به بعد باید وارد حاکمیت شرکتی مدرن شوند و ساختار حقوقی و مالی نظاممند ایجاد کنند تا بتوانند حمایت نظام بانکی و صندوق های پژوهش و فناوری را کسب کنند و در غیر این صورت، محکوم به شکست هستند.
"ایده" عمدهترین شاخص برای دریافت حمایت از صندوق پژوهش و فناوری
آزادی، مدیر صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق نیز در سخنانی در خصوص معیار سیاستگذاری در صندوق ها گفت: صندوق ها همچون بانک ها تنها بر تولید تمرکز ندارند و دغدغه آنها بیشتر ناظر به بحث نوآوری است.
وی در ادامه به موضوع اولویت صندوق ها در حوزه استارتاپ ها پرداخت و افزود: استفاده از "هوش مصنوعی" برای طراحی و تحلیل داده از جمله این اولویت هاست. همچنین "تبلیغات" که البته این روزها اینفلوئنسرها در حوزه تبلیغات گوی سبقت را از دیگران ربوده اند و "استفاده از مواد بازیافتنی" از دیگر اولویتهای صندوق است.
مدیر صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق تا به حال قراردادی در حوزه پوشاک نداشته به سازوکار تائیدیه گرفتن یک ایده خلاق در صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق اشاره کرد و گفت: اولین مرحله، ارائه پروپوزال اولیه و سابقه فعالیت است، در ادامه موارد دیگری همچون تفاوت محصول با نمونه های مشابه و در واقع مزیت محصول اهمیت می یابد و نهایتا امکان سنجی بازار، مرحله آخری است که در بررسی ایده در صندوق طی میشود.
وی در عین حال، عمده ترین شاخص برای جلب حمایت از صندوق های پژوهش و فناوری را خود "ایده" - بدین معنا که بتواند در بازار رشد کند - عنوان کرد و گفت: شاخص مهم دیگری که در ارزیابی ایدهها در صندوق مبنا قرار میگیرد، وضعیت تیم کاری اجرای ایده است.
حمایت صندوق پژوهش و فناوری البرز از ایدههای خلاقی صاحب بازار
پریسا آقاصفری، مسوول سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری البرز نیز در بحث خود بر اهمیت توجه صنایع خلاق به بازار محصول شان تاکید کرد و گفت: قبل از اجرایی شدن هر ایده ای باید به بازار آن توجه کرد و "فرهنگ" یک جامعه یکی از المان هایی است که می تواند معیاری برای شناخت بازار یا به عبارتی علاقه مصرفی مردم باشد.
وی با بیان اینکه تا به حال در حوزه پوشاک، قراردادی نداشته اند، تاکید کرد: صندوق پژوهش و فناوری البرز از صنایع خلاقی که بازار داشته باشند حتی اگر در حد ایده باشند، حمایت می کند.
آقاصفری در خصوص چگونگی حمایت صندوق البرز بیان کرد: ایده شتابدهی می شود، نمونه اولیه طراحی شده و سرمایه گذاری و ورود به بازار کلید می خورد.
نخستین رویداد و نمایشگاه بین المللی مد و پوشاک خلاق به همت ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ۲۵ و ۲۶ مهرماه در خانه نوآوری و فناوری ایران برگزار شد.
نظر شما