ورود دانش بنیان‌ها در صنعت خودروسازی ضروری است

تهران- ایرنا- نخبه دکتری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه هم اکنون صنعت خودروی کشور متشکل از دو ضلع شامل شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز است ولی از توانمندی طراحی و توسعه محصول در رنج است، ورود دانش بنیان‌ها به عنوان ضلع سوم برای رفع مشکل این بخش را ضروری دانست.

سیدمصطفی مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با بیان اینکه فضای دیدار اخیر نخبگان با رهبر معظم انقلاب برای نخبگان حاضر بسیار دلنشین بود، افزود: برای بنده نیز افتخاری بود که در محضر رهبر معظم انقلاب و جمع نخبگان صحبتی داشته باشم و امیدوارم مباحث مطرح شده در حوزه صنعت خودروی کشور مفید واقع شود.

۷۰۰ نفر از نخبگان کشور روز سه‌شنبه و در دومین روز از سیزدهمین همایش ملی نخبگان با رهبر معظم انقلاب دیدار و از بیانات ایشان بهره‌مند شدند.

صنعت خودروی کشور از توانمندی طراحی و توسعه محصول در رنج

این نخبه فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت و دکتری هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف می گوید که پنج سالی می شود در حوزه خودروهای برقی و هوشمند فعالیت می کند.

ورود دانش بنیان‌ها به صنعت خودرو به عنوان ضلع سوم ضروری است

مهدوی در پاسخ به این سوال که طرح مطروحه شما در دیدار با رهبر معظم انقلاب از چه ویژگی و نوآوری برخوردار است، تاکید کرد: در واقع مرور مشکلات صنعت خودرو بیانگر آن است که ریشه اصلی این مشکلات از جنس نبود استراتژی و بسته های سیاست گذاری است و طرح بنده حمایت از ورود دانش بنیان ها و فناوران به این صنعت به عنوان ضلع سوم صنعت خودرو است.

وی در توضیح بیشتر با بیان اینکه، هم اکنون صنعت خودرو کشور متشکل از دو ضلع شامل شرکت های خودروساز به عنوان خریدار قطعه و دیگری شرکت های قطعه ساز است، اذعان کرد: متاسفانه در حال حاضر صنعت خودرو از دو معضل توانمندی طراحی و همچنین توسعه محصول در رنج است.

ورود دانش بنیان‌ها به صنعت خودرو به عنوان ضلع سوم ضروری است

عضو بنیاد ملی نخبگان افزود: این درحالی است که صنعت خودرو کشور از زیرساخت تولید مناسب برخوردار است به طوریکه حتی بخشی از این ظرفیت زیرساختی تولید بدون استفاده است.

ورود دانش بنیان ها به صنعت خودرو به عنوان ضلع سوم ضروری است

دکتری هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با اشاره به پیشنهاد خود برای رفع معضل صنعت خودرو کشور تاکیدکرد:معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور باید با تامین مالی اولیه پروژه های طراحی کلان، شرکت های دانش بنیان را به عنوان ضلع سوم به به صنعت خودرو وارد کند.

مهدوی افزود: این معاونت نباید اصراری به تولیدی شدن شرکت های دانش بینان داشته باشد چراکه این به معنای آن است که ما باید زیرساخت جدیدی را از صفر ایجاد کنیم، درحالی که ظرفیت بلااستفاده در این حوزه در کشور وجود دارد.

ورود دانش بنیان‌ها به صنعت خودرو به عنوان ضلع سوم ضروری است

وی معتقداست:با قرار گرفتن این سه ضلع در کنار یکدیگر می توان با استفاده و بهره گیری از توانمندی های هرسه ضلع ساختار صنعت خودرو را ارتقاء داد و مشکل این صنعت را رفع کرد.

مهدوی اضافه کرد: طرح بنده در واقع در راستای همان مسئله محوری و توسعه دانش فنی مبتنی بر تقاضای واقعی است که معاونت علمی آنرا دنبال می کند.

نگاه بنیاد ملی نخبگان در حال حرکت به سمت رفع مسائل کشور است

این عضو بنیاد ملی نخبان همچنین در خصوص محور بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان و اینکه ایشان تاکید کردند که "جامعه علمی و نخبگانی کشور به یک حرکت و خیز جدید احتیاج دارند و این خیز جدید باید با همراهی این دولت و همکاری مسئولان جوان در بدنه دولت و همت خود شما مجموعه نخبگان، انجام بگیرد"گفت:در حقیقت در حوزه نخبگان از نظر بنده اقداماتی که در سالهای اخیر اتفاق افتاده است حرکت رو به جلویی بوده است.

مهدوی افزود: به عنوان مثال بنیاد ملی نخبگان در حال حرکت از معدل محوری و مقاله محوری به سمت محصول محوری و نتیجه و مسئله یابی است و این یک حرکت درحقیقت رو به جلوست.

ورود دانش بنیان‌ها به صنعت خودرو به عنوان ضلع سوم ضروری است

وی همچنین گفت: نگاه محصول و مسئله محوری توسط روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور که ریاست بنیاد ملی نخبگان را نیز عهده دار است، در جلسه دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفت.

مهدوی افزود:این بیانگر آن است که مجموعه معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان به خوبی دریافته اند که به جای نگاه صنفی، از بنیاد ملی نخبگان برای رفع مسائل کشور استفاده شود و راه صحیح نیز همین است.

نخبگان خود را وام دار مردم بدانند و برای رفع مشکلات کشور تلاش کنند

این نخبه فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت با اشاره به بخشی از صحبت های رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه" علم، مسئولیت‌آور است؛ مثل همه‌ دارایی‌های دیگر. دارایی فکری، دارایی مالی، دارایی قدرت" گفت: در واقع این جمله رهبری برای بنده بسیار ارزشمند و دلنشین بود است.

مهدوی افزود:چراکه جامعه نخبگان تا هنگامی که برای جامعه و مردم اثرگذارنباشد و مردم تاثیر آنها را مشاهده نکنند، عنوان نخبگی که یدک می کشند به هیچ وجه ارزشمند نخواهد بود.

وی گفت: درحقیقت یک فرد نخبه به دلیل برخورداری از استعدادی که خداوند متعال در وجودش نهاده است، قائدتا باید نسبت به مردم از احساس مسوولیت بالاتری برخوردار باشد و خود را وام دار مردم بداند و برای رفع مشکلات آنها فعالیت کند.

تذکر مجدد و بجا رهبری به وزارت علوم برای تغییر روند ارتقاء اساتید

وی در خصوص این بخش از صحبت های نقدانه رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه، "من تصور می‌کردم تذکراتی که قبلا داده شده، کفایت کرده است چون شنیدم که این‌گونه نیست؛ یعنی مقاله علمی را شرط ارتقاء هیات علمی قراردادن، منطق ندارد و واقعا نمی‌تواند انسان آن را هضم کند" نیز با تاکید براینکه، رهبر معظم انقلاب چندین سال است که در این خصوص صحبت کرده اند، این سخن رهبری را تذکری مجدد و بجا دانست.

مهدوی افزود:اگر فرآیند این مسئله را در طول ۱۵ سال اخیر مرور کنیم تا حدودی گرایش مجموعه ها به سمت بهبود این وضعیت حرکت کرده است.

ورود دانش بنیان‌ها به صنعت خودرو به عنوان ضلع سوم ضروری است

وی در ادامه با اشاره به اینکه، در برخی از نهادهای علمی همچون معاونت علمی، فناوری و بنیاد ملی نخبگان حرکت به سمت مسئله محوری است، گفت: تذکر رهبر معظم انقلاب در این بخش به سمت وزارت علوم بود.

موضع گیری نخبگان در قبال حوادث غزه از تاثیر ویژه ای برخوردار است

این جوان نخبه کشورمان در ادامه در خصوص دیدگاه خود نسبت به مردم مظلوم غزه که این روزها زیر آتش بمباران رژیم صهیونیستی قرار دارند نیز خطاب به آنهایی که صحنه های به خاک و خون کشیدن فلسطینی ها توسط رژیم صهیونیستی را مشاهده می کنند و هیچ عکس العمل موثری انجام نمی دهند، توصیه کرد حداقل وجدان خفته خود را بیدار کنند و انسان باشند.

مهدوی، سکوت و انفعال سازمان های بین المللی و جامعه جهانی در مواجهه با کشتار وحشیانه جمعی مردم غزه اعم از کودکان، زنان و جوانان را بدون هیچگونه توجیه دانست و افزود:این بیانگر آن است که موضوع حقوق بشر عاری از هرگونه واقعیت و کاربردی است.

ورود دانش بنیان‌ها به صنعت خودرو به عنوان ضلع سوم ضروری است

وی همچنین از جامعه نخبگان به خصوص فعالان حوزه سیاسی و ارتباطات و رسانه به عنوان کسانی که موضع گیری و عملکرد آنها از تاثیر دوچندان در حوزه داخلی و بین‌المللی برخوردار است، خواست که در اتفاقات این روزهای غزه با یک دیپلماسی نخبگانی و ایده‌پردازی مردم مظلوم فلسطین را یاری کنند.

جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور صبح سه‌شنبه (۲۵ مهر ۱۴۰۲) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha