ساختار دستگاه‌های فرهنگی بازسازی انقلابی می‌شود

تهران - ایرنا - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان اداری و استخدامی مکلف شد تا ساختار دستگاه های فرهنگی را بازسازی انقلابی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز شنبه ۲۹ مهر ماه در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه به بررسی بند «الف» ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم از فصل ۱۵ لایحه با عنوان «ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه» پرداختند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در مخالفت با این بند آن را مخالف برخی اصول قانون اساسی دانست.

عبدالحسین روح الامینی در موافقت با این بند اظهار کرد: این بند سبب هم افزایی بودجه های دستگاه های فرهنگی می شود و دستگاه های فرهنگی مکلفند با همکاری وزارت فرهنک و ارشاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان اداری و استخدامی کشور به این هم افزایی دست بزنند. بالادست بسیاری از کارهای فرهنگی و آموزشی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از دولت در خصوص این بند اظهار کرد: رهبر انقلاب بر لزوم اصلاح ساختار فرهنگ در ابتدای دولت سیزدهم تاکید کردند، این دستور معظم له را پیگیری کردیم و پس از آن تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سوی ایشان مطرح شد. دنبال آن هستیم در یک بازه منطقی و معقول با همکاری نزدیک سازمان اداری و استخدامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی این کار را انجام دهیم؛ این از اهداف راهبردی برنامه هفتم است، باید بتوانیم برخی ساختارها را اصلاح کرده، همپوشانی ها را کم کرده و برخی فعالیت های اضافه را حذف کنیم از نمایندگان می خواهیم به این بند رأی قاطع بدهند.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس درباره این بند اظهار کرد: علی رغم وجود دستگاه های مختلف فرهنگی و نیز به رغم توفیقات فرهنگی، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم لذا این بند وزارت ارشاد را مکلف می کند با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه های علمیه ساختار بخش فرهنگی را با هدف افزایش کارآیی و تداخل مأموریت ها اصلاح کند.

مصری نایب رئیس مجلس درباره این بند بیان کرد: اصلاح ساختارها بر عهده رئیس جمهور است اگر هم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که دیگر مصوبه مجلس نمی خواهد.

در نهایت با موافقت دولت و کمیسیون تلفیق برنامه مجلس، ماده ۷۵ و بند «الف» لایحه برنامه هفتم به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید و به شرح زیر است:

ماده ۷۵- در راستای اعتلای فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقای هویت ملی و روحیه مقاومت، کار و تلاش در جامعه اقدامات زیر انجام می شود:

الف- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداری و استخدامی کشور مکلفند با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیریت حوزه های علمیه و سایر دستگاه های فرهنگی ذی ربط به منظور بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور با رویکرد اصلاح ذهنیت، فرهنگ و نرم افزار حاکم بر جامعه و با هدف افزایش کارآیی و اجتناب از هم پوشانی و تداخل مأموریت و وظایف و با رویکرد استقرار الگوی حکمرانی هوشمند، شبکه ای، تعاملی، مردم پایه، ارزشی و انقلابی تا پایان سال دوم برنامه نسبت به تهیه طرح اصلاح رویکردها، رویه ها، روشها و مأموریت، ساختار، وظایف و تشـکیلات دستگاه های فرهنگی که به نحوی از انحا از بودجه های عمومی به طور مسـتقیم و یا غیرمستقیم استفاده میکنند، اقدام کرده و با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب مراجع ذی صلاح برسانند.

در ادامه محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس پیشنهادی را در خصوص بند الحاقی بند «الف» ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح کرد.

جوکار در این پیشنهاد مطرح کرد: صداوسیما نباید در این چارچوب قرار گیرد؛ صداوسیما تابع چارچوب های ساختاری خودش است و نباید برای این سازمان قانون گذاری کنیم و می بایست از این بند (بند «الف» ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم) آن را مستثنی کنیم.

معین الدین سعیدی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار کرد: چرا باید صداوسیما تافته جدابافته و مستثنی از قوانین باشد؟ الان عملکرد صداوسیمای ما همان دانشگاه ملی است که مورد نظر حضرت امام (ره) و رهبر انقلاب است؟

در ادامه حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با پیشنهاد کمیسیون شوراهای و امور داخلی کشور مجلس گفت: این پیشنهاد مطابق اصل ۱۷۵ قانون اساسی است و از آنجایی که رسانه یک امر پویا و با سرعت عمل بالاست و انتظار از صداوسیما این است که در توسعه فعالیت های اسلامی عمل کند، لذا اینکه تابع قوانین داخلی خودش باشد، حرف کاملا به جایی است.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ما با این پیشنهاد مخالفیم بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی رئیس جمهور مسئولیت امور بودجه و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد بنابراین رئیس جمهور مسئولیت مستقیم و اختیار کامل برای همه تشکیلات دارد و نمی توانیم قانون اساسی را با یک قانون مجلس مستثنی کنیم؛ اینکه بخواهیم اختیار ساختار صداوسیما را از ذیل اختیارات رئیس جمهور خارج کنیم، خلاف قانون اساسی است ضمن اینکه برای صداوسیما آیا تا به حال قانون خاص نوشته ایم؟

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس گفت: در بند «الف» ماده ۷۵ یک اصل کلی را تصویب کردیم که قرار شد رویه ها و روش ها اصلاح شود اگر بخواهیم بر آن استثنا بزنیم، حلاوت این فعالیت گرفته می شود همین الان هم صداوسیما رویه های قانونی خاص خود را دارد. در اصل ۱۷۵ قانون اساسی هم در خصوص صداوسیما گفته شده که خط مشی نظارت بر آن را قانون تعیین می کند بنابراین هیچ منافاتی با این ماده از لایحه ندارد.

در نهایت این پیشنهاد به رأی گذاشته شد که با توجه به عدم اظهار نظر کمیسیون تلفیق برنامه و مخالفت دولت به تصویب نرسید.

حجت الاسلام سید محمد رضا میرتاج الدینی در پیشنهاد دیگری درباره شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، خواستار آن شد تا هر دستگاهی بخشی از یک درصد از اعتبارات فرهنگی خود را با هماهنگی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هزینه کند تا فعالیت های فرهنگی دستگاه ها به هم افزایی و هماهنگی برسد.

حجت الاسلام حسن نوروزی در مخالفت با این پیشنهاد تصریح کرد: همین الان بودجه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در حال تأمین است؛ ضمن اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از ابتدای انقلاب تا کنون مردمی اداره می شده و نباید آن را دولتی کنیم. به نظر می رسد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باید همچنان مردمی باقی بماند.

مهرداد ویس کرمی در موافقت با این پیشنهاد اظهار کرد: به صورت عرفی هماهنگی تبلیغات و تجمعات مردمی بر عهده شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است آیا این شورا می شود بودجه نداشته باشد؟ اگر حکومت اسلامی را جدی گرفته ایم، باید از مساجد، انقلابی ها و فعالیت های تبلیغاتی به نفع نظام هم حمایت شود.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این پیشنهاد ابهام دارد؛ در این پیشنهاد آمده بخشی از یک درصد اعتبارات فرهنگی دستگاه ها؛ این یک درصد اعتبار فرهنگی در کجا آمده؟ اول باید قانون دائمی برای این یک درصد تصویب کنیم و سپس بخشی از آن را به این شورا بدهیم؛ مردم ما انقلابی اند و معطل این بودجه ها نمی مانند و از هر جایی که شده بودجه تظاهرات را تأمین می کنند؛ لذا تصویب این پیشنهاد ضرورتی ندارد.

این پیشنهاد با مخالفت دولت و کمیسیون تلفیق برنامه مجلس به رأی گذاشته شد که به تصویب نرسید.

سپس سید محدرضا میرتاج الدینی پیشنهاد دیگری مطرح کرد که بر اساس آن طرح آمادگی ملی جهاد تبیین را با تصویب هیأت وزیران اجرا کنیم.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: این کار مهمی است و در حال حاضر شروع شده است در دستگاه های دولتی در حال انجام هستیم برنامه مدونی داریم و دوباره کاری است شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم از دستگاه های مهمی است ولی این پیشنهاد موازی کاری می شود همان چیزی در حوزه فرهنگ به آن مبتلا هستیم لذا به کاری که دولت می کند اکتفا کنید سازمان تبلیغات و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم با ما همکاری می کنند؛ بنابراین ما با این پیشنهاد مخالفیم.

در نهایت با مخالفت دولت و کمیسیون تلفیق برنامه مجلس این پیشنهاد به رأی گذاشته شد که به تصویب نرسید.

در ادامه پیشنهاد علی خضریان مطرح شد که بر اساس آن با اشاره به موضوع ظرفیت تمدنی اربعین، خواستار آن شد تا ستاد فرهنگی اربعین با مشارکت دستگاه های فرهنگی مختلف ذیل وزارت ارشاد تشکیل شود و در سال اول اجرای برنامه هفتم، آیین نامه آن را تدوین و اجرا کند.

سید البرز حسینی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اینکه راهپیمایی اربعین پیام مهمی دارد و مسلمانان جهان در این حوزه اجتماع عظیمی دارند که پیام قیام اباعبدالله الحسین (ع) را بسط می دهند، شکی نیست اما این ساختار در حال حاضر وجود دارد و ستاد اربعین ذیل وزارت کشور فعال است لذا تغیر این رویه، پایین آوردن سطح این ستاد است؛ می توانیم بخش فرهنگی ستاد اربعین را تقویت کنیم.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در موافقت با پیشنهاد تأسیس ستاد فرهنگی اربعین ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این پیشنهاد، تولید قدرت و تعامل میان مسلمانان را پایدار می کند؛ ضمن اینکه قرار است ستاد فرهنگی اربعین تشکیل شود که با ستاد اربعین وزارت کشور متفاوت است. دشمن از اجتماعات مسلمانان می ترسد چون به تولید قدرت می انجامد.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این پیشنهاد گفت: ستاد اربعین یکی از پر تعدادترین اعضای دولت است همه دستگاه های دولتی به نوعی عضو این ستاد هستند در سال جاری توانستیم رفت و آمد زوار را به خوبی و بدون گلایه مندی تدبیر کنیم چون همه دستگاه ها نقش دارند؛ کارگروه ها و کمیته های فنی و تخصصی با مسئولیت های پیش بینی شده ایجاد شده بیش از ۱۰ کارگروه است که جلسات منظم دارند در طول سال هم این ستاد به ریاست وزیر کشور مرتبا تشکیل جلسه می دهد همین الان هم شخص وزیر ارشاد مسئولیت کمیته فرهنگی ستاد اربعین را بر عهده دارد لذا الان خلأ قانونی و تصمیم گیری مقرراتی نسبت به ستاد اربعین نداریم و به این جهت مخالف این حکم هستیم از این جهت همین الان هم در حال اجراست و نیاز به ساختار جدید نداریم.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اظهار کرد: یک نهاد داریم و یک مأموریت؛ قرار نیست برای هر مأموریت یک نهاد ایجاد کنیم؛ ممکن است یک نهاد ده ها مأموریت داشته باشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف مأموریت دارد حجت الاسلام سید رضا تقوی هم گفتند نظر رهبر انقلاب این است که در موارد اینچنینی به سمت مردم محور بودن حرکت کنیم و دولت هم از مردم حمایت کنند؛ همه دستگاه های مربوطه هم بودجه حمایتی از مردم دارند. بنابراین این پیشنهاد مشمول اصل ۷۴ قانون اساسی هم می شود و ما هم در کمیسیون تلفیق با آن مخالفیم.

در نهایت علی خضریان این پیشنهاد را پس گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha