تحقق رشد اقتصادی و توسعه پایدار در سایه صادرات پایدار

شیراز- ایرنا- توسعه صادرات پایدار از موثرترین و بهترین راهکارها برای رشد اقتصادی و توسعه پایدار در هر اقتصادی استکه باید با حمایت جدی از فعالان این بخش به توسعه متوازان و در عین حال پایدار کمک کرد.

به گزارش ایرنا، جوامعی که به دنبال رونق سرمایه‌گذاری، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و به طبع آن افزایش رفاه اجتماعی هستند این کار را از کانال صادرات و توسعه این بخش دنبال می کنند.

صادر کنندگان کشورمان برای حضور در بازارهای جهانی و موفقیت در رقابت سخت تصاحب بازارها باید بتوانند در مقابل سایر رقبای قدرتمند حرفی برای گفتن داشته باشند و با تلاطم هایی که به دلایل مختلف در بازارها ایجاد می‌شود دچار مشکل و زیان نشوند.

علاوه بر لزوم مناسب بودن شرایط و ثبات در بازارهای جهانی، فراهم بودن شرایط در داخل کشور نیز می تواند به صادر کنندگان ما کمک کند که بتوانند در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشند.

کاهش بروکراسی های اداری، وضع قوانین تسهیل کننده و اصلاح و حذف قوانین دست و پاگیر، کاهش موازی کاری در حوزه های مرتبط با صادرات، تعیین مجموعه و دستگاه متولی امر صادرات و استفاده از نظرات کارشناسی و تجربی صادر کنندگان در زمان اتخاذ تصمیمات و حتی وضع قوانین می تواند کمک قابل توجهی به بهبود فضای صادرات کشور کند.

در استان فارس، با توجه به جایگاهی که در زمینه تولید محصولات کشاورزی و باغی در کشور دارد می توان از این ظرفیت در جهت تامین نیاز بخش قابل توجهی از بازارهای جهانی به ویژه بازار مصرف کشورهای منطقه استفاده کرد، ظرفیتی که با توسعه صنایع تبدیلی و صادرات آنها می تواند حجم بیشتری از نیازهای بازار دیگر کشورها را تامین کند.

تحقق رشد اقتصادی و توسعه پایدار در سایه صادرات پایدار

تاکید بر فراهم کردن شرایط برای صادرات مطلوب
استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم اهتمام ویژه مدیران به فراهم کردن شرایط جهت صادرات و حمایت همه جانبه از صادر کنندگان گفت: با توجه به نقش صادرات در توسعه و رشد اقتصادی، مدیران اجرایی باید زمینه و شرایط مناسب را برای انجام صادرات فراهم کنند.

دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: در کنار حمایت مسئولان، صادر کنندگان نیز باید با تولید کالاهای باکیفیت و مناسب جای خود را در بازارهای جهانی باز کنند و روز به روز بر اعتبار خود بیافزایند.

وی ادامه داد: قطعا با فراهم شدن شرایط و ایجاد انگیزه در میان صادر کنندگان، می توان افزایش صادرات را نیز رقم زد.

او اظهار کرد: واحدهای تولیدی ما همچنین باید برای ایجاد رونق اقتصادی، کالاهایی تولید کنند که علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات آنها نیز وجود داشته باشد.

استاندار فارس گفت: قطعا هرچه از صادرات خام و غیر فرآوری شده محصولات فاصله بگیریم و به سمت صادرات صنایع تبدیلی و کالاهای فرآوری شده برویم به نفع اقتصاد کشور و استان خواهد بود.

تحقق رشد اقتصادی و توسعه پایدار در سایه صادرات پایدار

توسعه صادرات، در گروه بهره گیری از توان بخش خصوصی
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم معتقد است: توسعه صادرات و رشد تجارت خارجی استان با بهره گیری از توان، ظرفیت و تجربه بخش خصوصی امکان پذیر است.

سهراب شرفی افزود: کشورمان در زمینه تجارت خارجی در سنوات مختلف با فراز و فرودهای متعددی مواجه بوده و در این مسیر سخت و پرتلاطم، قطعا تجربه فعالان بخش خصوصی می توان بسیار کارساز و گره گشا باشد.

وی اظهار کرد: صادر کنندگان و تجار ما چنانچه در فضای باز اقتصادی میدان عمل داشته باشند می توانند مسیر صادرات و برگشت ارز حاصل از آنرا را هموار کنند.

او ادامه داد: یکی از مهمترین مشکل و موانع پیش روی صادرات و تجارت خارجی کشور و استان، صدور آیین نامه‌ها و بخشنامه های گسترده و خلق الساعه است که موجب سردرگمی و بلاتکلیفی صادر کنندگان ما می شود و روند فعالیت فعالان اقتصادی را مختل می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha