بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران سیستان و بلوچستان پرداخت شد

زاهدان- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از پرداخت بیش ازیکصد هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران این استان در سالجاری خبر داد.

به گزارش ایرنا اردشیر شهرکی روز یکشنبه در نشست گندم سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر ۶۷ هزار تن گندم سیلویی و بذری در سالجاری از کشاورزان این استان خریداری شد.
وی عمده ارقام گندم کشت شده در سیستان و بلوچستان را سیروان، سارنگ، سحر، سیوند و نارین عنوان کرد و افزود: در فصل زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه گندم در بین محصولات کشاورزی جزو راهبردی‌ترین محصولات کشاورزی محسوب می‌شود، بیان کرد:به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در این استان برداشت نخستین خوشه‌های گندم کشور همه ساله در منطقه پیشین شهرستان سرباز در جنوب این استان آغاز می‌شود.

شهرکی با اشاره به اینکه مقدمات کار برای کشت پاییزه شامل تامین نهاده‌های تولید اعم از کود، بذر و سم و ادوات کشاورزی برای کشت پاییزه در سطح ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سطح استان آماده است،گفت: کشت پاییزه در این استان با کشت محصولات خارج از فصل در اواخر شهریور شروع و بتدریج با کشت محصولات استراتژیک شامل دانه‌های روغنی، گندم و جو، گیاهان دارویی و سایر محصولات سبزی و صیفی ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: عمده سطح زیر کشت محصولات زراعی پاییزه در سیستان و بلوچستان شامل گندم، جو، یونجه، پیاز، کلزا، گوجه‌فرنگی، قصیل، شبدر و باقلاست.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به خطرپذیری شغل کشاورزی در موقع بروز حوادث غیرمترقبه و اهمیت تضمین سرمایه کشاورزان؛ به کشاورزان تاکید کرد نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اهمیت الگوی کشت افزود: با توجه به اینکه طرح اصلاح الگوی کشت موجب ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و کاهش مصرف انرژی می‌شود و اجرای این طرح کمک زیادی به حل بحران خشکسالی و کمبود آب در بخش کشاورزی می‌کند این اقدام در اولویت این سازمان قرار دارد.

به گزارش ایرنا در سال‌های گذشته حدود ۸۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان به کشت گندم اختصاص داشت اما در سالهای اخیر به دلیل عدم آورد رودخانه هیرمند این سطح بویژه در شمال استان کاهش داشت.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha