هاشمی: معضل توسعه‌نیافتگی کشتی، جهانی است/ پاداش المپیک پاریس متفاوت است

تهران- ایرنا- وزیر ورزش و جوانان با اشاره به جهانی بودن مشکلات بر سر راه توسعه کشتی گفت: وقتی می‌گوییم ۶۴ درصد مدال‌های المپیک در ایران متعلق به کشتی است، نباید این تنها یک عددی باشد که از ذهن‌مان می‌گذرد.

به گزارش ایرنا، وزیر ورزش و جوانان امروز (دوشنبه) در مراسم تجلیل از مدال‌آوران جهانی کشتی گفت: امروز ورزش کشور نیازمند همدلی و آرامش است. در کشتی هم هچنین. در سایه همدلی و آرامش است که می‌توانیم سیاست‌ها و برنامه‌ها را اجرایی کنیم. امروز تمرکز کشتی بر المپیک است و این آرامش هم می‌تواند توسط فدراسیون هم توسط پیشکسوتان، جامعه کشتی، ورزشکاران و مربیان به کشتی تزریق شود. من این حق را ندارم که به عنوان یک مسئول در ورزش کشور، حرفی بزنم که باعث جدایی یک رشته ورزشی شده و کدورت و ناراحتی ایجاد کند. امیدوارم این موضوع در دستور کار همه مسئولان ورزش در بخش‌های مختلف قرار گیرد.

ورزش نیازمند آرامش است

وی افزود: با ناآرامی و اختلاف، کارهای مدیریتی به‌خوبی پیش نمی‌رود. این بدان معنا نیست که اگر در جایی باید حرف حقی زده شود، ناگفته بماند. در فاصله ۹ ماه مانده به المپیک، کشتی و ورزش ما نیازمند آرامش است و من فکر می‌کنم این آرامش می‌تواند به مدال‌آوری در المپیک کمک بیشتری کند. از طرفی مدال‌آوری در المپیک کار بسیار سختی است؛ چون این‌جا دیگر رقابت‌های آسیایی یا جهانی نیست.

کشتی در همه استان‌ها پوشش داده شود

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به معضل کم‌توجهی جوانان به کشتی گفت: یکی از معضلات و مشکلات کشتی در سطح جهان که شاید در ایران کم‌تر وجود داشته باشد، این است که درحال حاضر در سطح جهان به دلیل جذابیت یکسری رشته‌های جدید ورزشی، نوجوانان و جوانان کم‌تر به کشتی روی می‌آورند. بنابراین این کار مسئولان کشتی را در سراسر جهان بسیار سخت کرده است. دیگر مثل گذشته و یا قبل از انقلاب نیست. سالن‌های مسابقات کشتی در گذشته مملو از تماشاگر بود حتی در سطح یک شهرستان، ولی در حال حاضر این مسئله بسیار کم‌تر شده و کار مدیریت در کشتی را هم بسیار سخت کرده است. بنابراین یکی از وظایف اصلی ما در وزارت ورزش به لحاظ سخت‌افزاری و فنی، توسعه بیشتر کشتی است. از دل توسعه است که قهرمانان بیرون می‌آیند. ضمن احترام به استان مازندران که خدمات بی‌بدلیلی در رشته کشتی داشته اما واقعیت این است که توسعه زمانی شکل می‌گیرد که تیم‌های ملی کشتی به جای یکی- دو استان، توسط ۱۰ استان پوشش داده شود. این زمان است که می‌توان از توسعه‌یافتگی حرف زد. در بخشی که به وزارت ورزش برمی‌گردد، بنده وظیفه دارم که کمک کنم و قطعا هم همین‌کار را خواهم کرد. به عنوان مثال درحال حاضر رونقی که در آموزش و پرورش در رشته کشتی وجود داشت و به توسعه این رشته کمک می‌کرد، دیگر وجود ندارد. حدود ۱۳۰ سالن ورزشی اختصاصی در آموزش و پرورش است که یک ظرفیت محسوب می‌شود و ما باید آن را به هیئت‌های ورزشی استانی وصل کنیم.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: در گذشته در استان‌های مختلف کشور قهرمانان زیادی داشتیم ولی در حال حاضر تمرکز روی چند استان است و باید آن را گسترش دهیم. برای این گسترش، به لحاظ سخت‌افزاری در آموزش و پرورش ظرفیت وجود دارد. حدود ۷۰ سالن اختصاصی کشتی داریم و باید به سرعت در اختیار هیئت‌های استانی و شهرستان‌ها قرار گیرند.

شان مربی برای امرار معاش گرفتن شهریه نیست

وی افزود: ۱۳۰ سالن ورزش در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد که حقوق مربیان آن از محل گرفتن شهریه از ورزشکاران تامین می‌شود و این یک ایراد است که باید توسط ما برطرف شود. شان مربی ما این نیست که بخواهد از محل گرفتن شهریه از ورزشکاران امرار معاش کند. وقتی می‌گوییم کشتی ورزش اول کشور است، قرار نیست همان نسخه‌ای که برای یک رشته ورزشی دریک شهرستان پیچیده می‌شود برای کشتی هم پیچیده شود. کشتی موظف است رقم تعیین کند و بالاترین ارقام هم باید تعیین شود. ما هم در سیاست‌های خود این موضوع را قرار می‌دهیم و فدراسیون هم کمک می‌کند. این اتفاق باید رخ دهد.

درخواست از رسانه‌ها

هاشمی با تاکید بر این که توسعه کشتی در دنیا نیز با مشکلاتی مواجه شده، عنوان کرد: در حال حاضر توسعه کشتی در دنیا هم با مشکلاتی مواجه است. اما از زمانی که دبیر در راس فدراسیون کشتی ایران قرار گرفته، کشتی ما سیر صعودی داشته است. البته این هم کم است و نباید به آن بسنده کنیم. قطعا جلساتی با دبیر و وزارت آموزش و پرورش برای توسعه کشتی خواهیم داشت. به دلیل اهمیت کشتی، نشست‌های تخصصی هم با روسای هیئت‌های استانی کشتی خواهیم داشت. وقتی می‌گوییم ۶۴ درصد مدال‌های المپیک در ایران متعلق به کشتی است، نباید این تنها یک عدد باشد که از ذهن‌مان می‌گذرد. بلکه من به عنوان یک مقام مسئول باید در عمل به آن توجه کنم. در گذشته در حق کشتی کوتاهی شده و باید برطرف شود. این کار با کمک همه مجموعه خانواده کشتی، شدنی است. اگر من حرفی می زنم که موجب برهم زدن آرامش کشتی می‌شود، رسانه‌ها در این برهه از زمان که کم‌تر از ۱۰ ماه مانده به المپیک، آن را انتشار ندهند.

رویای شما باید مدال المپیک باشد

وزیر ورزش و جوانان در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که اگر نظر فنی درخصوص کشتی داشته باشد بدون رودربایستی بیان خواهد کرد، گفت: من مشورت می‌دهم اما تصمیم‌گیر خود فدراسیون است. بنابراین مطمئن باشید هرآن‌چه به بحث توسعه و مدال‌آوری کشتی کمک کند،بنده به‌عنوان مقام مسئول در وزارت ورزش وظیفه دارم کوتاهی نکنم و قطعا حمایت خواهم کرد؛ چه در بحث اعتبارات باشد چه بخش‌های دیگر. کادر فنی و فدراسیون کشتی نباید دغدغه پشتیبانی داشته باشد. رویای شما باید مدال المپیک باشد و باید خواب مدال المپیک را ببینید. خواهش من این است که تمرکزتان را روی المپیک بگذارید. اگر می‌خواهید نتیجه بگیرید اصلا به مسائل حاشیه‌ای توجه نکنید. 

هاشمی با تاکید بر این که المپیک متفاوت از جهانی است، افزود: المپیک امروزه با المپیک‌های دهه ۶۰ و قبل از انقلاب تفاوت‌ زیادی دارد. از جمله این که تکنولوژی گسترده شده و حتی تشخیص استفاده از مواد نیروزا در کشتی‌گیران کشورهایی مثل آمریکا سخت شده چون علمش را دارند. البته منظور من این نیست که خدایی نکرده دوپینگ کنید. چون آن‌ها از این حرکت غیراخلاقی استفاده می‌کنند و کسی هم علمش فاش کردنش را ندارد. اما شما باید تلاش‌تان مضاعف باشد. فکر نکنید المپیک مسابقات جهانی است. کاملا متفاوت است و تنها برای مدال طلاست که پرچم کشور بالا می‌رود. برای مدال طلا سرود نواخته می‌شود. نقره و برنز المپیک مهم است. این مدال طلاست که در ذهن می‌ماند. ما برای مسائل انگیزشی و کمک‌هایی که به بالا رفتن انگیزه کشتی‌گیران نقش دارد، حتما کمک خواهیم کرد. کمک در خوری هم خواهیم داشت. وقتی من اسم مدال طلا را می‌آورم، تمام نگاه‌ها به سمت کشتی می‌رود.

وی تصریح کرد: قصد داریم از رئیس اتحادیه جهانی دعوت کنیم که سفری به ایران داشته باشد و یا ما به دیدار او برویم. این مسئله کمک زیادی به توسعه کشتی خواهد داشت. اگر مسئولان جهانی از نزدیک سالن‌های کشتی ما و زیرساخت‌ها را ببینند، متوجه رشد این رشته در کشور ما می‌شوند و این خود می‌تواند الگویی باشد توسعه سایر کشورها. از پیشکسوتان عزیز هم خواهش می‌کنم به مجموعه فدراسیون کشتی کمک کنند. شما الگو و آیینه کشتی‌گیران آینده هستید. باید از تجربیات شما استفاده شود. بیایید فرصت‌هایی که در المپیک‌ها از دست داده‌اید را به‌عنوان خاطره برای کشتی‌گیران تعریف کنید تا بدانند که اگر یک المپیک را از دست بدهند، شاید فرصت دیگری نداشته باشند.

وزیر ورزش و جوانان از در نظر گرفتن پاداش متفاوت برای مدال‌آوران المپیک پاریس خبر داد و عنوان کرد: بعد از کسب سهمیه المپیک، جلسه مشترکی هم خواهیم داشت و در بحث انگیزشی ۲ وظیفه داریم؛ یک وظیفه نظارتی و دولتی داریم. رقم‌هایی که در گذشته به‌عنوان پاداش المپیک در نظر گرفته شده بود، رقم مناسبی نبوده و انشاا... برای این دوره رقم درخوری اختصاص خواهیم داد ولی رقم آن را در حال حاضر اعلام نمی‌کنم. علاوه بر آن وظیفه استانداران است که یکسری خدمات انجام دهند که پیگیری آن وظیفه من است. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم مربیان سازنده‌ای در استان‌ها و شهرستان‌ها داریم و باید حقوق درخوری هم برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha