استاندارد لازم در کارخانه‌های مواد سوختی بیرجند رعایت شود

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: رعایت استاندارد لازم در واحدهای تولید مواد سوختی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ضروری است و ایمنی لازم در تخلیه و بارگیری این مواد باید بررسی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان به انتشار بوی گاز در شهر بیرجند اشاره کرد و افزود: براساس بررسی‌های انجام شده، منشاء بوی گاز در شب گذشته مربوط به یکی از واحدهای تولیدی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند است که باید از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کرد.

وی آلودگی هوا را مهمترین پیامد چنین اتفاقی دانست و یادآور شد: تکرار این حوادث ممکن است به تهدید بزرگتری تبدیل شود و پذیرفتنی نیست.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: واحدهای تولیدی نمی‌توانند در این زمینه مستقل و آزاد عمل کنند و اگر انتقال فرآورده‌های هیدروکربنی را انجام می‌دهند باید در چارچوب نظارت باشد زیرا تردد این تانکرها در جاده‌ها نیز خطر بزرگی است.

وی ادامه داد: دغدغه شرکت نفت درخصوص بارنامه‌های این تانکرها جدی است چون با محموله مجهول در جاده‌ها مواجه هستیم که آتش زا، سمی و پر دردسر است.

عباس‌زاده گفت: این واحدهای تولیدی باید مجاب شوند بارنامه‌های خود را استاندارد کنند و محصولی ارایه دهند که خطری برای جاده و مردم نداشته باشد.

وی تاکید کرد: روش مقابله با حوادث احتمالی هم باید مشخص باشد لذا شست و شوی مخازن برای هر نوع ماده نفتی اگر ممنوع است باید پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه چند واحد پالایشگاهی کوچک در استان طی سال‌های اخیر راه اندازی شده است بر تشدید نظارت بر عملکرد این واحدهای تولیدی تاکید کرد.

وی افزود: تانکرهایی که در اراضی شخصی و بافت مسکونی و حاشیه شهر نیز مستقر می‌شوند باید به شکل مناسبی مدیریت شوند زیرا تهدیدی برای مردم است.

عباس‌زاده گفت: شهرداری و فرمانداری باید پیشنهادی در مورد تعیین تکلیف این تانکرها به شورای هماهنگی ترافیک ارائه دهند تا بتوان تصمیم‌گیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه مسئول هر اتفاقی در محدوده شهرستان‌ها فرمانداران هستند و روایت اول از هر حادثه به نقل از فرماندار باید منتشر شود افزود: سایر مسئولان باید از تعدد مصاحبه‌ها پرهیز کنند اما پای کار باشند.

تاکید بر آمادگی برای مدیریت سیلاب‌ و اسکان اضطراری

معاون استاندار خراسان جنوبی همچنین با اشاره به پیش بینی افزایش بارش‌های پاییزی در استان، بر کسب آمادگی لازم برای مدیریت سیلاب‌ تاکید کرد.

وی گفت: طرح اسکان اضطراری برای ۳۱ شهر استان باید در ۲ ماه آینده تهیه شود و با کمک مشاور مکان مناسبی را در هر شهر پیش بینی کرد تا در شرایط بحران بتوانیم اسکان اضطراری را از آنجا شروع کنیم.

عباس‌زاده ادامه داد: از آنجایی که در شهر بیرجند تجمع جمعیت بیشتر است در صورت بروز هر حادثه طبیعی مانند زلزله مردم داخل خیابان‌ها می‌ریزند و اگر نیاز باشد حداقل ۲ شب را بیرون از منزل سپری کنند باید مکان اسکان اضطراری در نظر گرفته شود.

وی گفت: با این وجود در هر مرکز شهرستان باید آمادگی اسکان هزار نفر وجود داشته باشد و در این زمینه هلال احمر طبق استانداردهای موجود پیش بینی لازم را انجام دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از معابر موجود در شهرها قابل استفاده در شرایط بحران نیست گفت: اماکنی که شناسایی می‌شود باید برای شرایط بحران بهینه‌سازی شوند و یک نمونه را در حد ۱۰ هکتار می‌توان شروع کرد که طبق استانداردهای مدیریت بحران قابل استفاه باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر روستاها مکان اسکان اضطراری مشخصی دارند و این کار برای شهرها ضروری است که بعد از تحویل زمین باید شهرداری سریعتر نسبت به ساخت مکان با نگاه خدمات عمومی اقدام کند.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه پاسخ به نیازهای امدادی مهمترین مساله در این مکان یابی است ادامه داد: هلال احمر، مدیریت بحران و مشاور شهرسازی در این طرح هم اندیشی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به اینکه طرح کاهش خطر و آمادگی استان وارد فاز اجرایی می‌شود افزود: صندوق بیمه حوادث ساختمان در استان تشکیل شده و تاکنون ۶۵۰ نفر از آسیب دیدگان زلزله بشرویه به عضویت این صندوق درآمده‌اند.

محمدعلی آخوندی افزود: جبران خسارت ناشی از زلزله با عضویت در این صندوق به افراد آسیب دیده پرداخت می‌شود که تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

وی همچنین از برگزاری رویداد ایران قوی خبر داد و گفت: امسال در برگزاری این رویداد بر حضور دانش بنیان‌ها تاکید شده و غرفه رایگان هم در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: هماهنگی نیروهای مردمی در بحران‌ها ضروری است و همه دستگاه‌‎های اجرایی در این زمینه باید مشارکت داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha