افشاگری واشنگتن‌پست از همدستی جاسوسان اوکراینی و «سیا» علیه روسیه

تهران-ایرنا- روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با بررسی زوایای تازه‌ای از قتل «داریا داگینا» دختر اندیشمند سیاسی روسیه، از «همکاری عمیق جاسوسان اوکراین با سازمان سیا» پرده برداشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی نوشت: به گفته مقام‌های امنیتی که از جزئیات عملیات قتل داریا داگینا مطلع بودند، ماموران اوکراینی یک محفظه مخفی در جعبه‌ حمل گربه خانگی او نصب و از آن برای جاسازی بمب استفاده کردند. موضوعی که پیشتر فاش نشده بود. این بمب مخفی شده چهار هفته بعد در خودروی دوگینا دختر یک اندیشمند سیاسی منفجر شد.

بر اساس جزئیاتی که این مقام‌ها فاش کردند، این عملیات توسط سرویس امنیتی اوکراین (SBU) سازماندهی شده بود.

بر پایه این گزارش، این عملیات که در آگوست ۲۰۲۲ (مرداد/شهریور ۱۴۰۱) انجام شده بود، بخشی از عملیات های سرویس‌های جاسوسی اوکراین بود که دو بار پل متصل کننده روسیه به کریمه را نیز بمباران کرده بودند.

در این گزارش آمده است: طبق گفته مقامات فعلی و سابق اوکراین و ایالات متحده، این ماموریت‌ها شامل عوامل اوکراینی بوده است و آن‌ها با همکاری نزدیک با سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) تشکیل و آموزش و تجهیز شده‌اند.

به گفته این مقامات، سیا حضور چشمگیری در کی‌یف دارد و از سال ۲۰۱۵ ده‌ها میلیون دلار هزینه کرده است تا سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین ایجاد شده در دوران اتحاد جماهیر شوروی را به متحدی قوی در مبارزه با مسکو تبدیل کند.

سازمان سیا در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

تابستان گذشته (۱۴۰۱)، داریا دوگینا دختر الکساندر داگین اندیشمند سیاسی نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بر اثر انفجار خودروی شخصی‌اش کشته شد. سرویس امنیت روسیه (FSB) اعلام کرد که عاملان انفجار از اتباع اوکراین بودند اما آن‌ها توانستند از کشور خارج شوند.

اگرچه کی‌یف این اتهام را به طور رسمی رد کرده بود اما بعدتر مقام‌های اطلاعاتی آمریکا اذعان داشتند که شخصی در داخل دولت اوکراین مسوول این بمب‌گذاری بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha