۳۸۶ کودک در مراکز شبه‌خانواده بهزیستی آذربایجان‌غربی نگهداری می‌شود

ارومیه - ایرنا - مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۳۸۶ کودک بی سرپرست و بدسرپرست در مراکز شبه خانواده استان نگهداری می شوند، گفت: از این تعداد ۳۴۰ کودک سالم و ۴۶ کودک نیز معلول و بیمار هستند.

به گزارش ایرنا، پروین محمدپوری دوشنبه‌شب در آیین تجلیل از خانواده های فرزند پذیر دارای فرزند با شرایط خاص در بهزیستی آذربایجان‌غربی افزود: به طور معمول، هنگام فرزندپذیری در مراکز بهزیستی، خانواده ها به دنبال کودکان زیر ۲ سال، سالم و دارای شرایط خاص از نظر ظاهری هستند اما امروز دنبال این هستیم تا فضاسازی ایجاد کنیم و نوع نگاه داوطلبان به پذیرش فرزند از مراکز بهزیستی را تغییر دهیم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد تجربه کانون گرم خانواده برای کودکانی که شرایط خاص و ویژه دارند، اضافه کرد: هرقدر در این مراکز شرایط و امکانات برای کودکان و نوجوانان بدسرپرست فراهم باشد، جای کانون گرم خانواده را نمی گیرد؛ در طرح امین موقت، کودکان بدسرپرست، در فضای گرم خانواده قرار می گیرند و آن را تجربه می کنند اما باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود و فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این جلسه نیز فرهنگ سازی و تبیین فرزندخواندگی است تا خانواده هایی که شرایط لازم برای چنین موضوعی را دارند، بیشتر به این مهم تمایل پیدا کنند و کودکان دارای شرایط خاص در مراکز بهزیستی نمانند و در جمع گرم خانواده حضور پیدا کنند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در مورد طولانی شدن روند واگذاری این کودکان به خانواده ها و سخت گیری های سازمان بهزیستی در این زمینه گفت: این بچه ها به دست ما امانت هستند و باید به بهترین و مناسب ترین شکل ممکن واگذار شوند .

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی هم در این آیین با اشاره به رویکرد سازمان بهزیستی درخصوص تسریع و تسهیل شرایط واگذاری کودکان به خانواده های واجد شرایط ادامه داد: خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد پرورش روحی، جسمی و روانی انسان، نقشی بی بدیل در پرورش کودکان دارد و به همه همکاران و مراکز تحت نظارت توصیه می شود در راستای رساندن فرزندان بهزیستی به آغوش خانواده ها تلاش کنند.

محمدرضا جدیدی افزود: ثبت نام فرزندخواندگی بهزیستی، از طریق سامانه پس از انجام مراحل مربوطه و تکمیل فرم های مربوطه مطابق روند نحوه تکمیل فرم مقرر در سایت، انجام گرفته و پیگیری این درخواست، نیز از طریق سامانه امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: به منظور انجام کامل مصاحبه و پذیرش فرزندخواندگی، خانواده ها طی فرآیندی توسط همکاران مشاور و متخصص، مورد مشاوره قرارمی گیرند و خدمات مشاوره بهزیستی تا سال ها پس از فرزندپذیری به صورت مستمر به خانواده ها ارائه می شود.

وی اظهار کرد: دستگاه قضایی نیز علاوه بر همکاران بهزیستی، آماده کمک به حل مسائل قضایی و ساده سازی روند فرزندخواندگی است.

به گزارش ایرنا، ۳۰ مهرماه در تقویم کشورمان به عنوان روز فرزندخواندگی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha