آمادگی کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا برای گسترش بیشتر همکاری‌ها

تهران- ایرنا - در نوزدهمین نشست وزیران اتحادیه اروپا-آسیای میانه در لوکزامبورگ نقشه راه همکاری دو طرف به تصویب رسید و بر آمادگی کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا برای گسترش بیشتر همکاری ها در زمینه های انرژی، اتصالات متقابل، دیجیتالی سازی، استخراج و فرآوری مواد خام توافق شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از رسانه های آسیای مرکزی وزیران خارجه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه نوزدهمین نشست وزیران اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی را در ۲۳ اکتبر (یکم آبان) در لوکزامبورگ برگزار کردند.

پس از این نشست، اتحادیه اروپا و پنج کشور آسیای مرکزی تعهد مشترک خود را برای ادامه مشارکت راهبردی، آمادگی سیاسی برای تقویت بیشتر مشارکت مبتنی بر ارزش‌های مشترک و منافع متقابل تأیید کردند. شرکت کنندگان همچنین بر تعهد خود به همکاری برای صلح، امنیت و توسعه پایدار، با احترام کامل به قوانین بین المللی، از جمله منشور ملل متحد، تاکید کردند.

شرکت کنندگان بر لزوم ادامه همکاری جهانی برای به حداقل رساندن تأثیرات جهانی شرایط ژئوپلیتیک فعلی، از جمله تهدید امنیت غذایی، از جمله از طریق ارتقای صادرات مواد غذایی و کشاورزی، تأکید کردند.

اتحادیه اروپا در مورد یازده بسته تدابیر محدودکننده ای که تاکنون اتخاذ کرده است گزارش داد و بر اهمیت گفتگو و همکاری نتیجه محور در چارچوب رژیم های تحریم اتحادیه اروپا تاکید کرد.

اتحادیه اروپا بر اهمیت جلوگیری از دور زدن تحریم ها تاکید کرد و شرکت کنندگان توافق کردند که همکاری خود را در این زمینه ادامه دهند.

این اتحادیه از تقویت همکاری منطقه ای از طریق برگزاری جلسات مشورتی سران کشورهای آسیای میانه از جمله نشست اخیر پنجم مشورتی سران کشورهای آسیای میانه که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان ۱۴ سپتامبر ( ۲۳ شهریور) برگزار شد استقبال کرد.

از سوی دیگر وزیران امور خارجه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان از ادامه تعهدات اتحادیه اروپا برای ثبات و رفاه منطقه آسیای میانه از جمله رویکرد جامع از طریق " گلوبال گیت " که کمک مالی چندجانبه و ابتکارهای تیم اروپایی و مسئولیت افراد عضو کشورهای اتحادیه اروپا و بنیادهای مالی اروپایی است استقبال و بر ادامه ارتباط استراتژی اتحادیه اروپا در آسیای میانه ( ۲۰۱۹ ) با اولویت های انعطاف پذیری، رفاه و همکاری منطقه ای برای توسعه آینده منطقه است و اهمیت تقویت شراکت و توافقنامه های همکاری در راستای پیشرفت روابط دوجانبه میان اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه و آسیای میانه تاکید کردند.

بدین شرکت کنندگان در این نشست با ارائه نقشه راه و برنامه مشترک بر تقویت روابط میان آسیای میانه و اتحادیه اروپا با توجه به نقطه عطف بزرگ در روابط صحه گذاشتند. این برنامه چارچوبی جامع و جاه طلبانه برای تقویت همکاری و شراکتی پویاتر ارائه می دهد. به علاوه اهمیت حفظ صلح و امنیت جهانی و منطقه ای نیز بار دیگر بیان شد.

آسیای میانه از بعد از جنگ اوکراین مورد توجه بی سابقه بازیگران جهانی و منطقه ای قرار گرفته است به طوریکه سران قدرت های جهانی و منطقه ای در این مدت نشست های متعددی با رئیسان جمهوری این منطقه از آسیا داشته اند.

به گزارش ایرنا، طی یک سال و نیم گذشته، نشست هایی با حضور سران کشورهایی مثل آمریکا، روسیه، چین، هند آلمان با رئیسان جمهوری کشورهای آسیای میانه در قالب «C۵+۱» به بخشی از سنت سیاست منطقه ای و جهانی تبدیل شده است. از ابتدای سال ۲۰۲۲ جلسات مجازی با هند، سپس با روسیه در آستانه، با چین در شهر شیان، با پادشاهان خلیج فارس در جده و سپس در نیویورک و برلین برگزار شد.

به گفته تحلیلگران، چنین نشست هایی تنها به این دلیل مهم است که سیاست های چندجانبه اعلام شده کشورهای منطقه را برجسته می کند و به آنها اجازه می دهد تا نظم کاری مشترک بیشتری را توسعه دهند.

برلین نیز پیشتر برای اولین بار میزبان سران کشورهای آسیای میانه در قالب C۵+۱ بود، قبل از آن هم از این نشست نیز دیداری مشابه با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نیویورک برگزار شد.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha