دستگاههای دولتی در راستای رویکرد و منویات آیتالله رئیسی و انتظارات بهحق مردم در خصوص کاهش فاصله مسئولان با مردم و رسیدگی حداکثری و بیمنت به مطالبات مردمی، مکلف به انجام وظایف مطرح در نظامنامه مدیریت ارتباطات مردمی مصوب شورایعالی اداری هستند.
مرکز ارتباطات مردمی که براساس الزامات قانونی حاکم بر نظام ارتباطات، به مثابه رسانهای کارآمد دربرقراری ارتباط بین مردم و دولت، نقش محوری و موثری ایفا میکند، تلاش کرده با دریافت انتقادات، ایدهها و نظرات، درخواستها، شکایات و گزارشهای مردمی و برقراری ارتباط پویا میان مردم و دولت و همچنین افزایش سطح دسترسی به مسئولان و کارگزاران دولت، با رویکرد حل مشکل و همفکری در برنامه ریزیها؛ زمینه مشارکت تمامی اقشار جامعه را عملی سازد.
عملکرد دستگاههای اجرایی به صورت مستمر در پنج شاخص مردمی مورد پایش قرار میگیرد و دستگاههای برتر بعد از رصدهای اداری و میدانی از سوی مرکز ارتباطات مردمی معرفی و تجلیل میشوند.
این مرکز در ادامه تحقق اهداف ترسیم شده تاکنون شاهد حضور وزرا و مسئولان مختلف بوده که پنجاه و چهارمین "گفت و گوی برخط" همزمان با ایام میلاد منور امام حسن عسگری علیه السلام، برای سومین بار، میزبان وزیر صمت بود که این گفت وگوی حدودا سه ساعته، با آرزوی پیروزی برای محور مقاومت فلسطین آغاز شد و سپس تماس های مردمی به صدا درآمد.
"ابتکاری بسیار ارزنده" این جمله کلیدی عباس علی آبادی، وزیر صمت است، در توصیف اقدام نو و ابداعی مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری که در یک حرکت بی سابقه، برنامه " گفت وگوی برخط " اعضای هیات دولت را راه اندازی کرده است؛ در این اقدام، تمام وزرای دولت سیزدهم که با شعار "مردمی بودن" منصوب شده اند مکلف هستند پاسخگوی تماس های مردم از گوشه و کنار کشورمان باشند. اتفاقی بی سابقه و نادر و البته شایسته که می تواند دولتی را که شعار مردمی بودن را سرلوحه اقدامات خویش قرار داده را به سمت چشم انداز ترسیمی خویش در خدمت صادقانه و بی منت به مردم رهنمون شود.
تکیه بر واژه "بی سابقه " نیز از این منظر قابل ملاحظه است که سامانه های پاسخگویی نهاد ریاست جمهوری شامل سامانه سامد ۱۱۱ و ۶۱۳۳ تا قبل از راه اندازی طرح ابتکاری "گفت وگوی برخط اعضای هیات دولت" توسط کارشناسان مرکز ارتباطات مردمی پاسخگوی مردم بوده، اما حرکت جدید مرکز ارتباطات مردمی به عنوان رابط و حلقه میانی بین دولت و مردم که به منظور ایجاد سازوکار ارتباط مستقیم مردمی با مسئولان در دولت سیزدهم، طرحی نو را پایه ریزی کرده قابل تحسین است، البته در کم و کیف این گفت وگوها جای سخن بسیار است و باید دید نتیجه این گفت وگوها و خروجی حاصل از این فرصت طلایی ایجاد شده، برای مردم چه خواهد بود؟
در تشریح روایت فضای این گفت و شنودهای بی واسطه که این بار با حضور عباس علی آبادی انجام شد، تعدادی از مردم از شهرهای مختلف از جمله همدان، کرمان، کرج، تهران، نیشابور و.... طی تماس با مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری به طور مستقیم با وزیر صمت گفت وگو کردند، گفت وگوهایی که برخی را امیدوار، برخی را نسبت به مطالبه غیر قانونی و یا دارای مانع قانونی شان تا حدودی قانع کرد، برخی به دستور وزیر صمت قرار ملاقات حضوری گرفتند و البته برخی نیز از آنجا که سال ها با مسئولانی مواجه بوده اند که گفت وگوی مستقیم با مردم برایشان محلی از اعراب نداشته، از پاسخگویی شخص وزیر متعجب شدند.
مسائل مختلف مردم در این گفت وگو مطرح شد، از جمله بانویی که از روستایی دورافتاده تماس گرفته و خود را همشهری شهید عبدالحسین برونسی معرفی کرد که تمام دغدغه اش بهره برداری از معادن غنی منطقه جهت توسعه روستاهای کم برخوردار بود و در نهایت با اینکه درخواست شخصی نداشت، جمله ای شوق آفرین و البته دردانگیز بیان کرد و گفت " لطف خدا بود که با وزیر توانستم صحبت کنم" شوق آفرین از آن جهت که در صدر این نوشتار بر آن صحه گذاشته شد، هرچند فرصت خدمت همچون بادهای زودگذر است که باید قدردان آن بود؛ اما دردانگیز از این روی که چرا باید مردم، از گفت وگو با مسئولان ناامید باشند؟ که اگر گفت وگویی صورت گرفت، گویی واقعه خارق العاده ای روی داده است!
در گذر چهل و چهار سال از این انقلاب شکوهمند، مسئولانی که خود را خادم حقیقی ملت دانسته اند چقدر بر این مساله پافشاری داشته اند، حال آنکه از نگاه امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه شریف باید هر صبح و شام با مردم گفت وگو کرد و از همین روست که امام راحل نیز مردم را ولی نعمت دولتمردان معرفی کرده و فرمودند " همین مردم کوچه و بازار و کشاورزهای بسیار عزیز و کسانی که در کارخانه ها زحمت می کشند، اینها هستند که مایه افتخار و پیروزی یک ملت است. پیروزی را برای ما و شما اینها به دست آوردند و اینها ولی نعمت ما هستند و ما باید این معنا را در قلبمان احساس کنیم که با این ولی نعمت های خودمان رفتاری بکنیم که خدا از آن رفتار راضی باشد..." این نگاه ارزنده و مبارک، لازمه خدمت هر دولتی است که امیدواریم در دولت مردمی به قوت ادامه یافته و به سایر مسئولان نیز تسری یابد.
موضوع کیفیت کالاهای تولید داخلی بحث داغی است که گاه مردم را به گله وادار کرده و این مطالبه را مطرح می کنند که اگر تاکید بر خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی است، چرا کیفیت این کالاها و خدمات پس از فروش تقویت نمی شود؟! سوالی که از زبان نوعروسی مطرح شد که از وزیر صمت پاسخی شایسته را مطالبه داشت، وقتی که چهار قلم از جهیزیه اش را از شرکتی داخلی تهیه کرده اما با نقص و متعاقبا عدم پاسخگویی شرکت مربوطه مواجه شده است! اگر چه با دستور مستقیم وزیر مقرر شد مشکل اجناس خریداری شده ایشان به صورت آنی مرتفع شود و حتی شماره همراه مدیرعامل شرکت تابعه نیز در اختیار شاکی قرار گرفت تا حرف وزیر دو تا نشود که انصافا جای تحسین داشت، اما سوال اینجاست " نوعروسان دیگر چه ؟ مردمی که با حقوق کارگری خود را مکلف به خرید کالای ایرانی می دانند وقتی کالای بی کیفیت روی دستشان می ماند و صدایشان به گوش مسئولی نمی رسد چه کنند ؟
هرچند رئیس مرکز ارتباطات مردمی یک خط در میان، بین گفت وگوی بر خط از زبان مردم سخن گفت و فرمایش رهبری را یادآور شد که " تولید کالای داخلی باید در شان و منزلت مردم باشد" اما کماکان شاهد هستیم که ارتقاء کیفیت کالاها مورد مطالبه جدی مردم از مسئولان واقع شده که در این زمینه شایسته است پیام رهبری معظم انقلاب در ابتدای سال ۹۷ نصب العین مسئولان امر قرار گیرد که فرمودند " برنامه ریزی برای تولید، ارتقای کیفیت کالاها، انطباق با نیازهای روز و سلائق مردم، ارزان تمام شدن و رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی با اجناس خارجی مورد توجه باشد."
در ادامه این گفت وگو، پیشنهاد غیر منتظره وزیر صمت جالب توجه بود، جوان نخبه ای که تاکنون چند خودرو را با مختصات ویژه برای معلولان، همچنین اهالی عشایرنشین طراحی کرده، دستور جالبی را دریافت کرد و مقرر شد صبح فردای گفت وگو، خودروی ویژه معلولان این مخترع، با سرنشینی شخص وزیر، بررسی و پس از تایید فنی حمایت شود.
از آنجا که سرمایه اصلی هر کشوری، نیروی انسانی آن سرزمین است، نخبگان یک جامعه، حکم بالاترین سرمایه را دارند که طبیعتا نیاز به حمایت مضاعف است که در نگاهی ساده می تواند روند مهاجرت به آن سوی مرزها را معکوس کند، مساله عدم حمایت موضوعی است که مخترعان بسیاری را رنج داده و حتی صدای مدیران شرکت های دانش بنیان را در آورده است، چندی پیش بانویی که مخترع تولید ۳ انرژی آب، برق، گاز به همراه کود به عنوان یک فرآورده از دل زباله ها بود نیز در جلسه نخبگانی، از همین عدم حمایت گله مند بود که صدالبته باید گفت به آینده امیدوار باشید و همچنان پیگیر مطالبات.
یکی از معضلات اساسی مردم در رابطه با وزارت صمت، بحث خودرو است که طبق آمار ارائه شده توسط وزیر صمت، تولید خودروی داخلی به تعداد روزانه ۳۸۰۰ تا ۴۲۰۰ دستگاه می رسد اما چرا با این حجم قابل توجه تولید، همچنان بازار خودرو نابسامان است و قیمت ها سیر صعودی دارد و به استناد گله یکی از هموطنان در همین گفت و گوی برخط، چرا قیمت یک خودرو با اضافه کردن تنها چند گزینه خدماتی، به میزان دوبرابر افزایش می یابد؟! سوالی که تاکنون پاسخ قابل توجیهی برای مردم نداشته و انتظار به حق است که نظارت بر قیمت خودروها از مبادی ذیربط از جمله شورای رقابت و همچنین وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودروسازی کشور به طور دقیق عملیاتی شود .
همین طور شرکت هایی خاص که سرمایه مردم را گروگان گرفته و پس از مدتی کاشف به عمل می آید که پای یک کلاهبرداری کلان در میان است! این قبیل موارد که در گفت وگوی برخط وزیر صمت نیز محل نارضایتی مردم بود، نظارت دقیق و همه جانبه مسئولان مربوطه را می طلبد، تا از وقوع چنین اتفاقاتی که بلای جان اقتصاد کشور شده و خانواده های متعددی را گرفتار می کند پیشگیری به نگامی به عمل آید.
نکته بسیار اساسی که رییس مرکز ارتباطات مردمی نیز بر آن تاکید دارد، این است که واقعا معنایی ندارد مردم از این جلسه به آن جلسه سردرگم شوند، مسئولان موظفند کارشناسان مجموعه های ذیربط را به گونه ای توجیه کنند که درخواست مردم در همان مراجعه ابتدایی به نحو صحیحی پیگیری و پاسخ داده شود و از دور باطل و معیوب چرخش درخواست ها و شکایات مردمی جلوگیری شود.
در این بین اولین گفت وگوی برخط تصویری نیز شامل حال نماینده ای از شهر لالجین همدان شد که ساعاتی پیش از تماس تلفنی، برای ارائه درخواست خود به همراه تعدادی از همشهری هایش که در کار تولید سفال فعال هستند، در محل نهاد ریاست جمهوری تجمع داشته و به صورت اتفاقی همان روز با وزیر مربوطه گفت وگو کرد و دستور پیگیری گرفت.
صرف نظر از شکایت های مردمی در خصوص عدم برنامه ریزی عملیاتی مناسب در کاهش آلایندگی کارخانجات و صنایع، نارضایتی نسبت به گران فروشی و برخورد با متخلفان، مساله تورم کالاها از جمله قیمت لاستیک که به حق است، به نظر نگارنده سوال اساسی که باید از وزیر صمت پرسیده می شد و جای آن در این گفت وگو مغفول واقع شد، دستور اخیر وی در تاریخ ۲۳ مهرماه سال جاری است که به رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین معاون تجارت و خدمات چنین ابلاغ کرد" در جلسه هیات دولت مکرر گله می شود از اینکه بازار رهاست و در حق مردم اجحاف می شود و همه انتظار دارند ما کاری انجام دهیم، لازم است تحلیل درست و کاملی از وضعیت نظارت بر بازار ارائه شود، نقش اصناف، اتحادیه ها، انجمن ها، تعزیزات، سازمان حمایت و بازرسان ما چیست؟ "
وجه شاخص و برجسته " گفت وگوی برخط" اعضای هیات دولت که یکی از نقاط قوت این حرکت ابداعی محسوب می شود، ارزیابی عملکرد وزارتخانه ها با معیارهای مشخص مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری است که ناظر بر روند پاسخگویی دقیق و به هنگام، همراه با تکریم مردم در دستگاه ها است، در این اقدام بی سابقه، اطلاع رسانی شفاف و بدون تعارف از نتیجه ارزیابی عملکرد مسئولان دولتی، حق مسلم مردم تعریف شده که با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه ها، می تواند امید جامعه را نسبت به اصلاح امورات جاری دستگاه ها و حرکت هر چه بیشتر در مسیر خدمت رسانی مطلوب تر ارتقا بخشد.
نتیجه ارزیابی عملکرد وزارت صمت نیز با تفاسیر مذکور، متوسط ارزیابی شد که امید است حضور عباس علی آبادی در این وزارتخانه، بتواند ارزیابی این دستگاه را تا سطح مطلوب رضایتمندی مردم ارتقا بخشد.
با مرور بیانات امامین انقلاب و نظر به فرمایشات امیرالمومنین علیه السلام، ارتباط مسئولان حکومتی با مردم از ضرورت های غیر قابل انکار است که در دولت سیزدهم نیز شعارهایی از این دست بسیار مشاهده می شود، برهمین اساس، این سوال کلیدی مطرح می شود که فراهم شدن ارتباط مستقیم وزرا با مردم و شنیدن مشکلات آنها، تا چه اندازه می تواند سرآمد تحول در روند خدمت رسانی مطلوب به مردم محسوب شده و برای حل مشکلات اساسی مردم امیدآفرین باشد؟
به نظر می رسد شیوه ای که مرکز ارتباطات مردمی نهادریاست جمهوری با تعریف شاخص های ارزیابی عملکرد وزارتخانه ها و برنامه "پاسخگویی بر خط" ابداع کرده است، می تواند نگاهی ویژه را در بین مسئولان کشور جاری کند که با تمام قوا تلاش کنند، جهت خدمت هرچه بیشتر و مطلوب تر در لوای حکومت اسلامی، مصداق بارز آیه کریمه ای باشند که فرمود "والسابقون السابقون، اولئک المقربون "
نظر شما