حضور در نمایشگاه کتاب بیروت را به شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ترجیح دادیم

تهران- ایرنا- مدیر آژانس ادبی سلجوق با تاکید بر اینکه حضور در نمایشگاه کتاب بیروت را به شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ترجیح داده است، گفت: خوب می‌دانستم که سود تجاری در این سفر کفاف هزینه‌های راه را نخواهد داشت، اما برای مشاهده و تجربه مظلومیت و جسارت تام فلسطین دراین نمایشگاه شرکت کردم.

نازیلا جوادپور در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا با اشاره به اینکه برای هشتمین دوره در نمایشگاه بین‌المللی کتاب لبنان شرکت می‌کند، گفت: آژانس ادبی سلجوق با پذیرش دعوت از سوی اتحادیه ناشران لبنان-بیروت به مدت ۶ روز در شصت‌وپنجمین نمایشگاه کتاب بیروت شرکت کرد.

مدیر آژانس ادبی سلجوق با اشاره به اینکه در لبنان دو نمایشگاه با موضوع کتاب برگزار می‌شود، ادامه داد: یک نمایشگاه مختص کتاب بیروت که امسال شصت‌وپنجمین دوره‌اش را سپری کرد و دیگری نمایشگاه بین المللی کتاب لبنان که در روزهای هشتمین دوره برگزاری‌اش است. نمایشگاه کتاب لبنان توسط اتحادیه ناشران لبنان برگزار می‌شود، اما برگزارکننده نمایشگاه بیروت، انجمن فرهنگی و عربی است.

جوادپور با تاکید بر اینکه حضور در نمایشگاه کتاب بیروت را به شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ترجیح داده است، افزود: آژانس سلجوق هر ساله در نمایشگاه های کتاب کشورهای مختلف شرکت می‌کند این دوره به‌جای شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ترجیح دادیم در نمایشگاه کتاب بیروت شرکت کنیم و خوب می‌دانستم که سود تجاری در این سفر کفاف هزینه‌های راه را نخواهد داشت. تنها دلیلی که مرا به عنوان مدیر آژانس به سوی نمایشگاه بیروت کشاند، تمایل مشاهده و تجربه مظلومیت و جسارت تام فلسطین از نزدیک بود.

حضور در نمایشگاه کتاب بیروت را به شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ترجیح دادیم

او با بیان اینکه هزینه غرفه را پرداخت کرده و نمایشگاه بیروت در این زمینه اقدامی انجام نداده است، ادامه داد: خیلی همکاران می‌گفتند نباید در این وضعیت در نمایشگاه شرکت کنیم، زیرا در این نمایشگاه حامی نداشتیم و این خطرناک است. با این حال شرکت کردیم و در نتیجه شرکت در نمایشگاه کتاب بیروت با ناشران سوریه‌ای، لبنانی، عراقی، مراکز فرهنگی فرانسه و ناشران و بنیادهایی که زیرنظر و حمایت کامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچون انتشارات به نشر و بنیاد افرا و... و همچنین از نزدیک با معاون‌های وزارت فرهنگ عمان و قطر دیدار و مذاکرده کردیم.

مدیر آژانس ادبی سلجوق افزود: در این نمایشگاه امکان آشنایی با نویسندگان لبنانی و گرافیست‌های فرانسوی را پیدا کردیم. می‌توان گفت که با بیش از ۲۲ ناشر آشنایی کاملی به دست آوردیم.

در نمایشگاه بیروت از نزدیک با معاون‌های وزارت فرهنگ عمان و قطر دیدار و با آن‌ها مذاکرده کردیم و با بیش از ۲۲ ناشر آشنایی کاملی به دست آوردیم

هشتمین نمایشگاه کتاب لبنان با طوفان الاقصی همزمان شد

جوادپور با اشاره به اینکه اولین تجربه آژانس ادبی سلجوق در هشتمین نمایشگاه کتاب لبنان با طوفان الاقصی همزمان شد، ادامه داد: این حادثه بزرگ و تاریخ‌ساز صفحه تازه‌ای در پل ارتباطی مردم ایران و لبنان بود. اکنون هم مردم در جنوب لبنان با اسراییلی‌ها درگیری‌های پی‌درپی دارند. با این حال ما از تصمیم منصرف نشده و غرفه خود را در بیروت دایر کردیم.

مدیر آژانس ادبی سلجوق افزود: بیروت جایی است که می‌توان از آن به عنوان پایتخت گفت‌وگوی تمدن یا گفت‌وگوی ادیان ابراهیمی یاد کرد. جایی که از گذشته‌های دور تا امروز فراز و نشیب‌های زیادی داشته است؛ جایی که دارای فرهنگ مدیترانه‌ای، با مردمانی آرام و با فرهنگ در دل تاریخ است. جایی که در گذشته دور تحت حاکمیت رم بود. امروزه از آثار این دوران را می‌توان در لبنان دید و از تاریخ این دوران باخبر شویم.

حضور در نمایشگاه کتاب بیروت را به شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ترجیح دادیم

غرفه ایران پایگاهی برای رساندن پیام مظلومیت فلسطین شد

جوادپور با اشاره به اینکه خانه کتاب و ادبیات ایران امسال سومین دوره شرکت در نمایشگاه بیروت را تجربه کرد، ادامه داد: بنا به گفته‌های حجت‌الاسلام سیدکمیل باقرزاده رایزن فرهنگی ایران در بیروت «حضور ایران در این رویداد توانست به خوبی شرایط را مدیریت و سمت‌وسو و جهت‌گیری برنامه‌هایش را به سمت فلسطین متمایل کند. به این ترتیب غرفه ایران در این نمایشگاه تبدیل به پایگاهی برای رساندن پیام مظلومیت و حقانیت فلسطین شده بود»

حضور ایران در این رویداد توانست به خوبی شرایط را مدیریت و سمت‌وسو و جهت‌گیری برنامه‌هایش را به سمت فلسطین متمایل کند

به گفته مدیر آژانس ادبی سلجوق، غرفه خانه کتاب و ادبیات ایران اولین غرفه ای بود که در مقابل تمامی بنیادهای خودی و غیرخودی دست بالای دست‌های بلند گذاشته بود.

او با بیان اینکه کشور بیروت طرح حمایتی کتاب نداشت، گفت: اکثریت ناشران در عرصه کودک و نوجوان برای رونق بازار خود متوسل به ادبیات فرانسه شده اند. چاپ کتاب‌های کودک دو زبانه «فرانسه- عربی» باعث ترقی ناشران در جهت ترویج کتاب و فروش بود. چاپ کتاب‌ها در بیروت واقعا با کیفیت و با رعایت استانداردهای جهانی بود.

جوادپور در مقایسه نمایشگاه کتاب بیروت و تهران بیان کرد: نمایشگاه کتاب بیروت و سایر نمایشگاه‌های اجرا شده در کشورهای اطراف قابل قیاس با نمایشگاه‌های ما در ایران نیست، زیرا نمایشگاه در ایران همگانی است و مورد استقبال مخاطبان میلیونی قرار می‌گیرد. نمایشگاه کتاب در بیروت مانند این است که در کتابخانه‌ای نشسته باشید، باید مواظب باشید که کفش‌هایتان صدا ندهند.

به گفته وی آژانس سلجوق تنها آژانس ادبی ایران است که در نمایشگاه کتاب بیروت شرکت کرده بود.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب لبنان از ۱۳ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۱ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۲) برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha