۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۴۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85269033
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضعف سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سایه تحولات منطقه

تهران-ایرنا- تارنمای پولیتیکو نوشت: تحولات خاورمیانه و چشم انداز احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، با توجه به ضعف کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آینده را برای این اتحادیه دشوارتر کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پولیتیکو نوشت: ضعف سیاست خارجی اتحادیه اروپا بشدت در نحوه واکنش آن به بحران غزه مورد تاکید قرار گرفت و به طور جدی اعتبار آن را به عنوان یک فعال سیاست خارجی زیر سوال برد.

واکنش اولیه این اتحادیه با اظهارات الیور وارهلی کمیسر مسئول از امور سیاست همسایگی و گسترش اتحادیه اروپا بازتاب یافت که اعلام کرد که این اتحادیه همه کمک های توسعه ای خود به ارزش تقریبی ۶۹۱ میلیون یورو را به طور یکجانبه تعلیق خواهد کرد اما بعد معلوم شد که صرفا آن را بازنگری خواهد کرد.

متعاقب آن، سفر اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا به سرزمین های اشغالی واکنش ها در انتقاد از یکجانبه گرایی و حمایت این اتحادیه از رژیم صهیونیستی را برانگیخت. این سفر همچنین به دلیل نقض دستورات اتحادیه اروپا مورد انتقاد قرار گرفت. کشورهای عضو این اتحادیه در هدایت سیاست خارجی آن نقش دارند و جوزپ بورل مسئول اصلی سایت خارجی اتحادیه اروپا مواضع کلی این اتحادیه را ارائه می دهد.

این ناهماهنگی کاملا آشکار در تضاد با جاه طلبی اتحادیه اروپا است که بارها از سال ۱۹۹۳ که سیاست خارجی و امنیتی مشترک این اتحادیه به عنوان بخشی از پیمان ماستریخت کلید خورد، توسط اعضای آن تعیین شده است.

از آن زمان به بعد اتحادیه اروپا چارچوب های نهادی قابل توجهی را ایجاد کرده تا به آن قدرت بیشتری در سیاست خارجی بدهد. این اقدام با تشکیل سرویس اقدام خارجی اروپا در سال ۲۰۱۰ و به تازگی جاه طلبی بیان شده از سوی فون در لاین در اداره «کمیسیون ژئوپلتیکی» تجلی یافته است.

اما هر زمان که به فشار دیپلماتیک اروپا نیاز بوده کشورهای بزرگ این اتحادیه به ویژه آلمان و فرانسه، نماینده اروپا در عرصه بین المللی بوده اند.

پولیتیکو نوشت: مهم ترین دلیل ضعف سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عرصه جهانی این است که تاکنون ۲۷ کشور عضو آن علاقه ای به تجمیع سیاست خارجی و حتی نظامی خود در سطح فرامنطقه ای نداشته اند. با توجه به این که سیاست خارجی عنصر اصلی در حاکمیت ملی را تشکیل می دهد، یکپارچگی سیاسی واقعی نسبتا سطحی و دستیابی به آن دشوار است.

این رسانه با اشاره به اندک بودن بودجه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: مهم تر از آن، اتحادیه اروپا فاقد قدرت نظامی برای حمایت از وزنه دیپلماتیک آن است.

پولیتیکو خاطرنشان کرد که قدرت نظامی متضمن های امنیتی را ارائه می دهد و منبع مهمی برای نفوذ در امور بین المللی است که اتحادیه اروپا فاقد آن است.

این گزارش با اشاره به اختلافات در بین اعضای این اتحادیه خاطرنشان کرد: برای مثال، در رابطه با خاورمیانه برخی از کشورهای عضو این اتحادیه مانند یونان دارای توافقات دفاعی و در بخش انرژی با رژیم صهیونیستی هستند. در حالی که حمایت قوی آلمان از این رژیم تحت تاثیر تاریخ منحصربفرد آن است، فرانسه سیاست مجزایی را در قبال کشورهای عربی دنبال می کند.

به نوشته این رسانه، ترکیب جمعیتی متفاوت مسلمانان و یهودیان در کشورهای عضو نیز محدودیت های سیاسی خاص خود را ایجاد می کند.

این روزنامه افزود: اگر آمریکا مجبور شود کمک نظامی خود به اوکراین را کاهش دهد اتحادیه اروپا قادر به جبران آن نخواهد بود. اتحادیه اروپا نتوانسته موضع واحد و قدرتمندی را به عنوان یک فعال سیاسی خارجی ایفا کند که مانع اصلی آن فقدان تمایل کشورهای عضو برای ادغام دارایی های سیاسی بین خود است.

اما چشم انداز سیاسی اروپا دشوارتر خواهد شد و این نه تنها به خاطر رویدادهای منطقه خاورمیانه، بلکه به خاطر تحولات آینده در صورت به ریاست جمهوری رسیدن ترامپ برای دومین دوره در آمریکا است. در واقع کشورهای این منطقه شاید باید در این دیدگاه خود تجدیدنظر کنند که حفظ حاکمیت ارضی مهمتر از اقدام مشترک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha