مسوولان آذربایجان شرقی برنامه‌ای برای جذب نیروی کار از کشورهای دیگر ندارند

تبریز - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: بر اساس سیاست های کلان استان، هیچ برنامه ای برای جذب نیروی کار و کارگر از کشورهای دیگر در این استان وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، «محمد کلامی» روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران افزود: واحدهای تولیدی و خدماتی برای تامین نیروی کار باید ۲ سیاست را راهبری و دنبال کنند که شامل افزایش سهم مشارکت اقتصادی بانوان در فعالیت های اقتصادی و ایجاد زمینه، امکانات و فرصت هاست تا آنان در کنار حفظ وظیفه مادری علاقه مند به فعالیت در واحدهای تولیدی و اقتصادی باشند.

وی اظهار کرد: ایجاد امنیت فضای کار، مهدهای کودک در واحدها و شهرک های صنعتی و سرویس های رفت و آمد راحت از جمله امکانات لازم برای افزایش انگیزه بانوان برای مشارکت در فعالیت های اقتصادی استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: سیاست دیگر، اعطای حق و حقوق قانونی ویژه کار است و واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی باید حقوق مادی و معنوی نیروی کار را راعیت کنند تا رغبت برای اشتغال و فعالیت در واحدهای خصوصی افزایش یابد.

کلامی، با بیان اینکه در این استان بخش عمده ای از نیروی کار علاقه مند به خوداشتغالی هستند، ادامه داد: از دلایل این وضعیت، پایین بودن دستمزد و رعایت نکردن حقوق معنوی است که اگر بخش خصوصی این موارد را رعیت کند، رغبت نیروی کار در این واحدها افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه کشوری که به سمت کمبود نیروی کار حرکت می کند باید در شیوه های تولید تجدید نظر کند، یادآور شد: باید از شیوه های کاربر به سمت روش های مکانیزه و سرمایه بر حرکت کرد تا نیاز به نیروی کار در واحدهای تولید کاهش یابد.

سهم مشارکت اقتصادی بانوان در استان ۱۵ درصد است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در زمان کنونی سهم مشارکت اقتصادی بانوان در استان ۱۵ درصد است، افزود: باید از ظرفیت نیروی انسانی داخل استان برای تامین نیروی کار واحدها و شرکت های تولیدی استفاده کرد و در کنار آن می توان از ظرفیت نیروی کار استان های مجاور بهره برد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از نیروی کار از کشورهای خارجی در واحدهای تولیدی استان خلاف است، اظهار کرد: در صورت مشاهده این مورد در واحدهای تولیدی و شرکت های خصوصی، از سوی مدیریت استان و مراجع قضایی با کارگر و مالک واحد اقتصادی برخورد و جریمه های سنگین لحاظ می شود.

شرکت مس آذربایجان در نیمه نخست امسال هفت هزار میلیارد ریال مالیات پرداخت کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: شرکت مس آذربایجان در نیمه نخست امسال هفت هزار میلیارد ریال در قالب عوارض و مالیات به حساب امور مالیاتی استان واریز کرده است.

کلامی، با بیان اینکه این میزان در مقایسه با کل سال گذشته ۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است، ادامه داد: دولت سیزدهم برای مس سونگون و کلیه معادن برنامه ویژه دارد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل شرکت مس قبل از روی کار آمدت دولت سیزدهم ناقص مانده بود، یادآور شد: در سایه توجه رییس جمهور و در سفر دوم آیت الله رئیسی به آذربایجان شرقی شرکت مس آذربایجان تشکیل و اعضای هیات مدیره آن نیز مشخص شد.

معاون امور هماهنگی استاندار آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون پروسه انتقال دارایی های قبل و بعد معدن مس سونگون به شرکت مس آذربایجان در حال انجام است.

کلامی، با تاکید بر اینکه ساختار شرکت مس سونگون تشکیل شده و دارای اساسنامه است، افزود: مسائلی که در خصوص استقلال شرکت مس سونگون از سوی برخی افراد مطرح می شود به منظور به انحراف کشیدن موضوع تشکیل این شرکت است.

وی اظهار کرد: هم اکنون بحث های حقوقی در خصوص سطح انتقال دارایی های این مجموعه در حال انجام است تا در آینده خللی در انتقال آن ایجاد نشود.

ارزش افزوده معدن در آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم ۱۰.۵ درصد افزایش یافته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه حوزه معدن، پیشران توسعه آذربایجان شرقی است، گفت: قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم، ارزش افزوده حوزه معدن در اقتصاد استان بر اساس آمار سازمان برنامه و بودجه ۲ درصد بود که اکنون به ۱۰.۵ درصد افزایش یافته است.

کلامی، ادامه داد: در زمان کنونی حوزه معادن استان ۵۰۰ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده در اقتصاد استان ایجاد کرده است.

آذربایجان شرقی رتبه نخست شروع سرمایه گذاری را دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بخش خصوصی در استان پویا و کارآمد است، گفت: معدن، کشاورزی و گردشگری جزو پیشران های اقتصادی استان است و در نیمه نخست امسال یک هزار و ۷۸ فقره مجوز تاسیس ایجادی( شروع سرمایه گذاری) در استان صادر شده که در این زمینه رتبه اول کشوری را کسب کردیم.

کلامی، افزود: در این مدت ۸۱ فقره مجوز توسعه ای برای واحدهای فعال صادر شده است و در این زمینه نیز رتبه اول کشوری را به خود اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی رتبه اول بیشترین طرح های اجرایی در سطح کشور را دارد، اظهار کرد: هم اکنون ۱۱۶ طرح توسعه ای با سرمایه گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریال در سطح استان شروع به کار کرده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی رتبه اول بیشترین طرح های اجرایی در سطح کشور را دارد، اظهار کرد: هم اکنون ۱۱۶ طرح توسعه ای با سرمایه گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریال در سطح استان شروع به کار کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: این استان هم اکنون رتبه اول سرمایه گذاری در حوزه خودرو را در کشور به خود اختصاص داده است.

کلامی، با اشاره به صدور ۱۸ پروانه بهره برداری در حوزه معدن طی این مدت و کسب رتبه اول استان در این زمینه، ادامه داد: رتبه اول واحدهای گلخانه ای در کشور هم مربوط به آذربایجان شرقی است.

وی با بیان اینکه در زمان کنونی ۳۷۵ هکتار واحد گلخانه ای در استان در حال بهره برداری است، یادآور شد: از این تعداد۱۳ گلخانه در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیده و هم اکنون ۴۰ واحد گلخانه در دست اجراست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تولیدات گلخانه ای در سطح این استان از ۵۳ هزار تن در سال گذشته به ۷۴ هزار تن رسیده است.

کلامی، کسب این رتبه ها و رشد سرمایه گذاری را ناشی از وجود فضای کسب و کار در استان دانست و افزود: این وضعیت نشان از وجود امنیت سرمایه گذاری در سطح استان دارد و این استان بیشترین سرمایه گذاری را در سطح کشور جذب کرده است.

وی با بیان اینکه این استان برای رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی دارد، اظهار کرد: به اذعان سازمان برنامه و بودجه این استان در تمام شاخص های اقتصادی از جمله ارزش افزوده، اشتغال و صادرات رشد و رونق یافته است.

سه میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه مرغ در آذربایجان شرقی تولید می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه مرغ در استان تولید و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه مصرف می شد، گفت: ۶۰۰ هزار قطعه از سایر استان ها مانند اردبیل و آذربایجان غربی تامین می شد.

کلامی، ادامه داد: در زمان کنونی سه میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه مرغ تولید می شود در حالی که ظرفیت استان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه است.

سرجمع تسهیلات بانکی استان در سال جاری ۲۶ درصد افزایش یافته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استادار آذربایجان شرقی گفت: با شروع یک ماه از آغاز اعطای وام های مشاغل خانگی، بیش از ۴۰ درصد وام در این زمینه پرداخت شده و هدف گذاری برای هفته آینده رسیدن به ۶۰ درصد و جذب ۱۰۰ درصدی آن در چهار، پنج هفته آینده است.

کلامی، ادامه داد: اعطای وام های مربوط به نهادهای حمایتی نیز حدود یک ماه شروع شده و تاکنون ۳۲ درصد را کمیته امداد و ۲۴ درصد را بهزیستی جذب کرده است.

وی یادآور شد: در سال جاری سرجمع تسهیلات بانکی در حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی، بازرگانی، مسکن و خدمات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حوزه تولید، نیاز صنایع به وام افزایش یافته است، گفت: نیاز صنایع به نقدینگی به علت تورم، افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزدها افزایش یافته است.

کلامی، با تاکید به اینکه سیستم اقتصادی ما بانک محور است، افزود: بانک نیز توان تامین نقدینگی را ندارد بنابراین ناترازی در سیستم بانکی ایجاد می شود و برای تامین منابع مالی باید از سایر روش ها بهره برد.

۶۱ هزار شغل در آذربایجان شرقی ایجاد شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته بیش از ۶۱ هزار شغل در استان ایجاد شد و چهار هزار نفر نیز از تعداد بیمه بیکاری بگیران کاسته شد.

کلامی، با بیان اینکه این آمار ناشی از ایجاد شغل در استان است، ادامه داد: برنامه ابلاغی امسال وزارت کار در این استان ایجاد اشتغال برای ۴۷ هزار و ۱۶۵ نفر است.

وی اظهار کرد: تا آخر شهریور ماه امسال ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد به صورت های مختلف کاریابی در بخش خصوصی و دولتی و کارفرمایی محقق شده است و این آمار از سوی اداره کل کار و دستگاه های متولی رصد می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در زمان کنونی ۷۷ درصد از برنامه اشتغال استان محقق شده است، گفت: این استان در این زمینه و ثبت در سامانه رصد وزارت کار رتبه پنجم را کسب کرده است.

کلامی، افزود: تابستان امسال نیز میزان بیکاری در این استان نسبت به تابستان سال گذشته که ۸.۳ درصد بود به ۶.۶ درصد رسید و روند کاهشی داشته است.

۵۰ هزار میلیارد ریال در حوزه بخش اقتصادی در سفر دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی اختصاص یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان رتبه اول بالاترین میزان جذب اعتبارات سفر را در دور اول سفر رییس جمهور به خود اختصاص داد، گفت: در دور اول سفر، ۱۲۰ هزار میلیارد ریال به این استان اختصاص یافته بود که بخش عمده آن جذب شده است.

کلامی، افزود: از اعتبارات این سفر ۳۰ هزار میلیارد ریال باقی مانده در حالی که هم اکنون بیش از۱۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه برای جذب این اعتبار معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این بخش و در دور دوم سفر ۵۰ هزار میلیارد ریال منابع تسهیلات بانکی برای اعطا به بخش خصوصی به این استان اختصاص یافته است، یادآور شد: تفاهم نامه عمده این پروژه ها در حضور رییس جمهور به امضا رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۵۰ هزار میلیارد ریال نیز برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی اختصاص یافته است تا برای خرید ماشین آلات، ادوات و تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

کلامی، با اشاره به اینکه این ادوات و تراکتورها از کارخانه تراکتورسازی ایران خریداری خواهد شد، ادامه داد: این کار به حوزه تولید در این کارخانه کمک می کند و این میزان تسهیلات نیز جذب شده است.

۷۰ واحد تولیدی در آذربایجان شرقی احیا و به چرخه تولید برگشتند

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به خیز اساسی برای احیای واحدهای تولیدی راکد استان، گفت: در این راستا در نیمه نخست امسال بیش از ۷۰ واحد تولیدی در داخل و خارج شهرک های صنعتی استان احیا و به چرخه تولید برگشتند.

رحمان فلاح، با بیان اینکه با احیای این واحدها برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است، افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال باید۱۸۰ واحد تولیدی راکد استان احیا شود.

وی اظهار کرد: این واحدها در حوزه های مختلف مانند جهادکشاورزی، صنعت و معدن و شهرک های صنعتی بوده و برای احیای واحدهای راکد در استان گروه کاری در ذیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شده است و مشکلات این واحدها در این گروه طرح، بررسی و رفع می شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری آذربایجان گفت: موانع رکود این وحدها مختلف بوده و از جمله شامل مالیاتی، زیست محیطی، بانکی، انرژی، صدور مجوز، اخذ پروانه و تسهیلات است.

فلاح، با تاکید بر اینکه مشکلات این واحدها صرفا مربوط به تسهیلات نیست، ادامه داد: فقط در حوزه صنعت و معدن در نیمه نخست امسال ۲۲۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای احیای واحدهای راکد پرداخت شده است.

وی یادآور شد: این میزان تسهیلات نسبت به سال گذشته که ۱۶۷ هزار میلیارد ریال بود، ۳۶ درصد رشد یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha