دوران «پسا جنگ قره باغ»، زمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل گفت: کشورهای منطقه قفقاز پذیرفتند که «دوران پس از جنگ قره باغ، دوران همکاری‌های اقتصادی» در راستای افزایش سطح رفاه زندگی مردم و تقویت منافع ملی حاصل از تقویت همکاری‌های منطقه‌ای است.

حسین شاه پری کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص مهمترین دستاوردهای برگزاری نشست وزرای خارجه ۳+۳ در تهران، اظهار داشت: به نظر می‌رسد کشورهای همسایه پس از پایان یافتن جنگ در منطقه قفقاز و نقش آفرینی کشورهایی از جمله ایران و روسیه در این منطقه پیگیر رویکردی واقع گرایانه هستند.

وی گفت: در این میان ترکیه هم جهت تثبیت موقعیت راهبردی خود در منطقه قفقاز به سمت سیاست‌های همکاری جویانه حرکت کرده که رویکردی واقع گرایانه و مبتنی بر عقلانیت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: به نظر می‌رسد پس از «پایان بحران قره باغ» و پذیرش وضعیت موجود و تثبیت آن، کشورهای منطقه به سمت استفاده از نظریه‌های همگرایی منطقه‌ای جهت استفاده از روش‌های مسالمت آمیز برای تقویت همکاری‌های اقتصادی به منظور افزایش سطح رفاه مردم منطقه حرکت می‌کنند.

شاه پری تصریح کرد: نشست وزرای خارجه ۳+۳ در تهران «بیانگر هر دو جنبه واقع گرایانه و همگرایی منطقه‌ای» از سوی اعضای مشارکت کننده در این نشست بود.

وی ادامه داد: این نشست ابتدا در سطح معاونین وزرای خارجه در مسکو برگزار شد که در آن دور از نشست هم گرجستان حضور نداشت و به نظر می‌رسد گرجستان نوعی بدبینی تاریخی در خصوص حضور در این قبیل نشست ها دارد که آن هم به دلیل اتخاذ سیاست بی‌طرفی در بحران قره باغ بود و امروز هم به نظر می‌رسد که قصدی جهت اینکه خودش را درگیر منازعات منطقه‌ای کند، ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در بحران قره باغ به طور فعالانه نقش آفرینی کرد و بنا به دلایل مشخص ژئوپلیتیک تلاش کرد که جلوی یک جانبه گرایی برخی دولت‌های دیگر از جمله ترکیه در منطقه را بگیرد.

شاه پری افزود: از طرفی روسیه هم پس از فروپاشی شوروی در اسناد راهبرد امنیت ملی خودش «از منطقه آسیایی میانه و قفقاز جنوبی به منطقه خارج نزدیک خودش نام میبرد» و حضور هرگونه قدرت‌های فرامنطقه‌ای در آسیای میانه و قفقاز جنوبی را بدون حضور روسیه نامشروع قلمداد می‌کند.

وی بیان داشت: به دلیل پیامدهای ژئوپلیتیکی و امنیتی که این منطقه برای ما داشته و دارد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همواره فعالانه نقش آفرینی کرده و نشست اخیر وزرای خارجه در فرمت ۳+ ۳ در تهران در راستای برتری ژئوپلیتیک ایران در این منطقه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ما «در آینده‌ای نزدیک با نبرد کریدورها مواجه هستیم»، تصریح کرد: آمریکا اخیرا یک طرح بلند پروازانه جهت ایجاد کریدوری بین المللی از هند به اروپا را مطرح کرده و این نشان دهنده اهمیت کریدورها و دالان‌های بین‌المللی برای منطقه ما و سایر کشورهای فرامنطقه‌ای است.

شاه‌پری به برخی از مهم‌ترین منافع و دستاوردهایی که نشست وزرای خارجه ۳+۳ در تهران برای ما دارد، گفت: اولین منفعت آن تثبیت حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت‌های موثر و تصمیم گیر در معادلات منطقه قفقاز جنوبی به حساب می‌آید، دومین آن می‌تواند پیگیری فعالانه دیپلماسی تجاری و اقتصادی با کشورهای این حوزه در بخش راه است.

وی بیان کرد: منطقه قفقاز جنوبی می‌تواند از شاخه‌های اصلی کریدور شمال به جنوب از مسیر ایران به دریاهای آزاد باشد و از این طریق حتماً به نظر می‌آید که ابتکار نشست وزرای خارجه اخیر در تهران، به نوعی پذیرش موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران جهت بهره‌برداری از دستاوردهای اقتصادی و تجاری پس از جنگ باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در واقع کشورهای این منطقه پذیرفتند که «دوران پس از جنگ قره باغ، دوران همکاری‌های اقتصادی» در راستای افزایش سطح رفاه زندگی مردم این منطقه و تقویت منافع ملی حاصل از تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به حساب می‌آید.

شاه پری در پایان با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی نشست اخیر پذیرش یک کریدور جدید از مسیر ایران هست، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی در همکاری‌ها و ترتیبات منطقه‌ای در منطقه قفقاز داشته به طور مثال ترتیباتی که جهت پایان دادن جنگ داخلی وحشتناک تاجیکستان داشت که منجر به بیانیه تهران شد که نشان دهنده حضور فعال ایران در منطقه بود و «نشست وزرای خارجه ۳+۳ در تهران» هم می‌تواند همین موضع را تقویت کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha