سرانه مصرف کودهای شیمیایی در یزد بالاتر از متوسط کشوری است

یزد- ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: یکی از مشکلاتی که در استان با آن مواجه هستیم این است که سرانه مصرف استفاده کشاورزان از کودهای شیمیایی از متوسط کشوری بالاتر است و این مطلوب نیست .

به گزارش ایرنا "محمد علی حاتمی زاده" روز چهارشنبه در حاشیه همایش یکروزه آموزشی و ترویجی و معرفی سبدکودی شرکت های خدمات حمایتی کشور در یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به میزان مصرف استفاده کشاورزان استان از کودهای شیمیایی افزود: کشاورزان باید براساس آزمون کود و نیاز گیاه ، کود مصرف کنند.

وی تصریح کرد: یکی فاکتور مهم در تولید و عملکرد افزایش محصولات کشاورزی اعم از زارعی ، باغی و گلخانه ای توجه به مواد کودی و تغذیه گیاه است.

توزیع سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن کود یارانه ای در بین کشاورزان

سرانه مصرف کودهای شیمیایی در یزد بالاتر از متوسط کشوری است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد افزود: سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان استان توزیع می شود که عمده این کودها" ازته "است.

وی اظهار کرد: توزیع کودهای یارانه ای توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزان انجام و برای کشاورزان حواله صادر می شود ، اما برخی از مواد کودی توسط شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی بصورت غیریارانه ای تامین می شود که این شرکت با شرکت های خدمات حمایتی وزارت کشاورزی تفاهم نامه داشته و شماره ثبت کودی مورد تایید موسسه خاک و آب را دارند.

حاتمی زاده به کشاورزان تاکید کرد: برای تهیه مواد کودی حتما از شرکت های که دارای شماره ثبت کودی هستند ، محصول مورد نیاز خود را تامین کردند و شرکت هایی که شماره ثبتی ندارند، مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نیستند.

بیشترین تعداد کارخانه تولید کودهای شیمیایی در استان یزد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: این استان یکی از استانهایی است که بیشترین کارخانه تولید و فرآوری محصولات مواد کودی در کشور را دارد و محصولات این شرکت ها علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور صادر می شود.

۶۰ کارگزار تامین نهاده های کشاورزی در استان یزد فعال است.

همایش یکروزه آموزشی و ترویجی و معرفی سبدکودی شرکت های خدمات حمایتی کشوربا هدف معرفی ظرفیت کشور در تولید و خودکفایی کودهای کشاورزی و حمایت از تولیدکنندگان دانش‌بنیان داخلی ، حذف دست دلالان و واسطه‌ها و توزیع مستقیم کود توسط تولیدکننده برای مصرف‌کننده و یا کشاورز امروز در یزد برگزار شد.

سطح کل اراضی زیر کشت استان یزد ۱۱۰ هزار و ۷۱۵ هکتار است که از این میزان ۲۵ درصد محصولات زارعی و ۷۳ درصد محصولات باغی و ۲ درصد را نیز گلخانه ها تشکیل می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha