رشد تولیدات کشاورزی کشور با افزایش بهره‌وری دنبال می‌شود

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: رشد تولیدات کشاورزی با افزایش بهره‌وری در دستور کار است لذا با بهره‌وری و تولید ارزان می‌توان به بزرگتر شدن سفره مردم کمک کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید "مجتبی خیام نکویی" عصر چهارشنبه در دیدار با "جواد قناعت" استاندار خراسان جنوبی افزود: در دولت سیزدهم با افزایش تولید گندم در آستانه خودکفایی قرار گرفتیم و فعالیت‌های به‌نژادی در محصولات زراعی خراسان جنوبی هم باید دنبال شود تا شاهد افزایش بهره‌وری به ویژخ در مورد گندم باشیم.

وی گفت: معرفی ارقام جدید، تامین به موقع کود و قیمت تضمینی سه عامل مهم در افزایش تولید گندم کشور بوده که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۱۰ میلیون نفر جمعیت زنان روستایی و عشایر کشور است که از این تعداد ۶ میلیون نفر در عرصه تولید فعال هستند لذا ظرفیت حمایت از زنان روستایی بی نظیر است.

وی با اشاره به فعالیت چهار هزار و ۲۰۰ صندوق زنان روستایی در کشور گفت: زنان روستایی نقش بی بدیلی در ماندگار جمعیت روستاها دارند از این حیث باید با تزریق اعتبارات در حوزه اشتغال و تولید مورد حمایت قرار گیرند.

خیام نکویی ۲ مشکل اساسی زنان روستایی در عرصه تولید را بازار و مجوز سیب سلامت عنوان کرد و افزود: در زمینه عرصه محصولات طبق توافق با فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا از این پس تولیدات زنان روستایی امکان عرضه بدون واسطه در غرفه ویژه این فروشگاه را خواهند داشت که مشمول خراسان جنوبی هم می‌شود.

وی گفت: وزارت بهداشت درخصوص مجوز سیب سلامت برای جامعه روستایی به خصوص قشر زنان روستایی باید شرایط را فراهم کند تا شاهد تحول در عرضه تولید باشیم.

رشد تولیدات کشاورزی کشور با افزایش بهره‌وری در دستور کار است

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین با اشاره به تغییرات اقلیمی کشور و خشکسالی‌هایی که دامنگیر کشاورزان و دامداران شده است گفت: طی ۵۰ سال اخیر ۲ درجه ایران گرمتر شده بنابراین محدودیت‌های اقلیمی به نحوی است که اگر افزایش درآمد جامعه روستایی مدیریت نشود شاهد مهاجرت به شهرها خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه کانون تولید روستا است و باید به حفظ و نگهداشت جمعیت روستایی کمک کرد ادامه داد: بسیاری از مشکلات حاشیه شهرها ناشی از پدیده مهاجرت است و در ماندگاری جمعیت خانواده روستاییان در روستاها، زنان روستایی نقش مهمی برعهده دارند.

خیام نکویی همچنین گفت: امنیت غذایی از مهمترین مسایل کشور است و با ورود هوش مصنوعی به عرصه کشاورزی می‌توان مصرف آب را کاهش و بهره‌وری را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران هم در این دیدار با اشاره به وجود ۳۰ شرکت سهامی زارعی در کشور گفت: از این تعداد هفت شرکت سهامی زراعی در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که باید حمایت‌های دولت از این شرکت‌ها ادامه داشته باشد.

غلامرضا هادربادی افزود: خرید توافقی در راستای حمایت از بخش کشاورزی سیاست فعلی تعاون روستایی است که برای محصول زرشک، عناب و زعفران هم دنبال می‌شود و امسال از ورود یکباره زعفران به بورس جلوگیری کردیم.

آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی امروز با حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسئولان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha