واکاوی اتفاقات وزنه‌برداری در گفت‌وگو با انوشیروانی؛ از دروغ‌های رستمی تا عیادت مرادی

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون وزنه‌برداری گفت: آنچه به نام فدراسیون تحویل گرفتیم هیچ شباهتی به محل اداره یک فدراسیون المپیکی نداشت و در بخش ورزشی نیز جمع کردن یک تیم برای اعزام به مسابقات جهانی در آن سخت بود.

به گزارش ایرنا، اعلام رای ابطال انتخابات تیرماه‌سال ۱۳۹۸ موجب شد تا سیدحمید سجادی وزیر وقت ورزش و جوانان در ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۱، سجاد انوشیروانی را به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب کند. انوشیروانی که از سوی وزارت ورزش و جوانان مامور فراهم کردن مقدمات انتخابات شده بود خود نیز در قامت مدعی رسیدن به کرسی ریاست ثبت‌نام کرد و در نهایت توانست با کسب ۵۲ رای از مجمع انتخابی سکان این رشته المپیکی را بر عهده بگیرد.

انوشیروانی در انتخابات سال ۱۳۹۸ نیز یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون بود که تنها ۱۱ رای را کسب کرد اما شکایت وی از نحوه برگزاری آن انتخابات به کنار گذاشتن علی مرادی با رای دادگاه منجر شد.

انوشیروانی که مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن، نقره جهانی ۲۰۱۱ پاریس، برنز بازی‌های ۲۰۱۰ گوانژو و برنز قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد بعد از یک دوره کوتاه مدیرکلی ورزش و جوانان استان اردبیل اکنون نفر نخست مدیریت فدراسیون به شمار می‌رود و در یکسال گذشته وعده‌های زیادی برای رساندن این رشته به بالاترین سطح آن در بعد فنی و زیرساختی داده است.

انوشیروانی با حضور در ایرنا پاسخگوی خبرنگاران این خبرگزاری بود. وی در تشریح برنامه‌های چهارساله خود برای مدیریت این فدراسیون المپیکی اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای صاحب وزنه‌برداری به شمار می‌رود اما در بازی‌های آسیایی هانگژو نتوانست آنگونه که باید ظاهر شود. اگر در بازی‌های ۲۰۲۶ ناگویا که همزمان با آخرین سال مدیریت چهار ساله من است وزنه‌برداری نتواند نتیجه درخشانی کسب کنم رسما با کرسی ریاست این فدراسیون خداحافظی خواهم کرد.

انوشیروانی با بیان اینکه علیرضا دبیر یکی از الگوهای مدیریت ورزشی او است گفت: کارهای وی در فدراسیون کشتی بی‌نظیر است اما برای ارزیابی عملکرد من باید چهار سال صبر کرد و در پایان دوره چهار سال نیز مشخص می‌شود که چه عملکردی در بخش زیرساختی و فنی داشتم.

گفت‌وگوی کامل سجاد انوشیروانی با خبرنگاران ورزشی ایرنا و فیلم‌های این نشست در زیر آمده است:

سجاد انوشیروانی و تیم مدیریتی فنی او با کلیدواژه ما یک ویرانه تحویل گرفتیم همواره به دنبال انکار تمام دستاوردهای گذشته هستند. اگر در بخش فنی و قهرمانی فدراسیون گذشته کاری نکرده، پس جوانانی مانند طاها نعمتی، علیرضا اسفندیاری، علیرضا معینی، محراب دواسری، علیرضا یوسفی، علی داودی، میرمصطفی جوادی، حسین سلطانی و سیدرسول معتمدی از کجا آمدند؟ چرا با وجود این نفرات باز هم بر طبل انکار دستاورد مدیریت گذشته می‌کوبید؟

استعدادیابی معرفی یک یا چند نفر نیست. زمانی می‌توانیم از استعدادیابی صحبت کنیم که ما در هر وزن چند مدعی داشته باشیم. ما تک ستاره داریم و رکوردهای الان آنها با سال ۲۰۲۱ بسیار متفاوت است.

شما از سه مدعی در هر وزن صحبت می‌کنید اما در فوق سنگین در رده‌های سنی مختلف طاها نعمتی، علیرضا اسفندیاری، علیرضا یوسفی، علی داودی و آیت شریفی داریم که حداقل یک مدال طلا در رده سنی مختلف دارند. این‌ها استعداد در یک رشته نیستند؟

همه این افرادی که نام بردید قبل از من چه رکوردی داشتند؟ طاها نعمتی از لحاظ فنی هنوز یک وزنه‌بردار کامل نیست، علیرضا یوسفی در دوضرب روی وزنه ۲۶۰ کیلوگرم بود اما الان چه وزنه‌ای زده است؟ زمانی این افراد را تحویل گرفتیم چه وزنه‌ای می‌زدند؟ علی داودی در مسابقات ریاض ۲۵۵ کیلوگرم را بالای سر برد و این یک اتفاق مهم بود. یکضرب داودی فوق‌العاده نیست اما در دوضرب می‌تواند لالایان، مارتروسیان و گورمیناسیان را با اختلاف جا بگذارد.

وعده رکوردشکنی در ناگویا

چرا وزنه‌برداری عملکرد خوبی در هانگژو نداشت؟

واقعیت وزنه‌برداری ما همین است و از تمام داشته‌ها استفاده کردیم اما به شما قول می‌دهم اگر با این برنامه‌ریزی که در دستور کار است ادامه دهیم در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ ناگویا ژاپن حتی می‌توانیم رکوردشکنی کنیم. برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم سه سهمیه داریم و تمرکز بر روی دسته‌های ۸۹، ۱۰۲ و فوق سنگین است. در خصوص عملکرد احتمالی در المپیک، کادر فنی جواب بدهد خوب است.

سیدرسول معتمدی در حال رسیدن به مرز آمادگی است و رضا دهدار می‌تواند به مدال المپیکی برسد. در دسته ۸۹ کیلوگرم میرمصطفی جوادی را داریم که همه را به درخشش در المپیک پاریس امیدوار کرد. در فوق سنگین نیز علی داودی و آیت شریفی حضور دارند.

برخی قهرمانان و پیشکسوتان و البته محمدرضا براری می‌گویند در فدراسیون انوشیروانی جیب مربیان پرپول می‌شود، این واقعیت دارد؟

محمدرضا براری که حرف از پر پول شدن جیب مربیان حرف می‌زند بیاید با سند بگوید. وی دوره گذشته در کادر فنی بود و پاداش‌هایی نیز گرفت. این چه حرفی است؟ تمام مربیان رشته‌های مختلف پاداش می‌گیرند و این عرف است. بالاترین حقوقی که به سرمربیان می‌دهم ۲۰ میلیون است. جوایزی هم کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش می‌دهد. و در دوره‌ای که عضو کادر فنی بود زحمت کشید و چیزی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان پاداش گرفت.

به نظر می‌رسد مشکلات ورود تجهیزات و البته بخش گمرک سبب شده که نتوانید تجهیزات مورد نیاز را وارد کنید.

مشکل اصلی، خوردنِ زمان به ترخیص وسایل وزنه‌برداری است که چندین دست (ست) تجهیزات در آستانه ورود به کشور است. ارسال برخی از این وسایل با مشکل روبرو شده که به دلیل تحریم‌ها است. قطعا در وزنه‌برداری ردیف‌های اعتباری خوبی داریم تا خانه‌های وزنه‌برداری کامل شوند.

برخی انتقاد می‌کنند و بسیاری از منتقدان رفیق من هستند. این افراد به زودی حرف خود را پس می‌گیرند. برای انتخاب کادر فنی تجربه و عنوان را با هم تلفیق کردیم. دوستانی که می‌گویند رفیق بازی شده آیا به انتخاب کوروش باقری در زمان رضازاده هم انتقاد دارند؟ باقری با وزنه‌برداری ایران تاریخ‌سازی کرد. ما با سعید علی‌حسینی می‌خواستیم ادامه بدهیم اما خودش نخواست و استعفا کرد.

وعده دادن در ورزشی مثل وزنه‌برداری کار راحتی نیست شما این وعده را می‌دهید چه میزان اطمینان دارید؟

بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ می‌بینید اگر نتیجه نگرفتیم خودم می‌گویم خداحافظ.

از عملکرد نواب راضی هستید؟

من از عملکرد نواب نصیرشلال راضی هستم چون مدت کوتاهی است که تیم را تحویل گرفته و شرایط و قوانین جهانی نیز بسیار سخت است. برای بررسی عملکرد نواب باید تا بعد از المپیک صبر کنیم. من هم قبول دارم که بچه‌ها در بازی های آسیایی خوب کار نکردند. کار فنی هم برنامه دارد و هم نظم و دیسپلین خوبی در تیم ملی حاکم کرده است. البته بچه‌ها نقاط ضعفی دارند که باید برطرف شود. در کمیته فنی نیز به این نتیجه‌ رسیدیم که المپیکی‌ها را تا مسابقات قهرمانی آسیا رصد کنیم.

برای بعد از المپیک برنامه داریم و کرسی بین‌المللی نیز یکی از این برنامه‌ها است. پیشنهادهایی شده و ارتباط ما با مسوولان فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیا بسیار خوب است. البته فعلا به موفقیت در المپیک فکر می‌کنیم و بعد از آن به دنبال کرسی تاثیرگذار در فدراسیون بین‌المللی هستیم.

حسین رضازاده در وزنه‌برداری ایران و جهان فردی شناخته شده است چرا نام این قهرمان از جمع نامزدهای پست آسیایی حذف شد؟

رضازاده عضو کمیسیون ورزشکاران بود و عضویت وی برای ادامه فعالیت در این کمیسیون احراز نشد. در بحث هیئت رئیسه هم مسوولان جهانی و آسیایی تاکید بر کاندیدا شدن رئیس یا سرپرست فدراسیون داشتند. ما دوست داشتیم رضازاده در کمیسیون ورزشکاران باشند.

اما بهداد برای کمیسیون ورزشکاران کاندیدا بود و رضازاده برای هیئت اجرایی باید نامزد می‌شد؟

به هر حال برای عضویت گفتند که باید خودم ثبت نام کنم و شخص دیگری را قبول نداشتند.

یعنی قانون است؟ اگر قانون هست چرا در دوره مدیریت قبلی رضازاده که سمت نداشت به کرسی رسید؟

نه قانون نیست بلکه تفاهمی است.

سجاد انوشیروانی از کیانوش رستمی انتقام گرفت؟

زمانی که ما به فدراسیون آمدیم جوری کیانوش را تحویل گرفتم که خودش تعجب کرد. با برخی شرایط او موافقت شد. حقوق وی پرداخت و غذا نیز برای وی فرستادیم و سندش را نیز داریم اما در رکوردگیری و قهرمانی آسیا به رقیب جوانش باخت. بعد از بازگشت از جینجو نیز گفت مصدوم هستم و گفتم با کادر فنی صحبت کن. نمی‌دانم صحبت کرد یا نه. رفت تلویزیون یک سری حرف‌ها را مطرح و بعد از آن نیز به من پیام داد که می‌دانم نگاه شما حمایتی است به من کمک کن. البته برخی حرف‌هایی که وی در تلویزیون مطرح کرد دروغ بود.

اما او گفت اصلا غذا در فدراسیون نمی‌خورد.

این درست نیست کیانوش نه تنها از غذای فدراسیون استفاده می کرد بلکه برخی مواقع حتی غذا میهمان‌هاش را نیز می‌برد. برخی رفتار های کیانوش درست نبود اما من در جایگاهی نیستیم که با یک اسطوره برخورد کنم. ما حمایت کردیم. من هیچ سوء نیتی در برخورد با کیانوش نداشتم چون او یک وزنه‌بردار بزرگ ملی است و اگر نتیجه بگیرد افتخارش برای فدراسیون است. من می گویم کیانوش همه واقعیت‌ها را بگوید. این قهرمان چرا از بلیط فرست کلاس کلمبیا صحبت نمی‌کند برای همه بلیط ۷۰ میلیونی گرفتم اما هزینه بلیط برای کیانوش ۲۰۰ میلیون تومان شد.

داستان شریک شدن سجاد انوشیروانی با سعید محمدپور در زمین اهدایی این روزها نقل محافل شده است. واقعیت چیست؟
سعید محمدپور هم قهرمان المپیک است و هم دوست من، پیشنهاد همکاری دادم و قبول نکرد، اما امروز به ما انتقاداتی دارد. انتقاد اگر سازنده باشد قبول می‌کنم اما اگر بدون سند باشد دیگر جای خود دارد. نباید من به همه پست بدهم زیرا پست براساس توانایی داده می‌شود. عنوان کرده که من قرار بوده زمین برایش بگیرم و شریک شوم که این موضوع صحت ندارد.

علی مرادی نزدیک به سه دهه برای وزنه‌برداری ایران زحمت کشید و یکی از پیشکسوتان این رشته است چرا سجاد انوشیروانی به عنوان رئیس فدراسیون به عیادت این مدیر کهنه کار نرفت؟

به محسن بیرانوند زنگ بزنید و واقعیت را بپرسید. بیرانوند دبیر فدراسیون علی مرادی بود. من چند بار تقاضای دیدار کردم اما خانواده مرادی قبول نداشتند. من حتی به قهرمانان گفتم که بروند عیادت اما آنها رغبتی نداشتند. خانواده مرادی گفتند که کسی نمی‌تواند به عیادت برود اما ما مردم نیستیم و زمانی با رئیس سابق فدراسیون کار کردیم. من علی مرادی را به چشم یک آدم بد یا دشمن نگاه نمی‌کردم و او یک بزرگتر در وزنه‌برداری است.

شما ادعا کردید که خانواده اجازه نداد اما خبرنگار ما بدون هیچ هماهنگی به عیادت مرادی رفت.

خیلی از آدم‌ها گفتند که من به عیادت مرادی نروم اما قبول نمی‌کردم اگر خانواده اجازه می داد می‌رفتم. اگر ادعا کرده که من قصدی برای رفتن نداشتم کم‌لطفی است.

البته علی مرادی انتقاداتی هم به سبک تمرینات خانم‌ها دارد نظر شما در این زمینه چی هست؟

علی مرادی نظرات خوبی داد، اما بهتر بود که این نظرات در زمان خودشان هم اجرایی می‌شد. ما طلای بزرگسالان آسیا را با الهام حسینی گرفتیم و حتی مدال جوانان و نوجوانان آسیا گرفتیم. مسابقاتی رفتیم که باید با اعزام‌های زمان مرادی مقایسه شود. در بازی‌های آسیایی الهام حسینی دچار درد کمر شد. انتخابی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان قبلا چگونه بوده است؟

نقش کوروش باقری در ارتقا رکورد وزنه‌برداران غیر قابل انکار است. وقتی ریحانه کریمی ۱۵ کیلوگرم افزایش رکورد دارد نشان از تمرینات درست دارد.

مربی خارجی برای تیم بانوان استخدام نمی‌کنید؟

مربیان خارجی شرایط سختی دارند. سال گذشته با یک قهرمان المپیک مذاکره کردیم اما به خاطر برخی از مسائل قبول نکرد. یک مربی دیگر هم ۱۰ هزار دلار خواست که در توان فدراسیون نبود. ما ۲ تیم ملی در بخش بانوان و مردان داریم اما هنوز بودجه ۲ تیم نداریم و حتی زیرساخت ۲ تیم را نیز نداریم. رشته‌های دیگر نگاه کنید که درآمدزایی دارند اما در وزنه‌برداری خبری از درآمدزایی نیست و متکی به کمک است. در بخش بانوان حتی به برخی شرایط مانند لباس و تمرین نیز ایراد گرفته می‌شود. البته چند سال صبر کنید تا تیم بانوان پا به پای آقایان بیاید.

آمار تعداد وزنه‌برداری در ایران در پائین‌ترین سطح است. علت آن چیست؟

ما در حدود سه هزار نفر بیمه ورزشی در رشته وزنه‌برداری داریم. بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را به رشته‌هایی مانند پدل، کراسفیت، تنیس و غیره می‌فرستند. ما قبلا در استان اردبیل دعوت‌نامه برای خانواده‌ها ارسال می‌کردیم که شاید تعداد کمی می‌پذیرفتند اما اکنون ده‌ها نفر برای مشاهده تمرین و مسابقه می‌آیند و اگر شرایط سالن یا رشته مورد قبول نباشد دیگر نمی‌آیند. ورزش قهرمانی ایران در مسیر نزول قرار گرفته و محکوم به نابودی است زیرا بازآفرینی نداریم و این ورزش زیرساخت استاندارد ندارد. ورزش به سمت زیبایی رفته و فضای تشویقی هم کم شده است.

علیرضا دبیر شاگرد اول مدیریت ورزش ایران در همسایگی شما است. آیا شما هم روزی می‌توانید مثل وی یک تحول بنیادی در رشته وزنه‌برداری ایجاد کنید؟

من یکسال است در فدراسیون هستم و علیرضا دبیر پنج سال، با اقدامات انجام شده احتمال دارد در آینده نیز از اقدامات ما نیز سخن به میان آید. ارتباط علیرضا دبیر با دولت مجلس و سایر نهادها فوق‌العاده است و خوش به حال کشتی که از این ارتباطات نهایت استفاده را خواهد کرد.

دبیر بزرگ من است و حتی از وی مشاوره می‌گیرم. فراموش نکنیم که وزنه‌برداری در چند سال گذشته فراموش شده و ما در حال احیای سالن‌های این رشته‌ هستیم و با آموزش و پروش نیز تعاملاتی داشتم.

در این برهه زمانی یک مربی خارجی می‌تواند مانند ایوانف تحول دیگر در این رشته ایجاد کند؟

شرایط بسیار متفاوت از گذشته است. ما مربیان خوبی داریم و حتی فردی مثل کوروش باقری در ایران حضور دارد که می‌تواند در جمع برترین‌های دنیا باشد. اگر ایوانف به ایران بیاید ممکن است نتیجه نگیرد زیرا شرایط با گذشته بسیار متفاوت است. بسیاری از کشورها از ما مربی می‌خواهند. عربستان اکنون یک مربی مصری استخدام کرده و به دنبال توسعه این رشته‌ است. ایران اکنون در کنار چین، کره‌شمالی، ازبکستان و گرجستان کشور صاحب وزنه‌برداری است.

اینکه برخی من را متهم به رفیق بازی در انتخاب مربی می‌کنند بی‌انصافی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha