درخواست قزاقستان برای ترکیب مسیرهای شمال-جنوب و ترانس خزر در طرح «کمربند و جاده»

تهران - ایرنا - قزاقستان در نشست شورای سران دولت های درخواست کرد تا کشورهای مرتبط، مسیر ترانس خزر و کریدور شمال-جنوب را با طرح کمربند و جاده چین ترکیب کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان در این نشست که روز پنجشنبه در بیشکک برگزار شد، گفت: قزاقستان از کشورهای CIS می خواهد مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر و کریدور شمال-جنوب را با طرح کمربند و جاده چین ترکیب کنند.

نخست وزیر قزاقستان به اهمیت مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر و کریدور شمال-جنوب اشاره کرد و گفت: یافتن نقاط ارتباطی بین این مسیرهای ترانزیتی و پروژه جهانی چین «یک کمربند، یک جاده» مهم است. نخست وزیر قزاقستان تاکید کرد که کشورش نیز به نوبه خود آماده همکاری با با دیگر کشورها برای عملی کردن ین طرح است.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر تزانزیتی بود. ((اینجا بیشتر بخوانید)

درخواست قزاقستان برای ترکیب مسیرهای شمال-جنوب و ترانس خزر در طرح «کمربند و جاده»

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

ابتکار «کمربند و جاده» نیز که ایران در قلب آن قرار دارد، طرحی در حال اجرا از یک دهه قبل توسط چین و بزرگترین برنامه زیرساختی در تاریخ جهان شناخته می‌شود که چهار قاره را پیوند می‌دهد؛ طرحی که در اردوگاه آمریکا و غرب به عنوان مهمترین دستاویز در پروژه «چین‌هراسی در جهان» مورد پیگیری قرار گرفته است. آسیا به عنوان یک قاره پهناور با تحولات جدیدی رو به رو است و بازیگران مختلف این پهنه جغرافیایی، طرح‌هایی را در راستای تامین اهداف خود و نیز منافع جمعی در مناطق مختلف آن ارائه می‌دهند. چین یکی از این بازیگران نوظهور است که برای تبدیل شدن به قدرت جهانی، طرح احیای جاده ابریشم را مطرح کرده‌ است.

درخواست قزاقستان برای ترکیب مسیرهای شمال-جنوب و ترانس خزر در طرح «کمربند و جاده»

این طرح که از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در پاییز ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شد، از دو بخش «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» و ساخت «جاده ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم» تشکیل می‌شود. این طرح در نهایت با عنوان «یک کمربند - یک جاده» به جهان معرفی شد.

بنابراین در یک توضیح نسبتا ساده و واضح، «ابتکار کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative) چین که به اختصار BRI نامیده می‌شود، دو بال دارد:نخست، «کمربند» آن از «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» گرفته شده‌ است که شامل شبکه‌ای طراحی شده از جاده‌های فراسرزمینی و خطوط راه آهن، لوله‌های نفت و گاز و دیگر پروژه‌های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می‌نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می‌رسد.

دوم، «جاده» آن نیز همان «جاده ابریشم قرن بیست ویکم» ‌است و مسیرهای دریایی از جنوب شرقی آسیا به جنوب آسیا و سپس خاورمیانه و آفریقا را در برمی‌گیرد. (در نقشه زیر خطوط زرد کمربند اقتصادی و خطوط آبی جاده ابریشم دریایی را نشان می‌دهد. (اینجا بیشتر بخوانید)

مسیر ترانس خزر - وزیران امور خارجه و حمل و نقل ترکیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و گرجستان زمستان سال ۲۰۲۲ نقشه راهی را برای توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر (کریدور مرکزی) برای سالهای ۲۷-۲۰۲۳ امضا کردند.

درخواست قزاقستان برای ترکیب مسیرهای شمال-جنوب و ترانس خزر در طرح «کمربند و جاده»

توافق بر سر این نقشه راه در چارچوب دومین نشست وزرای امور خارجه و حمل و نقل ترکیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و گرجستان در شهر ساحلی آق‌تاو قزاقستان صورت گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha