آمادگاه مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی در استان کرمانشاه آغاز به کار کرد

کرمانشاه - ایرنا - نخستین آمادگاه مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی استان کرمانشاه با هدف کاهش آسیب پذیری و افزایش بازدارندگی در بالاترین سطح ممکن در حوزه های مختلف روز، دوشنبه در این استان افتتاح و فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، در آیین آغاز به کار این آمادگاه که مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه و دیگر مدیران و مسوولان دست اندرکار حضور داشتند مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با ضرورت ایجاد آمادگاه گفت: یکی از وظایف مهم جهاد کشاورزی در حوزه پدافند غیر عامل و پدافند زیستی داشتن آمادگی لازم و تدارک مواد و تجهیزات برای ردیابی و شناسایی و کنترل عوامل زیستی خطرناک در حوزه جهاد کشاورزی است.

کیومرث اکبری افزود: در استان کرمانشاه به واسطه مرزی بودن و تنوع آب و هوایی و اقلیمی و تنوع گیاهان کشاورزی و حجم بالای مبادلات کشاورزی در استان با عراق و وجود نقاط مبادلات متعدد با عراق و همچنین وجود نقاط تردد متعدد احتمالی برای قاچاق محصولات و نهاده های کشاورزی به وجود چنین آمادگاهی نیاز مبرم داشت.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد آمادگی برای مقابله با خطرات و تهدیدات زیستی گیاهی، این سازمان با همکاری سازمان حفظ نباتات و با همکاری و هماهنگی اداره کل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران استانداری اقدام به اختصاص مکان و خریداری و تکمیل مواد و تجهیزات و تاسیس آمادگاه مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی استان کرمانشاه کرد.

آمادگاه مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی در استان کرمانشاه آغاز به کار کرد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه این آمادگاه با صرف اعتباری بیش از پنج میلیارد تومان برای خرید مواد و تجهیزات ایجاد شده است گفت: در این آمادگاه همچنین مواد و تجهیزات ردیابی و کنترلی عوامل تهدیدزای زیستی گیاهی و کشاورزی نگهداری و متناسب با نیاز بین شهرستان ها توزیع می شود.

اکبری اظهار کرد: در حال حاضر در این آمادگاه تجهیزات ردیابی، سموم خاص و مواد شیمیایی کنترل عوامل خسارت زا و عوامل قرنطینه ای و آفات عمومی خطرناک و همچنین تجهیزات کنترلی شامل انواع سمپاش های موتوری و وانتی و تراکتوری خریداری و نگهداری می شود.

وی افزود: آزمایشگاه تشخیص عوامل تهدیدزای زیستی و گیاهی نیز در استان وجود دارد که بخشی از این آمادگاه محسوب می شود که دارای مواد، تجهیزات و دستگاه های تشخیص قارچ شناسی، باکتری شناسی، حشره شناسی، کنه شناسی، ویروس شناسی، شناخت علف های هرز و انگل و نماتد شناسی است.

آمادگاه مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی در استان کرمانشاه آغاز به کار کرد

اکبری ادامه داد: این آمادگاه به اعتبارات زیادی برای مناسب سازی خود تاسیسات و امکان نگهداری بلند مدت مواد و تجهیزات و همچنین مواد و تجهیزات و دستگاه ها نیاز دارد که امیدواریم در آینده تامین شود.

به گزارش ایرنا، تهدیدات زیستی به ۶ حوزه تهدیدات آب، دام، انسان، غذا، دارو و محیط زیست تقسیم می‌شوند که برغم اقدامات انجام شده در کشور هنوز تا کاهش آسیب پذیری و افزایش بازدارندگی در بالاترین سطح ممکن در این حوزه‌ها، فاصله وجود دارد که به تاکید کارشناسان باید تدابیر ویژه ای در این زمینه برای آن اتخاذ کرد.

به تاکید کارشناسان تهدیدات زیستی بسیار خطرناک‌تر از جنگ با سلاح‌های شیمیایی است به طور مثال در بحث آلودگی آب و خاک سال‌ها حذف نمی‌شود و اثرات آن بر اقتصاد کشور اثر می‌گذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha