۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۰۰
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 85275473
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشاوره حقوقی چیست؟ و دلایل استفاده از آن

۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۰۰
کد خبر: 85275473
مشاوره حقوقی چیست؟ و دلایل استفاده از آن

آنچه در امروز بیش از هر زمان دیگری مورد توجه افراد جامعه بوده اطلاع از قوانین و انجام امورات قانونی خود با بهره مندی از مشاوره و راهنمایی وکلای دادگستری است. در این مقاله با مشاوره حقوقی و دلایل استفاده از آن آشنا می شوید.

مراودات مالی و روابط اجتماعی افراد به طبع معضلات و مشکلات حقوقی پیچیده تر حقوقی را به همراه خواهد داشت تلاش وکلای دادگستری در حمایت قضایی از افراد جامعه یکی از راهکارهای پیش برد اهداف تعالی اجتماعی است. در ادامه با وکیل نادری همراه باشید.

لزوم استفاده از مشاوره حقوقی

همانطور که در علم پزشکی پیگیری بهتر و ساده تر از درمان است در مشکلات حقوقی نیز پیشگیری بسیار ساده تر و بهتر از حل معضل می باشد به زبان ساده تر آنکه قبل از انجام هر گونه مراوده مالی و انعقاد قرارداد می توان با دریافت مشاوره حقوقی از وکلای خبره در این زمینه و مشاوران امور قراردادی تمامی ابهامات و تهدید های احتمالی در قرارداد را پیش بینی کرد و با اصلاح و یا نگارش جدید قرار داد از بروز معضل پیچیده حقوقی جلوگیری کرد.

به عنوان مثال در دعاوی مربوط به پیش فروش آپارتمان ها هرچند نظام قانون گذاری با احساس خطر در این زمینه و وجود دعاوی بسیار زیاد اقدام به تنظیم قانونی در این زمینه نموده است لیکن همچنان این بخش از مراودات در جامعه دارای بیشترین میزان پرونده های جاری در محاکم را به خود اختصاص می دهد حال بدیهی است افرادی که قبل از انعقاد قرارداد پیش فروش از مشاوره وکیل بهره مند گردیده اند با درصد خطر بسیار بسیار کمتری در بروز اختلاف مواجهه هستند و در صورت بروز اختلاف نیز درصد بالایی به حقوق قانونی خود رسیده اند.

آنچه مسلم است محاکم مطابق قانون رسیدگی و فصل خصومت مینمایند و قاضی دادگاه وظیفه ای در کسب دلیل برای طرفین دعوی نداشته هرچند وظیفه ذاتی قضاوت کشف حقیقت است لیکن این وظیفه نمیتواند قاضی را از بی طرفی خارج نموده و اورا خارج از چهارچوب قانون قرار دهد، در نتیجه این طرفین اختلاف هستند که باید با ارائه مدارک و مستندات قانونی دادگاه را به اقناع وجدانی رسانده و حقوق خود را از محکمه استیفا نمایند.

با این توضیح واضح و مشخص است بالاترین دلیل و مستند جهت صدور رای قرار داد فی مابین طرفین می باشد چه بسیار موارد که عبارت کلیدی در اکثر دعاوی اعتماد افراد بوده است به عنوان مثال فردی با مراجعه به دادگاه در پاسخ به این پرسش که چرا در زمان تحویل سکه های طلای خود به عوض بخشی از ثمن معامله از فروشنده رسید دریافت نکرده اید؟ میگویند در آن زمان رابسته فی مابین بسیار خوب بود و من اعتماد کامل به فروشنده داشته ام، همین اعتماد بی جهت و بی جا باعث بروز اختلاف مالی بسیار سنگین شده و شاید ضرری چند ده میلیارد تومان به همراه داشته باشد.

مشاوره حقوقی چیست؟ و دلایل استفاده از آن

با گذشت زمان و پیچیده تر شدن قوانین نیز جامعه نیاز به دریافت مشاوره حقوقی را به خوبی پذیرفته است اما این امر نیازمند فرهنگ سازی بیشتر و بهتر بوده است، در آثار سینمایی و تلویزیونی کشور های پیشرفته بخش اعظمی از جذابیت تصاویر نوع و نحوه دفاع وکلای دادگستری در محاکم می باشد این خود نوعی فرهنگ سازی در جامعه مدرن بوده که مزایا و ضرورت وجود وکیل در کنار افراد را به سادگی به تصویر می کشد که خوشبختانه علیرغم کم کاری های موجود شرایطی به وجود آمده که فرهنگ بهره مندی از حمایت های حقوقی و قانونی وکلای دادگستری در بطن جامعه و انتشار در فضای مجازی در حال شکل گیری است.

اجباری بودن استفاده از وکیل در برخی از دعاوی

یکی از موارد مورد بحث در نظام قانون گذاری که موافقان بسیاری داشته اجباری کردن وجود وکیل در برخی از دعاوی دادگستری می باشد هرچند امروز نیز در پرونده های کیفری که مجازات سنگینی در پی خواهد داشت حضور وکیل برای متهم پرونده ضروری می باشد و در صورت عدم حضور وکیل با استفاده از وکلای تسخیری این مهم اجرایی می گردد لیکن این الزام قانونی دارای ایراداتی می باشد چرا که نخست این ضرورت فقط و فقط برای متهم پرونده بوده و نه شاکی آن دوم آنکه این ضرورت فقط در پرونده های کیفری لازم الاجرا می باشد و در دعاوی حقوقی که ممکن است تبعات مالی بسیار بالایی داشته باشد الزامی نیست.

در نهایت نکته بسیار مهم وجود کثرت پرونده های تحمیل شده به محاکم دادگستری می باشد بدیهی است در صورت ازیاد حجم کاری بروز اشتباهات و تاخیر در روند رسیدگی نیز اجتناب ناپذیر می باشد بهره مندی از حمایت قضایی افراد توسط وکلای دادگستری دارای آثار بسیار مطلوبی در کاهش حجم پرونده های ارجاعی به دادگاه می باشد چرا که همانطور که اشاره شد با حضور مشاور حقوقی اساساً بروز اختلاف بعید و محدود بوده و همچنین در صورت بروز اختلاف و مشکل حقوقی نیز با حضور مشاور حقوقی و وکیل دادگستری حل فصل خصومت خارج از دادگاه محتمل می باشد از این رو نظام قضایی کشور نیز از حضور پررنگ وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی در مراودات مالی و قراردادی استقبال می نماید.

مشاور حقوقی با وکیل نادری

مجموعه حقوقی وکیل نادری با بهره مندی از سالها تجربه و تخصص در تمام زمینه های حقوقی پشتیبان مطمئن و حامی امینی برای حفظ حقوق افراد جامعه می باشد که امکان بهره مندی از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و یا حضوری از طریق راه های ارتباطی با ما مقدور می باشد. همچنین جهت کسب اطلاعات تخصصی حقوقی می توانید به وب سایت این مجموعه به نشانی اینترنتی vakilnaderi.com مراجعه نمایید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha