به گزارش ایرنا، مهمترین مشکل شهر یاسوج مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد حمل و نقل و ترافیک است زیرا خیابانهای این شهر استاندارد نیست و خود شهر نیز در میان جنگل ها و مراتع قرار گرفته است در نتیجه نمی توان درون شهر کار زیادی انجام داد.
طبق نظر کارشناسان برای رفع مشکلات شهر یاسوج به عنوان مرکز استان نیاز به ایجاد کمربندی های عریض و تکمیل پل های رودخانه هم برای تردد و هم به دلیل اتمام دوره مقاومت پل های اول و دوم وجود دارد.
پل چهارم بشار(پل سردار شهید نورالله یزدانپناه) در سال ۹۴ برای کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت جاده دسترسی بیمارستان امام سجاد (ع) با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور کلنگزنی شد اما عملیات اجرایی آن از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
طبق اعلام شهردار وقت (نستهن مقدم) قرار بود این پل تا پایان تیر ۹۸ به بهره برداری برسد که این مهم محقق نشد و دوباره وعده افتتاح آن در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ داده شد که آن هم محقق نشد.
سوم شهریورماه امسال هم معاون فنی و عمرانی شهرداری یاسوج گفته بود که در صورت تزریق اعتبارات، پل چهارم "بِشار" یاسوج ظرف ۳٠ روز آینده یعنی مهرماه امسال زیر بار ترافیک میرود اما این وعده هم تحقق نیافت.
سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به پروژه پل چهارم بشار اختصاص یافت، سال ۱۴۰۱ هم علیرغم اینکه یاسوج شهر نفتی نبود از محل اعتبارات نفت ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته شد و طبق اعلام حوزه عمرانی استانداری، پیمانکار پل چهارم بیشترین پول را دریافت کرده و این در حالیست که نبود پول بهانه طولانی شدن بهره برداری از این پل مطرح شده است.
چرا باید پل چهارم بشار سریع تر افتتاح شود؟
این روزها هم به دلیل تردد دانش آموزان و خانواده های آنان و نبود ناوگان حمل و نقل عمومی خیابان ها و معابر اصلی و فرعی شهر شلوغ و پر ازدحام است و شهر در صبح ، ظهر و عصرها هنگام تعطیلی مدارس به طور کلی قفل می شود.
افزایش ورود گردشگران به شهر یاسوج در بهار و تابستان و حتی در برخی روزهای تعطیل پایان هفته ترافیکی تا بیش از ۲ کیلومتر در ورودی و خروجی شهر یاسوج ایجاد میکند که بسیار مشکلزاست.
برای ورود و خروج از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد گریزی جز عبور از رودخانه بشار و گذر از پل های ساخته شده برروی آن نیست.
رودخانه بشار، شهر یاسوج را به ۲بخش تقسیم کرده و ۲ پل برای وصل کردن این بخش ها در دهه های گذشته ساخته شده بود و دوره مقاومت پل های اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و پل های سوم و چهارم می تواند بخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.
پل چهارم بشار یک پروژه مهم برای کاهش ترافیک شهر یاسوج است و از ویژگی های مهم پل چهارم بشار دسترسی آسان به بیمارستان امام سجاد، جنوب شهر یاسوج و روان سازی ترافیک خواهد بود.
پل دارای چهار دهانه است و در سه دهانه ۳۰، ۳۷ و ۳۳ متری به طول ۱۵۰ متر چهارمین پلی است که بر روی رودخانه بشار یاسوج احداث در حال احداث است که سازه ای اثر بخش برای اتصال چند مسیر شهر یاسوج محسوب می شود.
عملیات تکمیل پل چهارم "بِشار" متوقف شده است
معاون فنی و عمرانی شهردار یاسوج گفت: عملیات تکمیل پل چهارم "بِشار" یاسوج بدلیل نبود اعتبار متوقف شده است و در صورت تخصیص ۵۰ میلیارد ریال اماده بهره برداری می شود.
"شهرام ارجمند" اظهار کرد: در سال جاری تاکنون هیچگونه اعتباری نه از بخش نفت و نه از پیگیری های استاندار و معاون عمرانی استانداری، در سال جاری برای تکمیل پل یاد شده تخصیص نیافته است.
ارجمند ابراز امیدواری کرد در روزهای آینده اعتباراتی از منابع نفتی به این پروژه تخصیص یابد تا با تکمیل آن بخشی از دغدغه ترافیک شهر برطرف شود.
وی یادآور شد: سازه پل کامل شده است اما حاشیه اطراف پل نیاز به سنگ چینی و بتن ریزی دارد و بدلیل اینکه خرید این مصالح نقدی است در صورت واریز اعتبار پنج میلیارد تومانی و خرید مصالح مورد نیاز، پل در زمان کوتاهی به جاده بیمارستان امام سجاد(ع) وصل می شود.
این پل جاده "سِروک" را به یاسوج متصل می کند و به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری یاسوج حد فاصل پل تا جاده "سِروک" توسط پیمانکاری دیگری در دست ساخت است اگرچه موانعی برای اتصال جاده به پل وجود دارد.
ارجمند ادامه داد: سه لوله بزرگ ۲۰ اینچی آب و فاضلاب وسط این مسیر واقع شدند که در صورت همکاری آب و فاضلاب مبنی بر انحراف یا پایین بردن لوله ها از سطح جاده، حد فاصله پل تا هتل آزادی و جاده "سروک" در زمان مناسب بهره برداری می شود.
توجه ویژه دولت به تکمیل پل چهارم بشار یاسوج
استاندار کهگیلویه وبریراحمد با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور در سفر نخست به تکمیل پل های مهم شهر یاسوج نیز، گفت: اعتبارات لازم برای تکمیل پل چهارم بشار در نظر گرفته شد.
سید علی احمدزاده افزود: پل چهارم بشار رو به اتمام است و ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از محل سفر نخست رئیس جمهور ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار استانی داشته و ۱۰۰ میلیارد ریال از سفر به آن افزوده شده است.
وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ برغم اینکه یاسوج شهر نفتی نیست از محل اعتبارات نفت ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته شد.
رودخانه بشار شاهرگ حیاتی است که یاسوج و صدها روستا و آبادی بزرگ و کوچک در کنار آن شکل گرفته است.
این رودخانه از تنگ سرخ و تنگ تیزاب در مرز استان فارس شروع شده و پس از گذر از یاسوج و دروهان با پیوستن به رود خرسان به کارون می ریزد. هسته اصلی و شاکله شهر یاسوج در دو سوی این رودخانه ایجاد شده است.
دوره مقاومت پل های اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و افتتاح پل های سوم و چهارم می تواندبخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.
یاسوج شهری شلوغ، مهاجر پذیر و دارای حاشیه نشینی گسترده با نبود زیرساخت های ترافیک شهری روبه رو است و این وضعیت روز به روز تشدید شده و رفاه شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد.
بهره برداری از پل چهارم رودخانه "بِشار" بخشی از بار ترافیکی برای مناطقی از شهر همانند "اکبرآباد"، "نجف آباد"، "سِروک" و .... کاهش می دهد که نیازمند توجه مسوولان ارشد استان برای حل ترافیک مرکز استان به خصوص تکمیل پروژه های در حال ساخت این شهر است.
جمعیت شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت این شهر که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود بنا بر برخی آمارها هم اینک از از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.
نظر شما