کمبود شیر خشک برای نوزادان بالای یک سال در اصفهان بزودی رفع می‌شود
عکس تزیینی است

اصفهان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در روزهای اخیر با کمبود مقطعی شیر خشک رگولار (معمولی) برای نوزادان بالای یک سال در استان مواجه بودیم که با توزیع محموله جدید، این مساله در حال برطرف شدن است.

محمود اعتباری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از امروز توزیع یک محموله بیش از ۳۰ هزار قوطی انواع شیر خشک در میان داروخانه های استان آغاز شد و امیدواریم سهمیه بیشتری در روزهای آینده به اصفهان تخصیص یابد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: در استان اصفهان در زمینه « شیر خشک شماره یک » که برای نوزادان کمتر از ۶ ماه است و همچنین « شیر خشک شماره ۲ » که برای نوزادان ۶ تا ۱۲ ماه است، کمبود و مشکلی نداریم.

اعتباری با بیان اینکه در روزهای اخیر برای شیر خشک مخصوص نوزادان بالای یک سال دچار کمبود شدیم، تصریح کرد: با توجه به اختلال پیش آمده در تامین ارزی کارخانه های تولید شیر خشک کشور، این کارخانه ها نتوانستند مواد اولیه مورد نیاز خود را به موقع وارد کنند و تولید آن ها کاهش یافت که همین امر یکی از دلایل کمبود این نوع شیر خشک در روزهای گذشته بود.

اعتباری ادامه داد: استفاده از شیر خشک ها برای کاربری های دیگر مانند تهیه برخی از غذاها، شیرینی فروشی و همچنین مصرف توسط بزرگسالان و یا استفاده در مصارف غیرانسانی نیز در ایجاد کمبود شیرخشک ها تاثیر داشته است.

وی با بیان اینکه سهمیه شیر خشک بصورت مستمر در اختیار ما قرار می گیرد، تصریح کرد: از ۲۰ مهر ماه امسال عرضه شیر خشک در داروخانه ها با ارائه کد ملی و تاریخ تولد نوزاد و ثبت اطلاعات اخذ شده در سامانه سازمان غذا و دارو ( تی‌تَک) انجام می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه داروخانه ها همکاری خوبی در ثبت اطلاعات مربوط به شیر خشک در سامانه سازمان غذا و دارو داشته اند، خاطرنشان کرد: در این مدت به ندرت با مسائلی مانند قطعی سامانه یا خوانده نشدن بارکُد شیر خشک توسط سامانه مواجه شدیم که به مرور زمان برطرف می شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اجرای طرح ثبت اطلاعات مربوط به شیر خشک های رگولار (معمولی) در داروخانه ها موضوع خروج آن از چرخه مصرف توسط نوزادان بهبود یابد، افزود: تجربه قبلی درباره شیر خشک رژیمی این موضوع را ثابت کرد بطوریکه ما پیش از این در زمینه شیر خشک رژیمی با کمبود مواجه بودیم اما از پارسال که کار ثبت آن در سامانه آغاز شد، وضعیت تامین آن بهبود یافته است.

اعتباری تاکید کرد که لازم است از کاربرد شیر خشک برای مصارف غیر از تغذیه نوزاد جلوگیری شود زیرا فرمولاسیون شیر خشک فقط برای نوزادان بوده و استفاده آن در زمینه های دیگر می تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، از ۲۰ مهر امسال، شیر خشک تنها در ازای دریافت کد ملی و تاریخ تولد نوزاد و ثبت آن در سامانه‌های غذا و دارو ارائه می‌شود تا بدست مصرف کننده واقعی برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha