محرومیت‌زدایی و اشتغال مهمترین خواسته مردم مرزنشین بانه از دولت سیزدهم

سنندج - ایرنا - مردم مرزنشین بانه در استان کردستان در دومین سفر استانی رییس جمهور به این خطه رفع محرومیت و اشتغال را مهمترین خواسته و مطالبه خود از آیت الله رئیسی عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در دومین روز سفر رئیس جمهور به استان کردستان، امروز جمعه ۱۲ آبان ماه شهرستان مرزی بانه میزبان آیت الله رئیسی خواهد بود؛ مردم این شهرستان نیز از هم اکنون برای دیدار با ایشان لحظه شماری می کنند تا از نزدیک با رئیس جمهور خود دیدار کرده و خواسته‌هایشان را مطرح نمایند.

آنها در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه مهم‌ترین مطالبه‌تان از دولت سیزدهم چیست؟ حل مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و رفع محرومیت از چهره این منطقه مرزی را مهم‌ترین مطالبه‌ خود از رییس جمهور عنوان کردند.

هرچند فعال ساختن معابر مرزی در کردستان از دستورات رئیس جمهور در نخستین سفر ایشان به این استان و از مطالبات به حق مردم این منطقه بود که در شهریورماه امسال با بازگشایی معبر هنگه‌ژال بانه تحقق یافت با این وجود مردم انتظار دارند دولت دیگر معبر مرزی این شهرستان را نیز بازگشایی کند.

حالا در دومین سفر رییس جمهوری به استان کردستان شهروندان مرزنشین شهرستان بانه از مطالبات خود از رییس جمهور را این چنین بیان کردند.

معیشت بیش از ۵۰ درصد مردم وابسته مرزها است

عبدالله مرادوند از کاسبکاران شهرستان بانه می گوید: مهمترین منبع درآمد مردم این شهرستان از طریق فعالیت در مرزهای تامین می‌شود به طوری که معیشت بیش از ۵۰ درصد مردم وابسته مرزها است.

محرومیت‌زدایی و اشتغال مهمترین خواسته مردم مرزنشین بانه از دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ مجتمع تجاری با ۱۲ هزار مرکز خرید در این شهرستان احداث شده که مردم از اقصی نقاط کشور برای خرید کالاهای ارزان قیمت به بانه سفر می کنند اضافه کرد: با بسته شدن مرزها معیشت بسیاری از مردم شهرستان با مشکل مواجه شد و بسیاری از آنها به اجبار در کلان شهرها به کارگری و کار در کوره های آجر پزی مشغول شدند.

این شهروند بانه ای اشتغال را یکی از مطالبات اساسی مردم دانست و یادآور شد: تمام امکانات برای مبادلات مرزی در بانه فراهم است به طوری که بزرگترین هتل پنج ستاره استان در بانه احداث شده و علاوه بر این چندین مرکز اقامتی نیز با سرمایه‌های مردم ایجاد شده است.

وی با قدردانی از دولت سیزدهم برای بازگشایی معبر مرزی هنگه ژال افزود: به واسطه وجود مرزها و فعالیت مرزداران در سال‌های اخیر بانه به نگین اقتصادی غرب کشور تبدیل شده در ۲ سال اخیر ۲ بازارچه ای مرزی بانه در پی تصمیات کلان کشوری بسته شد و مراودات مرزی با رکود بی سابقه ای مواجه گردید.

روند توسعه در شهر بانه در بسیاری از بخش ها نامتوازن است

یکی از شهروندان بانه ای گفت: فرصت های ناشناخته زیادی در این شهرستان وجود دارد که باید مسوولان باید این فرصت ها را شناسایی کنند و برای رونق و شکوفایی اقتصادی و فرهنگی شهر حداکثر تلاش خود را بکار گیرند.

محرومیت‌زدایی و اشتغال مهمترین خواسته مردم مرزنشین بانه از دولت سیزدهم

سیدمحمد سالاری افزود: در حال حاضر سرمایه گذاری، حلال مشکلات ما است از اینرو باید مسوولان تلاش کنند از سرمایه گذاران با آغوش باز استقبال کنند و زمینه لازم را برای فعالیت آنها مهیا سازند.

وی ادامه داد: با توجه به مرزی بودن این شهرستان زمینه های زیادی به خصوص در حوزه گردشگری در این منطقه وجود دارد که امیدواریم با بازگشایی مجدد معبر مرزی ان شهرستان این حوزه نیز رونق پیدا کند.

مشکل کمبود آب برطرف شود

قادر ویسی یکی از شهروندان بانه ای نیز گفت: بانه جزو سه شهر مهمان پذیر استان است و جمعیت متحرک این شهر در برخی از فصول سال به میزان کل جمعیت آن است که سدهای این شهرستان توان تامین آب شرب این شهر را ندارند.

وی اظهار کرد: آب شرب بانه از ۲ سد عباس آباد و سد بانه تامین می شود که با توجه به مهمان پذیر بودن شهرستان بانه برنامه ریزی لازم باید برای تامین منابع آب جدید برای این منطقه که به عنوان منطقه آزاد نیز معرفی شده است انجام گیرد.

عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی بانه شتاب گیرد

اسماعیل کردپور یکی از سرمایه گذاران بانه ای گفت: عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی بانه هفت سال پیش آغاز شد و سه سال قبل نیز به طور رسمی به بهره برداری رسید، با این وجود به دلیل نبود زیر ساخت های لازم، بسیاری از واحدهای تولیدی آن به بهره برداری نرسیده است.

محرومیت‌زدایی و اشتغال مهمترین خواسته مردم مرزنشین بانه از دولت سیزدهم

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۱۵ کیلومتری غرب این شهر و در پنج کیلومتری مرز سیرانبند قرار دارد که مصوبه اجرای آن در اوایل دهه ۸۰ به تصویب رسید و متولی اجرای این مصوبه هم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است ولی تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اوایل دهه ۹۰ ابلاغ این مصوبه انجام و سپس عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۶ آغاز شد و طرح جامع این منطقه هم در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۹۹ تایید و مورد موافقت قرار گرفت و اسفند همان سال هم با حضور مسئولان وقت کشوری به طور رسمی افتتاح شد.

وی گفت: هرچند که عملیات فاز نخست آن آغاز اجرای فاز دوم این منطقه از ابتدای سال جاری در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفته است و با وجود همه این فعالیت‌ها، هنوز آنگونه باید و شاید شاهد استقرار واحدهای تولیدی در این منطقه نیستیم.

رییس جمهور توجه ویژه به مشکلات جوانان داشته باشد

رسول عبدالله زاده دانشجو نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از آقای «رییسی » می‌خواهیم برای حل مشکل بیکاری جوانان به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی چاره‌ای اساسی بیندیشد.

وی که دانشجوی سال آخر مدیریت است افزود: هنوز نمی‌دانم بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانم کاری پیدا کنم از اینرو می‌خواهم آقای روحانی حمایت جوانان از این قشر را فراموش نکنند زیرا ما ایشان را برگزیدیم چون می‌دانستیم بهترین فردی است که می‌تواند مشکلات مان را حل کند، پس می‌خواهیم در دولت فکری به حال جوانان بیکار کنند.

محرومیت‌زدایی و اشتغال مهمترین خواسته مردم مرزنشین بانه از دولت سیزدهم

این دانشجوی بانه ای با بیان اینکه جوانان از ارکان مهم تحقق گام دوم انقلاب به عنوان یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب مطرح هستند یادآور شد: در کنار توجه به اشتغال جوانان ، ایشان نسبت به بکارگیری جوانان متخصص و انقلابی و کارآمد در سطح کشور در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های این قشر اقدام کنند.

۲۰ هزار خانوار مرزنشین بانه‌ای از مزایای بازارچه هه‌نگه‌ژال بهره‌مند شدند

فرماندار بانه گفت: با بازگشایی دوباره بازارچه موقت مرزی «هه‌نگه‌ژال» این شهرستان، ۲۰ هزار خانوار مرزنشین از مزایای این بازارچه بهره‌مند شدند.

کمال خدری اظهار کرد: با توجه به مطالبه و درخواست مردم و پیگیری‌های استاندار کردستان بعد از گذشت ۶ سال دوباره فعالیت در این بازارچه مرزی آغاز شد و هم اکنون کارت‌های پیله‌وری برای اهالی روستاهای این منطقه در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز صادر شده است.

وی اضافه کرد: با بازگشایی این بازارچه بی شک شاهد رونق فعالیت در مرز و رونق بازار بانه خواهیم بود که این مساله در افزایش تعداد گردشگر و مسافران این شهرستان هم تاثیرگذار خواهد بود.

فرماندار بانه با بیان اینکه حمایت از مرزنشینان و بهبود معیشت آنها از برنامه های مهم دولت سیزدهم است، اضافه کرد: براساس شیوه نامه ابلاغی سال ۱۳۹۶، شرایط واردات برای بیش از ۱۰۰ قلم کالا از این بازارچه مرزی فراهم شده است.

وی در خصوص تکمیل زیرساخت های بازارچه موقت مرزی هه‌نگه‌ژال این شهرستان نیز افزود: هم اکنون تکمیل زیرساخت های این بازارچه مرزی در دست اقدام است و سعی می کنیم مساله کولبری به طور کامل حذف شود و انتقال کالاها در این مرز با استفاده از چهارچرخ و در آینده نزدیک با یک خط ریلی به داخل مرز منتقل شود.

وی از فعالان اقتصادی و دارندگان کارت های پیله‌وری در این شهرستان خواست تا تکمیل زیرساخت ها لازم و تهمیدات کافی برای ساماندهی بازارچه موقت مرزی هه‌نگه‌ژال هنگام فعالیت در این بازارچه نظم و هماهنگی لازم را با نیروهای مرزبانی داشته باشند.

محرومیت‌زدایی و اشتغال مهمترین خواسته مردم مرزنشین بانه از دولت سیزدهم

سفر رئیس جمهور نقطه عطفی در پیشرفت کردستان است

فرماندار شهرستان بانه در ادامه سخنانش گفت: سفر استانی رئیس جمهور فرصت مغتنمی برای حل مشکلات و نقطه عطفی در پیشرفت استان است.

خدری با اشاره به اینکه استان کردستان و شهرستان بانه، میزبان آیت الله سید ابراهیم رئیسی، عالی ترین مقام دولت در کشور است اظهار کرد: در این سفر پروژه هایی به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در استان افتتاح می شود.

وی اضافه کرد: یکی از این پروژه ها سالن ورزشی هزار و ۲۰۰ نفره شهرستان بانه است که جزو طرح های نیمه تمام بود و برای تکمیل و بهره برداری در اولویت دولت قرار گرفت.

فرماندار بانه افزود: می طلبد همه مسئولان و اقشار مختلف جامعه تلاش کنند میزبان شایسته ای برای این مقام ارشد کشوری باشند؛ شخصی که مردمی بودن و عدالت محوری را اصلی‌ترین جهت‌گیری دولت سیزدهم بیان کرده است.

خدری با اشاره به اینکه خبر سفر کاروان دولت مردمی به کردستان موجی از امید و نشاط را در دل مردمان سرزمین مجاهدت‌های خاموش ایجاد کرده است، گفت: بدون تردید انجام این سفر فرصت مغتنمی برای حل مشکلات و نقطه عطفی در پیشرفت استان است.

وی بیان کرد: مردم شهرستان بانه که همواره در صحنه های مختلف، پیشگامی و هوشیاری خود را در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی به منصه ظهور رسانده‌اند در آستانه سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور و هیات دولت به استان، خود را برای میزبانی شایسته و ارج گذاری به تلاش‌های مسئولان خدوم آماده کرده‌اند.

فرماندار بانه یادآور شد: امید می رود با سفر رئیس جمهور به کردستان، شاهد حضور این مقام عالی کشور در شهرستان بانه باشیم تا در این دیدار مردمی بارقه‌های امید در دل اهالی منطقه زنده شود.

به گزارش ایرنا؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در دور دوم سفرهای استانی خود به منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور نخست و افتتاح ۱۶ کلان پروژه، صبح پنجشنبه ۱۱ آبان ماه وارد سنندج مرکز استان کردستان شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیران کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رئیس جمهور را در سفر به استان کردستان همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور در آغاز سفر به کردستان، نخست در آیین بهره برداری از راه آهن سنندج - همدان حاضر شد و این پروژه را به طور رسمی افتتاح کرد.

آیت الله رئیسی پس از راه اندازی خط آهن سنندج - همدان به میان مردم رفت در میدان آزادی سنندج با مردم این شهر دیدار کرد. دیدار با خانواده معظم شهدا و همچنین هنرمندان از دیگر برنامه های رئیس جمهور در روز اول سفر بود.

افتتاح فرودگاه سقز، دیدارهای مردمی در بانه، دیدار با فعالان اقتصادی و نشست خبری از جمله برنامه های دکتر رئیسی در سفر استانی به کردستان است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۱۷ تیر ۱۴۰۱ دور نخست سفر خود به استان کردستان را انجام داد.

رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در برنامه‌ای یک روزه برای بهره‌برداری از پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha