به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب صحنه گردان دنیا؛ بحثی در دوگانه تقدیر و تدبیر جلد دوم از سلسله کتابهای «دریچهای به حقیقت دنیا» است که حلقه سوم را در خود دارد. سرفصلهای این سلسله کتابها به نام «حلقه» نامگذاری شدهاست تا ارتباط مطالب و مخاطب را گوشزد کند.
در اولویت حلقه بهعنوان مقدمهای علمی، ضرورت پرداختن به نظام تکوین و تشریع در فهم معارف دین تبیین شدهاست. در حلقه دوم ساختار دنیا تشریح شده است. اینکه انسان در حرکت است. اولین چیزی که هر متحرکی باید بداند، این است که در کجا است و چرا اینجا است؟
حلقه سوم به این سوال پرداخته است که مدرسهای که انسان از صبح تا شب در آن حاضر است آیا تدبیر را به اراده انسانها و حوادث و شرایط بیرونی سپرده است؟ و در حلقه چهارم به این مساله پرداخته شده است که هرچند خداوند مربی و مدبر است، برنامهریزی مربی برای متربی به وضعیت متربی بستگی دارد. در دنیا هر انسان سه مسیر پیشروی خود دارند و درک هر تدبیر در زمنیه رنج یا رزق یا سایر عرصههای زندگی، نیازمند درک صحیح از عملکرد انسان است.
سلسله کتابهای «دریچهای به حقیقت دنیا» نوشته وحید لحمی و فرزاد یوسفی شیوهای نو در تبیین معارف دینی است و ادامهدهنده راه کسانی که در سبک بیان معارف دینی تحویل آفریدهاند. در این کتابها تلاش شده با ادبیاتی ساده و روان متنی مستند، علمی و دقیق ارائه شود. متنی که در عین علمی بودن، خشک و آکادمیک نیست.
جلد اول این مجموعه با عنوان «اینجا هتل نیست» تلاشی برای تبیین ضرورت پرداختن به نظام تکوین و تشریع در فهم معارف دین است. جلد سوم با عنوان «انسان و مسیرهای پیشرو» منتشر شده است.
قسمتی از متن کتاب
شر قلیل ولی با دلیل
در نتیجه، میپذیریم که خیر این ساختار بیش از شر آن است، ولی نه به این معنا که شر در نقشه اولیه جایگاهی نداشته و خالق بنا داشته هتلی برپا کند و به تبعِ خلق انسان مختار، ناچار به پذیرش شرور در ساختار هتل خود شده است، بلکه به این معنا که مدرسه تربیتی دنیا برپا شده تا باطن انسانهای تربیت نشدۀ مختار بروز کند و بستررشد و تنبیهشان برای تحولی اختیاری و درونی فراهم گردد و به همین سبب است که شروری همچون فقر و ستم و اختناق و خونریزیها بروز میکند و همین شرور دست کم در بیشتر موارد، بستر تربیتی و عامل امتحان دیگران قرار میگیرد. به این ترتیب، وجود این شرور مطلوب خدا نیست، ولی مسیر تربیت انسانی که با اختیار خودش از درون متحول شود و عبودیت را برگزیند، از اینجا میگذرد و لازمه چنین هدفی، طرح چنین ساختاری است. به همین دلیل، خیر این ساختار از شر آن بیشتر است.
هیچ ریز و درشتی از نظر خداوند پنهان نمانده و دستش برای تغییر وضعیت برای هیچ بندهای بسته نیست؛ از این رو، همه چیز تحت برنامه و مدیریت شده پیش خواهد رفت. جنود آسمان و زمین از آنِ خداست و همه چیز تحت تسلط اوست. بنابر این، نباید تصور شود که در این دنیا هرکس بخواهد به دیگری ستم کند و خداوند فقط نظارهگر است و مثل شخصی که فقط میتواند غصه بخورد، از این شرور غمناک است، ولی به سبب تزاحمات دنیا، کاری از دستش برنمیآید و میگوید در مجموع چون خیر این ساختار از شر آن بیشتر است، پس آن را میآفرینم . بلکه باید بیافرینم.(صفحه ۱۸۶)
صحنه گردان دنیا؛ بحثی در دوگانه تقدیر و تدبیر نوشته وحید لحمی و فرزاد یوسفی با شمارگان هزار نسخه و در ۳۷۵ صفحه در بهار ۱۴۰۲ منتشر شد.
نظر شما