مشکل آلودگی هوای پکن چگونه حل شد؟

۱۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰
کد خبر: 85281221
مشکل آلودگی هوای پکن چگونه حل شد؟

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با ارائه گزارشی از سفرش به چین، دلیل رفع آلودگی هوای پکن را ممنوعیت تردد موتورهای بنزینی در این شهر اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدجعفر تشکری هاشمی روز یکشنبه در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص دستاوردهای سفر مدیریت شهری به چین گفت: آنها برای حل مشکل آلودگی هوا کارهای بسیار شگفت انگیزی انجام ندادند بلکه همانطور که رییس شورا گفتند ما باید خودمان این مشکلات را حل کنیم البته چینی‌ها در اولین قدم موتورسیکلت‌های بنزینی را جمع آوری و موتورهای برقی را جایگزین آنها کردند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت خودرو و موتورسیکلت‌های برقی تفاوت چندانی با قیمت خودرو و موتورهای بنزینی ندارد، اظهار کرد: به یک تصمیم انقلابی در این بخش نیاز داریم تا موتورسیکلت‌های بنزینی که هشت برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند را از سطح شهر جمع آوری کنیم.

مشکل آلودگی هوای پکن چگونه حل شد؟

تشکری هاشمی ادامه داد: برای حل مشکل آلودگی هوا خودروهای بنزینی نمی‌توانستند در هر خیابانی از شهرهای چین عبور کنند و در تمامی بخش‌های شهرها، شارژ خودرو و موتورهای برقی به وفور وجود داشت.

به گفته وی، شهر پکن اولین مقصد ما در این ماموریت بود همچنین در این سفر به شهرهای چانگ چونگ و گوانجو، چونگ کینگ، ژوژو و چند شهر صنعتی سفر کردیم و نشست‌هایی با مدیران شهری و صنعتگران در این سفر داشتیم.

وی یادآور شد: در این سفر با سفیر ایران در چین نیز دیدار داشتیم. دومین نشست در شهر چونگ کینگ برگزار شد و به عنوان سخنران در نشست مجمع همکاری تجاری اقتصادی ایران و چین صحبت کردم و از سرمایه گذاران و فعالان صنعت حمل و نقل این کشور دعوت شد تا به تهران سفر داشته و تفاهمات و قراردادهای لازم منعقد شود.

تشکری هاشمی تاکید کرد: سومین اجلاس کمربند راه نیز به ابتکار رییس جمهور چین در شهر پکن برگزار شد و سخنرانانی از کشورهای مختلف از جمله شهردار تهران در این اجلاس سخنرانی و به بیان نظرات خود پرداختند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این سفر نشستی با شهردار پکن هم برگزار شد، گفت: در این نشست ۲ شهر خواهر خوانده در خصوص همکاری‌های صنعتی و فرهنگی علمی و گردشگری میان دو کشور مذاکره و تاکید داشتند.

وی افزود: با توجه به اجلاس کمربند راه (جاده ابریشم)، نزدیک‌ترین راه تجاری می‌تواند از طریق ایران باشد اما امروز از دورترین مسیرها مبادلات تجاری انجام می‌شود و ایران می‌تواند در این بین نقش آفرینی بیشتری داشته تا این فرصت بی بدلیل از دست نرود اما اکنون به دلیل آنکه زمینه‌های لازم فراهم نشده ممکن است آن را از دست بدهیم.

به گفته تشکری هاشمی، امروزه قطارهای تجاری از کشورهای آسیا میانه با عبور از دریای خزر به ترکیه و اروپا می‌روند و اگر مسوولان حمل و نقلی کشور برای به دست آوردن این مسیر اقدام کنند فرصت‌های خوبی در برای کشورمان خواهد بود.

لزوم استفاده از خودروهای بدون راننده در ناوگان حمل و نقل عمومی

وی با بیان اینکه در سفر چین از یک شرکت تولید کننده خودروهای خودران بازدید به عمل آمد، گفت: این خودروها بدون راننده و نیروی انسانی به جا به جایی مسافر و بار پرداخته و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و بستر سیستم هوشمند شهری کار خود را انجام می‌دهند و این آینده محتمل برای کشور ما خواهد بود و باید از همین حالا بسترهای لازم برای آن فراهم شود.

وی ضمن اشاره به بازدید از مرکز کنترل ترافیک پکن اظهار کرد: مرکز کنترل ترافیک پکن دارای ۲۹۰ هزار دوربین است و این به معنای آن است که یکپارچگی داده‌های حمل نقل عموی، شهری از جمله اتوبوس مترو تاکسی و دوچرخه در این مرکز تحلیل و برای اداره ترافیک شهر استفاده می‌شوند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه همچنین از مرکز فرمان گوانجو نیز بازدید به عمل آمد افزود: شهر گوانجو بیش از ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد که با ۶۲۲ کیلومتر شبکه مترو توانسته ۶۸ درصد از سفرهای شهری را به خود اختصاص دهد این موضوع می‌تواند الگوی خوبی برای تهران ایجاد کند تا با اتصال قطارهای شهری و حومه مدیریت خوبی در سفرها داشته باشیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در ‌سفر چین از شرکت crcc نیز بازدید شد، اضافه کرد: این شرکت اتوبوس برقی تولید می‌کند که با یکبار شارژ می‌تواند مسیر ۴۰۰ کیلومتری را طی کند.

خرید اتوبوس برقی ارزان در اولویت باشد

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه اتوبوس های برقی علاوه بر پاک بودن دوام بسیار بالایی نیز دارند، گفت: اتوبوس‌های برقی در گذشته ۳ برابر نوع دیزلی قیمت داشتند اما اکنون قیمت آنها ۱.۲ دهم برابر قیمت اتوبوس‌هایی است که در داخل تولید می‌شود اتوبوس دیزلی ۸۰ میلیارد ریال و اتوبوس برقی ۱۰۰ میلیارد ریال قیمت دارند.

وی با بیان اینکه در سفر خود از شرکت خودروسازی GAG نیز بازدید به عمل آمد، یادآور شد: این شرکت خودروهایی با باتری معادل عمر خود خودرو تولید می‌کند که قیمت آنها معادل خودروهای داخلی ایران است با این تفاوت که این خودروها سالم، پاک، ایمن و جدید هستند اما ما باید با برخی محصولات داخلی نصف وقت خود را در مکانیکی‌ها بگذرانیم. ایمنی پایین و آلایندگی آن جای خود دارد.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: از مهمترین دستاوردهای این سفر تکمیل قرارداد واگن‌های مترو بود که با اقدامات صورت گرفته ۶۳۰ واگن به ۷۹۱ دستگاه رسید و به جز هشت رام قطار CBU مابقی آنها در ایران تولید می‌شوند و ۱۰ رام شامل ۷۰ واگن نیز بصورت CKD وارد و مابقی در داخل تولید می‌شوند(PLB) و سهم داخلی سازی آن ۵۵ درصد واگن‌ها با توان و مهندسی داخلی تولید خواهند شد.

وی ادامه داد: از قراردادهای این سفر ساخت بوژی‌های مترویی در ایران است که ۸۴۰ بوژی از این قرارداد در ایران تولید خواهد شد.

تشکری هاشمی با اشاره به زمان تحویل واگن‌ها افزود: قرار بر این شد که به جای ۲۳ ماه اولین سری این واگن‌ها در مدت ۱۲ ماه به ایران تحویل داده شوند و کل واگن‌ها در طی مدت چهار سال در ایران ساخته شود همچنین مقرر شد در بحث انتقال فناوری بوژی‌ها نیز که از قسمت‌های اصلی قطار محسوب می‌شوند در داخل کشور تولید شود تا در آینده نزدیک به عنوان یک بوژی ساز شناخته شویم.

چین آمادگی تولید اتوبوس ۱۸ و ۲۴ متری برای تهران را دارد

وی تأکید کرد: شرکت سازنده چینی بزرگترین کارخانه تولیدکننده اتوبوس در دنیاست و اتوبوس‌های مختلفی در آن تولید می‌شود و آمادگی همکاری با ایران را در این زمینه دارند، این شرکت اتوبوس‌های ۱۸ متری تولید می‌کند و اتوبوس‌های ۲۴ متری را نیز در دستور کار خود دارد.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: همچنین از مراحل ساخت قطارهای سریع‌السیر نیز بازدید به عمل آمد و با توجه به اینکه در دولت پیگیری‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد شرکت واگن سازی می‌تواند عنوان یک تولید کننده در این حوزه ایفای نقش کند.

وی گفت: در شهر ژوژو از شرکت تولید کننده تراموا نیز بازدید به عمل آمد و این بازدید منجر به این شد که بیش از پیش روی موضوع تراموا فکر کنیم و با ابعاد و دقت نظر بیشتری این موضوع را بررسی کنیم تا خدای ناکرده دچار اشتباه در تصمیم گیری نشویم.

تشکری هاشمی ضمن اشاره به بازدید از بزرگترین پل معلق دنیا گفت: این پروژه ۳۲ کیلومتر طول دارد که ۶ و نیم کیلومتر آن از زیر دریا عبور می‌کند این پل در کمتر از چهار سال به اتمام می‌رسد و ارتفاع دکلش از سطح پل ۲۷۰ متر است و خود پل نیز از سطح دریا ۹۰ متر ارتفاع دارد این موارد را اعلام کردم تا بگویم اگر بخواهیم کاری با کیفیت انجام دهیم نباید ترس داشته باشیم و باید زمان را بدرستی در پروژه‌ها مدیریت کنیم

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: از شرکت سازنده و پروژه ساختمان‌های پیش ساخته نیز بازدیدی به عمل آمد و با توجه به قولی که دولت برای ساخت یک میلیون مسکن داشته است می‌توان از این الگوهای پیش ساخته استفاده کرد.

وی تاکید کرد: شهردار تهران از شرکت تولید کننده دستگاه تی بی ام بازدید داشت که با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی جدیدی در تهران انجام می‌شود طبیعتا این بازدید می‌تواند به این کمک کند که مسیر برنامه‌های خود را با توسعه فناوری‌ها بیشتر بررسی کنیم.

تشکری هاشمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تحولات زیست محیطی افزود: به خاطر دارم ۱۱ سال پیش شهر پکن دارای آلودگی هوای بسیاری بود اما امروز می‌توان گفت که هوای پکن و بسیاری دیگر از شهرهای چین که در گذشته با آلودگی هوا مواجه بودند به طور کامل برطرف شده است.

استفاده از دوچرخه به جای خودرو

تشکری هاشمی با اشاره به توسعه شبکه دوچرخه سواری اشتراکی گفت: در گذشته از دوچرخه در سفرهای خود استفاده می‌کردیم و آنها جز لاینفک زندگی بودند اما متاسفانه اکنون این دوچرخه‌ها دیده نمی‌شوند و آتش به سرمایه یک شرکت خصوصی زدیم و بیدود را تبدیل به دود کرده و به آسمان فرستادیم و در حالیکه در چین دوچرخه‌ها در سراسر نقاط شهر دیده می‌شدند.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که چین برای حل مشکلات آلودگی هوا انجام داد خروج کارخانه‌های آلاینده از شهرها بوده است

تشکری هاشمی یادآور شد: در تمام نقاط شهرهای چین اتوبوس‌های برقی به وفور دیده می‌شدند و کمتر اتوبوس‌های دیزلی وجود داشتن در شهر شیامین یک مسیر دو طبقه برای اتوبوس‌های برقی ساخته شده بود تا مشکل حمل و نقل این کلان شهر پرجمعیت برطرف شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امیدواریم با استفاده از سیاست‌های تشویقی، سیاست‌های بازدارنده و با تصمیم‌های انقلابی بتوانیم آلودگی هوا که مشکلات بسیاری را به وجود آورده است را حل کنیم.

مشکل آلودگی هوای پکن چگونه حل شد؟

اعضای شورا در واکنش به گزارش تشکری هاشمی چه گفتند؟

نرجس سلیمانی رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در خصوص سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به چین با بیان اینکه امیدواریم سریعتر شاهد محقق شدن قراردادها باشیم، اظهار کرد: شیب مناسبی در کاهش مشکلات حوزه حمل و نقل رو زمینی شاهد نبودیم و امیدواریم بنابر وعده‌های شهردار تهران تا بهمن ماه این موضوع محقق شود. در حمل‌ونقل زیرزمینی نیز تا آبان‌ماه سال آینده به گفته مدیران شهری، یک رام قطار وارد مترو تهران خواهد شد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه ما تفاوت‌های عمده ای با چین و پکن داریم، یادآور شد: در چین شاهد حکومتی دارای انضباط آهنین و نظامی هستیم و هیچ بخشی سلیقه‌ای عمل نمی‌کند؛ از سویی دیگر از بین راهکارهایی که برای رفع مشکل آلودگی هوا در چین اعمال می‌شود، تنها می توانیم ایجاد زمینه برای دوچرخه سواری و تشویق مردم به استفاده از این وسیله را دنبال کنیم.

وی افزود: ما نقش تعیین کننده‌ای در دیگر بخش‌ها نداریم و تنها مطالبه گر هستیم؛ تصمیم گیری در اختیار دولت است. اتفاقاتی که در چین می افتد با اداره دولت است و بودجه و صنعت حمل‌ونقل و قدرت تصمیم گیری را دولت در اختیار دارد. تا دولت پای کار نیاید و عزم و اراده در دولت و سایر قوای بالادستی نباشد نمی‌توانیم اتفاقاتی که در چین افتاده را در ایران و تهران رقم بزنیم.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه علاوه بر موتورهای کاربراتوری هنوز در سطح شهر موتورهای دو زمانه داریم، گفت: این موتورها علاوه بر بنزین، روغن نیز استفاده می‌کنند که بسیار بر آلودگی هوا اثرگذار است.

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی شورا نیز در ادامه یادآور شد: بخشی از مسائل نیاز به اصلاح فرهنگی دارد و از سویی دیگر باید به سرعت دستاوردها را محقق کنیم؛ ما مأمور به وظیفه بودیم و امیدواریم بتوانیم زیرساخت‌هایی را برای مردم و آیندگان ایجاد کنیم.

وی افزود: این سفر از منظر قراردادها و پارادایم‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد؛ یک زوایای پنهانی از آنچه برای ما خوب است، به دست ما رسیده و امیدواریم کمیسیون عمران و حمل‌ونقل موارد را دنبال کند و اگر قرار است صنعتی بومی سازی و وسیله‌ای وارد شود با کمترین مشکلی همراه باشد.

جعفر شربیانی عضو هیات رییسه شورا نیز گفت: نظام تأمین مالی چنین پروژه‌هایی بین شهر بزرگ چین و کلانشهری همچون تهران متفاوت است؛ بارها در شورا مطرح شده که دولت باید در حوزه تأمین مالی اداره شهر تهران به عنوان پایتخت نقش آفرینی کند و اگر قرار است هزینه‌ها از شهرداری و نظام درآمدی آن باشد، ناچار است مثل دوره های قبل به سمت درآمدهای ناپایدار برود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha