۲۰۰ کتاب پیرامون شهدای خوزستان به چاپ می‌رسد

دزفول - ایرنا - مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با بیان اینکه نهضت نگارش کتاب پیرامون شهدا و رزمندگان خوزستان آغاز شده است، گفت: ۲۰۰ کتاب با محوریت خاطره شهدا و رزمندگان استان تا پایان سال آینده به چاپ می‌رسد.

حسن نورانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد کتاب با همکاری کنگره شهدای خوزستان تدوین و به چاپ می‌رسد که تحول مهمی در نگارش کتاب با محوریت دفاع مقدس در استان است.

وی ادامه داد: یکی از مطالبه‌های مهم استفاده از قالب‌های مختلف هنر برای ماندگاری و تثبیت ایثارگری مردم و رزمندگان خوزستان در دوران دفاع مقدس است که در این زمینه تولید فیلم و مستند و همچنین نگارش کتاب، رمان و جمع آوری تاریخ شفاهی در دستور کار قرار دارد.

آغاز ساخت فیلم سینمایی فاخر با محوریت نقش زنان خوزستان در دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان بیان کرد: ساخت فیلم سینمایی فاخر با عنوان "دست‌های ناپیدا" به کارگردانی خانم انسیه شاه حسینی آغاز شده که این فیلم با موضوع رختشوی خانه و حماسه سازی زنان خوزستان در دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس خوزستان گنجینه غنی از سوژه‌های ناب است، ادامه داد: ساخت دومین فیلم سینمایی فاخر با محوریت شهدای خوزستان و حماسه آفرینی مردم در دستور کار است که روند ساخت این فیلم نیز در ماه‌های آینده کلید می‌خورد.

سه هزار تاریخ شفاهی امسال درخوزستان تدوین می‌شود

نورانی بیان کرد: جمع آوری تاریخ شفاهی رزمندگان، ایثارگران و فرماندهان دفاع مقدس به طور ویژه آغاز شده است و تعداد تاریخ شفاهی‌های تدوین شده استان امسال جهش ۲ برابری خواهد داشت.

وی افزود: سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ تاریخ شفاهی رزمندگان و فرماندهان در خوزستان تدوین و امسال نیز سه هزار تاریخ شفاهی دیگر جمع آوی می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با دعوت از هنرمندان استان برای تبدیل این کتاب‌ها به آثار متنوع هنری گفت: موضوع‌های ناب و خاطرات شنیدنی بسیار زیادی در آثار و اسناد جمع آوری شده شهدا و رزمندگان خوزستان وجود دارد که تبدیل این داده‌های خام به آثار متنوع هنری موجب اثرگذاری و ماندگاری آن دوران مقدس برای نسل‌ها می‌شود.

۲۰۰ کتاب پیرامون شهدای خوزستان به چاپ می‌رسد

به گزارش ایرنا، بانوان اندیمشکی در دوران دفاع مقدس با حضور در رخت‌شوی‌خانه‌ بیمارستان کلانتری این شهر، داوطلبانه پتوها و لباس‌های رزمندگان را می‌شستند و ترمیم می‌کردند.

این زنان لباس‌های آغشته به مواد شیمیایی را شستند و خودشان هم آلوده شدند و تکه پاره‌های پیکرهای مطهر شده که در لباس‌ها باقی مانده بود را جدا و اقدام به شستن و ترمیم لباس خونین رزمندگان می‌کردند.

کتاب «حوض خون» نوشته فاطمه سادات میرعالی با مصاحبه با ۶۴ نفر از بانوان فعال در رخت‌شوی خانه بیمارستان کلانتری اندیمشک در دوران دفاع مقدس این حماسه آفرینی بانوان را ثبت کرده است.

خاطرات تکان دهنده، نثر روان و جذاب و همچنین بکر بودن سوژه، این کتاب را به یکی از کتاب‌های پرفروش دفاع مقدس در کشور تبدیل کرده است.

این کتاب مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و معظم له مهرماه ۱۴۰۰ در تقریضی بر این کتاب نوشته اند:« اولین احساس پس از خواندن بخش‌هایی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ای از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ای که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و به خوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ جبهه‌ فرهنگی عمیقاً تشکر شود.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha