چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی فناوری نانو با حضور شرکتهای داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران از ۱۳ تا ۱۶ آبان در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد.
در این نمایشگاه، ۷۶ شرکت داخلی و خارجی با نمایش انواع محصولات، تجهیزات و مواد تولیدشده با فناوری نانو و همچنین تجهیزات کاربردی جهت شناسایی و اندازهگیری در آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی در حوزه فناوری نانو حضور داشتند. این رویداد مهم عملی- پژوهشی بهعنوان بزرگترین رویداد نانویی کشور، محل مناسبی برای آشنایی با آخرین دستاوردها و تحولات حوزه فناوری نانو است که نقش مهمی در توسعه پایدار و حفظ محیطزیست دارند.
یکی از تفاوتهای این دوره از نمایشگاه، حضور پررنگ هیاتهای تجاری و شرکتهای خارجی است. چنین فضایی برای گسترش کسب و کار نانویی به خارج از کشور مناسب بوده و شرکتها میتوانند از این فرصت برای معرفی دستاوردها و توانمندیهای صادراتی خود استفاده کنند.
گزارش پیشرو خلاصهای از معرفی دستاوردهای چند شرکت مهم ایرانی در حوزه فناوری نانو با رویکرد محیطزیستی است که در صورت توجه ویژه به آن میتوانند نقش مهمی در درآمدزایی، ایجاد اشتغال پایدار و ارزآوری داشته باشند.
مدیر شرکت تولیدکننده دستگاه کاهش مصرف سوخت: دولت میتواند سالانه به ازای خرید و نصب این دستگاه بر روی خودروهای گازوئیلی حمل و نقل جادهای، رقمی برابر با ۷۸.۴ هزار میلیارد تومان معادل ۱ میلیارد و ۵۶۸ میلیون دلار گازوئیل را صادر کرده و ارزآوری داشته باشدساخت قطعه ای برای کاهش مصرف سوخت، تولید بومی با ارزآوری بالا
«افشین طالقانی» مدیرعامل شرکتی است که از طراحی و تولید قطعهای نام میبرد که نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان و طول عمر، کاهش میزان آلایندگی و استهلاک موتورهای دیزلی در حمل و نقل جادهای و ریلی و صنایع و معادن دارد.
این شرکت قطعهای به نام «تِراگِین»- به معنای «دستاوردهای بسیار»- ساخته است که در مسیر سوخترسانی خودروهای دیزلی قرار میگیرد و باعث میشود تا گازوئیل یونیزه شود.
به گفته وی گازوئیل به دلیل ماهیت جذب کننده، همواره دارای مقداری رطوبت و آب است که این آب در مسیر سوخت رسانی اشکالات زیادی ایجاد کرده و موجب از بین رفتن سریع قطعات سوخترسانی، افزایش میزان مصرف و میزان آلایندگی ناشی از آن است و به نوعی استهلاک موتور را نیز بسیار بالا برده و هزینههای بسیار زیادی را برای مالک به همراه دارد.
این وضعیت برای همه موتورهای دیزل موجب شده تا به صورت معمول سوزنهای انژکتور بین ۶ تا یکسال به سرعت خراب شده و تعویض شوند که هزینه زیادی برای مالک دارد. با نصب این سیستم آب موجود در گازوئیل با یک فناوری منحصر به فردی و بدون هیچگونه آسیب، وارد سیلندر شده و بعد از سوختن در سیلندر، از اگزوز خارج میشود.
بازخوردها از مشتریانی که تاکنون چنین سیستمی را نصب کردند نشان داده است که حداقل تا ۵ برابر عمر سوزن انژکتور و قطعات مربوط به سیستم انژکتور و پمپ انژکتور افزایش مییابد.
با این سیستم احتراق کاملتر شده و به اصطلاح موتور بهتر کار کرده و کاهش دود تا ۷۰ درصد و مصرف سوخت تا ۱۸ درصد کاهش مییابد. با تولید دود کمتر روغن موتور هم سالمتر و تمییزتر مانده و به همین ترتیب هزینهها کمتر شده و موتور نرمتر کار کرده و عمر قطعات موتور هم بیشتر میشود.
این فناوری مختص ایران است و باید گفت که مشکل ورود آب به گازوئیل همواره و در همه جای دنیا وجود دارد. به همین دلیل عمده خودروهای راهسازی و معدنی هم با این مشکل روبرو هستند که خوشبختانه این دست از افراد هم استقبال خوبی از این محصول کردهاند. این دستگاه ۳۰ مدل مختلف دارد که بنابر ویژگیهای خاص خود از آن استفاده میشود.
متاسفانه با وجود همه مزایایی که این دستگاه میتواند برای کشور داشته باشد، دولت تاکنون حمایتی در عمل نداشته است.
به طور مثال در حمل و نقل جادهای نزدیک به ۷۰۰ هزار خودرو حمل بار در کشور داریم. اگر دولت بخواهد این دستگاه را به دوبرابر قیمت خریداری کند یعنی قیمتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان، رقمی نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد.
اگر هر خودرو قرار باشد تا بهطور متوسط ۱۰۰ هزار کیلومتر در سال تردد داشته باشد(که قطعا بیشتر دارد) و تقریبا بهطور متوسط همه کامیونها (اعم از قدیم و جدید) بهطور میانگین در هر صد کیلومتر ۴۰ لیتر مصرف کنند، یک کامیون در سال نزدیک به ۴۰ هزار لیتر سوخت برای مصرف نیاز دارد که همراه با آلایندگی و استهلاک قطعات است.
اگر میزان کاهش مصرف سوخت را در کمترین حالت ۱۴ درصد بدانیم، یعنی هر خودرو دیزلی در طول یکسال ۵ هزار و ۶۰۰ لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت خواهد داشت. این رقم برای ۷۰۰ هزار خودرو چیزی نزدیک به ۳ میلیارد و ۹۲۰ میلیون لیتر گازوئیل خواهد بود.
اگر قیمت هر لیتر گازوئیل را برابر با قیمت فوب خلیج فارس یعنی ۴ دهم دلار برابر با ۲۰ هزار تومان بدانیم، دولت میتواند سالانه به ازای خرید و نصب این دستگاه بر روی خودروهای گازوئیلی حمل و نقل جادهای، رقمی برابر با ۷۸.۴ هزار میلیارد تومان معادل ۱ میلیارد و ۵۶۸ میلیون دلار گازوئیل را صادر کرده و ارزآوری داشته باشد.
جالب اینجاست که قیمت یک دستگاه در بالاترین رقم نزدیک به ۴۵ میلیون تومان است که ۱۰۰ میلیون تومان محاسبه شد، با این وجود میتوان گفت هزینهای که دولت در این طرح کار میکند نه تنها در همان سال نخست، بلکه با سود بسیار بالایی باز میگردد.
البته باید توجه داشت که این میزان تنها برای خودروهای حمل و نقل جادهای است و خودروهای راهسازی، صنعتی و معدنی و حمل و نقل ریلی در این محاسبه منظور نشدهاند.
ویژگی مهم محصولات پایه کوانتومی، حداقل آسیب محیطزیستی است و پسماند این محصول تا ۹۰ درصد کمتر از محصولات موجود در بازار استشرکتی فعال در عرصه نانو کوانتوم دات
«اشکان شمالی» مدیر شرکت دیگری در گفتوگو با پژوهشگر ایرنا هم نکات مهمی را از ابداع و نوآوری این شرکت در عرصه صنعت و کشاورزی، گفت.
به گفته وی، این شرکت دارای چهار محصول نانو و جزو شرکتهای دانش بنیان است. این شرکت در زمینه کربن کوانتوم دات به صورت صنعتی اولین شرکت است که با این حجم و اندازه قابلیت تولید دارد.
کربن کوانتوم صورتی از کربن نانو شده است که در یک فرایند، «کوانتیزه شده»، یعنی تبدیل به نانو ذره کربنی شده و دارای ویژگیهای منحصر به فرد نوری، ذرهای و فیزیکی است که در حالت عادی خودش نداشت و چون به صورت نقطهای است به آن «کربن کوانتوم دات» میگویند.
از جمله ویژگیهای مهم این مواد آنتی باکتریال، آنتی ویروس، آنتی قارچ و مقاوم در برابر اشعه فرابنفش بوده و دارای قابلیتهای انتقال حرارت و الکتریکی بوده و کاربردهای زیادی در بخشهای صنعتی، دارویی و ... دارد.
مدیر این شرکت معتقد است بعد از تولید این مواد با توجه به این که با قیمت کمتری نسبت به نمونه مشابه خارجی به بازار عرضه شد، موفق شدیم تا حوزههای کاربردی مختلفی را هم برای آن معرفی کنیم که تا به حال در دنیا سابقه نداشت.
اولین محصول ما تولید «روانکارهای پایه کوانتومی» بود. این محصول به شدت در صنایع فلزکاری، تراشکاری و ماشین کاری، کاربرد دارد.
تا پیش از این از روانکارهای با پایه نفتی استفاده میشد که هم در صنایع بزرگ و هم در صنایع کوچک کاربرد زیادی داشت و متاسفانه به همین میزان هم پساب زیادی داشت که با وجود تصفیه در مقیاس بزرگ، بازهم این تصفیه به صورت کامل نبود و به لحاظ تبعات زیستمحیطی به دلیل این که پایه این روانکارها از مواد نفتی بود، مشکلات زیادی به همراه داشت.
چنانچه شرکتهای بزرگ ناچار بودند تا هزینه زیادی برای دفع و تصفیه این پسماندها به یک شرکت دیگر بپردازند. در مقیاس کوچک مانند کارگاههای کوچک تراشکاری و ... هم در بیشتر اوقات این پساب در طبیعت رها میشد که موجب آلودگی منابع آب و خاکی میشود.
از آنجا که ۸۰ درصد صنایع کشور ماشینکاری هست، بنابراین از ویژگی مهم این محصول این است که تا یکسال گارانتی استفاده دارد، در حالی که محصولات قدیمی و معمول بازار تا نهایت دو ماه طول عمر دارند.
این ویژگی باعث میشود تا مصرف کننده هم هزینه کمتری را با حجم کمتری استفاده کند. ویژگی مهم دیگری که این محصولات پایه کوانتومی دارد، حداقل آسیب محیطزیستی است. پسماند این محصول تا ۹۰ درصد کمتر از محصولات موجود در بازار است و پسماند باقیمانده هم دارای ترکیبات آلی هستند که کاملا سازگار با محیطزیست بوده و جذب خاک میشوند که برای کشاورزی هم بسیار مفید هستند و باعث رشد گیاهان میشوند. این محصول از هر لحاظ اقتصادی و سازگار با محیطزیست است.
محصول تولیدی کوانتوم دات، به دلیل خاصیتهای منحصر به فرد خودش میتواند تا یک ماه محصول کشاورزی را بدون هیچ تغییری در کیفیت نگه داردمحصول دیگر تولیدی پوششها و محافظتکنندههای سطحی است که به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و آنتی یو وی، مدت زمان ماندگاری زیادی تا یک ماه دارد. ویژگی مهم آن این است که این محصول دارای پایه آبی است و میتوان به راحتی آن را با آب شستشو داد، بدون آن که آلودگی محیطزیستی در پی داشته باشد.
محصول دیگر در حوزه کشاورزی و به عنوان «نگهدارنده محصولات کشاورزی» در مرحله انبارداری و صادرات است. محصولات کشاورزی که باید انبار بشوند با میزان زیادی از فساد و خرابی محصول روبرو هستند و یا برای صادرات آن مشکلات زیادی مانند کاهش شدید کیفیت وجود دارد.
بنابراین مصرف کننده نهایی متضرر اصلی است. اما محصول تولیدی این شرکت به دلیل خاصیتهای منحصر به فرد خودش میتواند تا یک ماه محصول کشاورزی را بدون هیچ تغییری در کیفیت نگه دارد.
برنامه این است تا با طرحها و ایدهها مختلف آن را به سایر بخشهای کشاورزی و صنعتی هم بسط بدهیم.
این شرکت در تبریز مستقر است و دارای ۱۵ محصول بوده که در سطح منطقه و حتی جهانی در حال فعالیت است و با توجه به برنامه صادرات، میتواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد.
مدیران هردو شرکت اذعان داشتند که حمایتهایی از جانب دولت صورت گرفته، اما به دلیل این که این شرکتها دانشبنیان بوده و سرمایه اصلی آنها دانش این شرکتهاست، از اینرو نیازمند حمایت مالی و معنوی بیشتری هستند.
نظر شما