خرید نهاده از بازار آزاد مهمترین عامل افزایش قیمت تمام شده مرغ است

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان‌غربی گفت: فعالان این بخش در استان برای تامین نهاده ها با چالش مواجه هستند و در برخی موارد، مجبور به خرید نهاده از بازار آزاد می شوند که این موضوع موجب افزایش قیمت تمام شده مرغ زنده می شود.

کاظم سیف حقیقت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نهاده هایی که از بازارگاه (سامانه خرید نهاده) توسط مرغداران خریداری می شود، دیر به دست آنان می‌رسد و مجبور هستند از بازار آزاد خرید کنند که موجب تحمیل هزینه بالا به تولید کننده می‌شود.

وی با انتقاد از واردات تخم مرغ نطفه دار و مرغ از خارج از کشور اظهار کرد: ما قادر به افزایش ظرفیت با حمایت دولت هستیم ولی با واردات متضرر می شویم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی ادامه داد: اجازه برای این افزایش ظرفیت داده نمی شود و اغلب شاهد واردات هستیم.

سیف حقیقت درباره قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ در واحد های تولیدی استان اضافه کرد: ۵۶۰ هزار ریال قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ است آن هم در صورتی که مرغ سالم باشد و ضریب تبدیل نیز مناسب باشد.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت کارگر، ریز مغذی ها و واکسن های مورد نیاز هزینه های تولید افزایش یافته‌است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی با اشاره به کاهش کیفیت نهاده ها هم افزود: این کاهش کیفیت نهاده ها موجب طولانی تر شدن دوره رشد مرغ گوشتی از ۴۲ روز حتی تا ۵۰ روز و بالاتر شده‌است.

به گزارش ایرنا در استان ۷۵۰ تا ۸۰۰ واحد مرغداری فعال است و ظرفیت تولید در استان در این زمینه بسیار است. روزانه ۲۰۰ تا ۲۳۰ تن مرغ گرم در بازار آذربایجان غربی توزیع و مازاد مرغ تولیدی در این منطقه به سایر استانها منتقل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha