۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85284801
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لاوروف: احیای طرح غلات نتیجه ای نداشت

۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰
کد خبر: 85284801
لاوروف: احیای طرح غلات نتیجه ای نداشت

تهران – ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه امروز گفت که تلاش های سازمان ملل برای احیای طرح غلات دریای سیاه هنوز هیچ نتیجه ای در بر نداشته است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت که روسیه در ماه ژوئیه از توافقی که به اوکراین اجازه می داد با وجود جنگ، غلات را از بنادر خود در دریای سیاه به طور ایمن صادر کند، خارج شد. روسیه از آن زمان تاکنون بارها به بنادر و انبارهای اوکراین حمله کرده و کی یف نیز اعلام کرده که صدها هزار تن غلات از بین رفته است.

روسیه در توضیح خروج از این قرارداد اعلام کرد از آنجایی که این راهکار غلات را تحویل کشورهای فقیر نداده و مسکو نیز همچنان با موانعی برای صادرات غلات و کود خود مواجه است، روسیه به ناچار از آن خارج می شود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز شهریور ماه اعلام کرده بود که شرایط روسیه برای بازگشت به توافق غلات دریای سیاه تغییر نکرده است.

وی اظهار داشت: طبق پیشنهاد مطرح شده از سوی سازمان ملل، لازم است بانک کشاورزی دولتی روسیه بار دیگر به سیستم پرداخت بانکی بین المللی سوئیفت متصل شود.

قرارداد کریدور غلات یک سال قبل در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ (۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد در استانبول با هدف کاستن از تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده، میان روسیه و اوکراین امضا شده بود.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و برای سه دوره متوالی دو ماهه نیز تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم آن نیز به پایان رسیده و به رغم تلاش دولت ترکیه و دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha