دستورالعمل شهرداری تهران برای رعایت ملاحظات محیط زیستی در فصل زمستان

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران روز چهارشنبه از ابلاغ دستورالعمل رعایت ملاحظات محیط زیستی در مدیریت عملیات زمستانی در شهر تهران به مناطق ٢٢ گانه شهرداری خبر داد.

به گزارش ایرنا، حلیا سادات حسینی روز چهارشنبه گفت: همزمان با شروع فصل سرما و احتمال بارش برف و نزولات جوی در شهر تهران و پیش‌بینی تدابیر مناسب و موثر در خصوص پیشگیری از مخاطرات و بحران‌های احتمالی ناشی از بارش‌ها، دستورالعمل مدیریت عملیات زمستانی در شهر تهران توسط معاونت خدمات شهری و محیط زیست به مناطق ٢٢ گانه ابلاغ شد.

به گفته وی، پیرو این دستورالعمل، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران نیز با توجه به نقش خود در هماهنگی با مناطق ٢٢ گانه، حوزه‌ها و سازمان‌های مربوطه نسبت به نظارت و کنترل مباحث مربوط به محیط زیست، اقدام به تهیه دستورالعمل رعایت ملاحظات محیط زیستی در مدیریت عملیات زمستانی در شهر تهران کرده است.

سادات حسینی افزود: بر اساس این دستورالعمل به منظور کاهش تاثیرات منفی محیط زیستی، ملاحظات محیط زیستی در سه مرحله قبل بارش، در حین بارش و پس از بارش برف تدوین گردید.

وی اضافه کرد: از جمله این ملاحظات می‌توان به نمونه برداری سالانه از هر یک منابع تامین کننده شن جهت بررسی فلزات سنگین، بازدید از کانال‌ها، چاه‌های جذبی و مسیل‌های داخل شهری در خصوص لایروبی و برگزاری دوره‌های آموزشی عملیات برف روبی قبل از بارش برف، پاشیدن مقدار مشخص نمک، استفاده از نمک پالایش شده با درجه خلوص بالا به منظور افزایش سرعت ذوب یخ و کاهش مصرف نمک، مخلوط کردن نمک با ماسه درشت دانه با دانه‌بندی ٣ تا ٥ میلی‌متر در حین بارش برف و جلوگیری از انتقال برف و یخ های جمع آوری شده از سطح معابر به فضاهای سبز، انهار و کانال‌ها و انتقال شن و نمک باقی‌مانده در معابر به نزدیکترین سایت برفروبی بعد از بارش برف اشاره کرد.

دستورالعمل شهرداری تهران برای رعایت ملاحظات محیط زیستی در فصل زمستان

معضل پارک‌ حاشیه‌ای خیابان علامه جنوبی ساماندهی شد

معاون حمل‌پونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲ تهران نیز از ساماندهی معضل چندین ساله پارک حاشیه‌ای خودروها در خیابان علامه جنوبی با اجرای طرح‌های ترافیکی خبر داد.

محمد حسین کریمی گفت: به توجه به موقعیت خیابان علامه جنوبی به عنوان محل تلاقی بلوار فرهنگ، خیابان علامه طباطبایی و بلوار مدیریت و همچنین واقع شدن دانشگاه امام صادق(ع) مشکلات ترافیکی و حجم تردد را در این خیابان ایجاد کرده بود که نارضایتی ساکنین این محله را به همراه داشت.

وی پارک غیر مجاز خودروها در وسط خیابان علامه طباطبایی جنوبی را از دیگر معضلات این خیابان برشمرد و افزود: در راستای رفع این معضل چندین ساله و افزایش تداوم ایمنی، تسهیل در تردد، کاهش تصادفات احتمالی و افزایش رضایتمندی شهروندان رفیوژ میانی به طول ۱۵۰ متر و عرض ۷۰ سانتی‌متر احداث شد.

معاون شهردار منطقه ۲ با بیان اینکه استانداردسازی و ایمن سازی ترافیکی معابر در دستور کار این حوزه است، افزود: در همین راستا جانمایی، نصب و ساماندهی علائم ایمنی و تابلوهای ترافیکی پس از انجام بررسی‌ها و مطالعات لازم به منظور کاهش تخلفات رانندگی و کمک به کنترل ترافیک معابر توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک پیگیری و اجرا می‌شود.

دستورالعمل شهرداری تهران برای رعایت ملاحظات محیط زیستی در فصل زمستان

بهسازی انهار خیابان ولیعصر(عج) در منطقه ۳

معاون فنی و عمران شهرداری منطقه سه نیز اعلام کرد: یکی از وظایف اصلی شهرداری این منطقه در موضوع نگهداشت شهر، توجه ویژه به نگهداشت و بهسازی معابر و انهار مخصوصاً خیابان ولیعصر(عج) به عنوان یک میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی است.

فرزاد فرهادیان گفت: خیابان ولیعصر(عج) به طول ۱۸ کیلومتر از میدان راه آهن تا میدان تجریش ادامه دارد که قسمتی از این معبر در محدوده شهری شهرداری منطقه سه قرار دارد.

وی اظهار کرد: براساس مطالعات و برنامه ریزی صورت گرفته حول این محور اقدامات عمرانی که برای این خیابان تعریف شده می‌توان به ساماندهی شبکه جمع آوری آبهای سطحی، بهسازی و لکه گیری آسفالت معبر، مناسب سازی پیاده رو و ساماندهی توقفگاه های اتوبوس های تندرو اشاره کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه سه ادامه داد: نهرهای خیابان ولیعصر(عج) را می توان به واسطه قرار گرفتن درختان چنار در بستر آنها بعنوان یک نهر ویژه تعریف کرد که علاوه بر عملکرد جمع آوری آب‌های سطحی بعنوان یک باغچه طولی نیز کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: در همین راستا جهت بهسازی و زیبایی بصری این باغچه پروژه‌ای تحت عنوان جوی باغچه درحال انجام است که این طرح به لحاظ نگهداشت فضای سبز و ایجاد زیبایی بصری شهر در دستور کار معاونت فنی و عمرانی قرار گرفته است.

فرهادیان افزود: در همین راستا یک کیلومتر از این نهر با در نظر گرفتن اعتبار تخصیص داده شده بصورت نمونه در برنامه اجرایی قرار دارد همچنین بهسازی جداره و کف انهار و رعایت حریم تنفس درختان از دیگر اهداف این طرح است.

۱۵ هزار متر مناسب‌سازی معابر در شرق تهران

شهردار منطقه ۸ از مناسب‌سازی و بهسازی ۱۵ هزار و ۷۰۰ متر معابر سطح منطقه در شش ماهه اول سال خبر داد.

فاطمه تنهایی با تاکید بر اهمیت مناسب‌سازی به عنوان یکی از معیارهای عدالت اجتماعی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح های توسعه محله‌ای و به منظور مناسب‌سازی و تسهیل تردد افراد کم‌توان به ویژه معلولین و روشندلان، عملیات بهسازی و مناسب‌سازی معابر و بوستان‌های منطقه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: به این ترتیب از ابتدای سال تاکنون مرمت و اجرای کفپوش معابر و پیاده‌روهای شهری در خیابان‌های دماوند، سمنگان، گلستان، بزرگیان، ثانی، آیت، دردشت و رشید و همچنین در بوستان‌های ناز آفتاب، شقایق، فدک و رشید محلات ۱۳ گانه منطقه به میزان ۱۵۷۰۰ متر اجرا و به اتمام رسیده است.

شهردار منطقه هشت در خصوص اقدامات عملیاتی این پروژه یادآور شد: مطابق با ضوابط و مقررات تعیین شده در این حوزه، اقدامات فنی و عمرانی نظیر تخریب پیاده‌رو قدیمی، پی‌کنی، رگلاژ، اجرای کفپوش، جدول و نصب نوار بساوایی ویژه نابینایان انجام شده است.

تنهایی همچنین اصلاح محیط، کاستن حوادث احتمالی برای عابران پیاده و ایجاد مسیر هدایت افراد کم‌توان را از دیگر اهداف این اقدام دانست و گفت: در این راستا تلاش می‌شود تا در طراحی، بهسازی و مناسب‌سازی اماکن عمومی، معابر و محیط شهری به نحوی عمل شود که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد کم‌توان همچون سایر افراد فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha