۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۵۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85287370
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۸۴۳ باب کتابخانه در مدارس خراسان شمالی دایر است 

۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۵۹
کد خبر: 85287370
۸۴۳ باب کتابخانه در مدارس خراسان شمالی دایر است 

بجنورد-ایرنا- رییس اداره فرهنگی، هنری، ارودها و فضای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: اکنون ۸۴۳ باب کتابخانه در مدارس استان دایر است که دانش آموزان یکهزار و ۱۵ مدرسه از آن استفاده می کنند. 

امید ایزانلو روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر کتابخانه های مدارس استان در فضای مشترک همانند فضای نمازخانه ها ایجاد شده و برخی کتابخانه ها در حد یک قفسه کتاب است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر کتابخانه های مدارس، حدود ۸۰۰ کتابخانه کلاسی هم برای دانش آموزان استان راه اندازی و فعال است افزود: کتابخانه های مدارس استان یک میلیون و ۷۸ هزار و ۸۴۶ جلد کتاب دارند که بر این اساس به ازای هر دانش آموز استان پنج جلد کتاب در مدارس وجود دارد.

رییس اداره فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با انتقاد از محدودیت اعتبار برای تجهیز کتابخانه های مدارس استان گفت: متاسفانه نهادهای مختلف کمک خوب و مناسبی از تجهیز کتابخانه های مدارس ندارند، در چند سال گذشته تنها ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از طرف آموزش و پرورش به کتابخانه های مدارس تخصیص یافت که این اعتبار باید صرف خرید کتاب از انتشارات منادی تربیت می شد اما بیشتر کتاب های این انتشارات هم برای دانش آموزان غیرقابل استفاده است.

وی گفت: اهدای کتاب به مدارس استان به اهدای کتاب های غیرقابل استفاده برای دانش آموزان و کتاب های غیرکاربردی برای این قشر محدود شده است، قریب به اتفاق کتاب های اهدایی، از موجودی در انبارهای ادارات بیرون کشیده شده و در قفسه های کتابخانه ها قرار گرفته است.

ایزانلو تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد از کتاب های موجود در کتابخانه های مدارس استان برای دانش آموزان بلااستفاده است و به درد این قشر نمی خورد، این کتاب ها به لحاظ محتوایی و نبود تناسب با سن وسال دانش آموزان و یا به علت قدیمی بودن برای این قشر نامناسب و به درد نخور است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کتابخانه های مدارس استان بسیار نامطلوب است، خواستار توجه ویژه از طرف مسوولان در این زمینه استان شد.

وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه ترویج کتابخوانی در میان دانش آموزان گفت: سال تحصیلی گذشته سه هزار و ۸۰۰ دانش آموز استان در جشنواره کتابخوانی دانایی توانایی شرکت کردند که ۱۹۲ نفر از این دانش آموزان به مرحله استانی راه یافته و ۱۰ نفر توانستند به مرحله کشوری این رقابت راه یابند.

رییس اداره فرهنگی، هنری، ارودها و فضای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: اوایل آذرماه امسال پنج نفر از دختران و پنج نفر از پسران راه یافته به مرحله کشوری این جشنواره به رقابت می پردازند.

وی افزود: انتظار این است که مدارسی که دانش آموزان آن در جشنواره مزبور شرکت کرده اند از کمک های مالی برای تجهیز کتابخانه ها بهره مند شوند اما این امر هنوز محقق نشده است.جشنواره کتاب در اردیبهشت ماه هر سال برگزار می شود اما مدارس هیچ سهمی از بن کتاب ندارند انتظار این است که از طریق اعطای بن کتاب، به تجهیز مدارس کمک شود.

ایزانلو گفت: براساس تفاهم که میان آموزش و پرورش و اداره کل کتابخانه های عمومی استان متعهد شد ۱۲۰ نفر از کتابداران کتابخانه ها با حضور در مدارس نسبت به اجرای برنامه های مختلف از جمله قصه گویی و ترویج کتابخوانی اقدام می کنند، این طرح از ابتدای مهر امسال در دستور کار است.

وی اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان پیش از این با اعزام کتابخانه های سیار به مدارس روستایی، برنامه های مختلفی برای دانش آموزان این مناطق انجام می داد اما این اقدام اکنون بسیار کمرنگ شده است.

به گزارش ایرنا، ۱۹۲ هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۵۰ مدرسه و در ۹ هزار کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha