استاندار: قیمت بالای برخی اقلام خوراکی در استان مرکزی نگران کننده است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: موضوع قیمت برخی اقلام اساسی خوراکی در این استان نگران کننده و به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

به گزارش ایرنا، فرزاد مخلص الائمه روز یکشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی در اراک، افزود: البته علت آن مشخص است و به دلیل سال‌ها کم‌توجهی بی توجهی، سهل‌انگاری و بی‌مسئولیتی برخی مسئولان گذشته رخ داده که زیرساخت‌های لازم را را رعایت نکرده‌اند.

وی بیان کرد: رشد تولید و مهار تورم فرمان سال است و مهار تورم در حوزه معاونت اقتصادی استانداری مرکزی با جدیت دنبال می‌شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: برنامه‌های مدونی برای رفع تورم و کاهش قیمت برخی اقلام خوراکی در استان مرکزی تهیه شده که شتاب در اجرای آنها ضروری است.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: شهرستان‌هایی مانند گلپایگان و سنندج دارای کشتارگاه مدرن هستند اما در اراک با وجود اینکه گوشت چند استان کشور تامین می‌شود، از وضعیتی مطلوبی برخوردار نیست.

وی گفت: پیگیری‌های زیادی تاکنون در این بخش صورت گرفته اما تاکنون کفایت نکرده و باید همه تلاش‌ها برای حل آن به کار گرفته شود.

استاندار مرکزی افزود: چه دلیلی دارد در استان مرکزی که تامین کننده گوشت چند استان است، قیمت گوشت بویژه در اراک بالاتر از استان‌های همجوار باشد.

مخلص‌الائمه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در اطلاع رسانی خدمات و توفیقات گسترده دولت، ضعیف عمل شده و بسیاری از مدیران هم، هنوز از اتفاقات بزرگ صورت گرفته اطلاع ندارند.

وی گفت: مدیران باید از لاک احتیاط خارج شوند و با رسانه‌های مجوزدار ارتباط بگیرند و خدمات انجام شده را اطلاع‌رسانی کنند و این مهم، امری ضروری است.

استاندار مرکزی ادامه داد: این مهم انتظار رهبر معظم انقلاب و دولت است و احتیاط در این راستا، قابل قبول نیست.

مخلص‌الائمه در ادامه گفت: مهمترین ماموریت آبفای استان مرکزی، تحویل پساب و تفاهم بر بهره‌برداری و بازچرخانی پساب با صنایع بزرگ استان است.

وی اظهار کرد: صنایع در این راستا باید پای کار آیند و موظف هستند در این مسیر حرکت کنند.

استاندار مرکزی ادامه داد: قانون در این خصوص، محدودیت‌هایی در نظر گرفته است و پس از سال‌ها غفلت در قوانین، امسال در قانون بودجه این غفلت برداشته شد و صنایع مکلف شده‌اند که از پساب استفاده کنند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: اگر صنایع در این بخش همکاری نکنند، باید با هزینه‌های چندبرابری آب را تحویل بگیرند.

وی تصریح کرد: باید تا دیر نشده از این فرصت استفاده کرد، ظرفیت آن هم در استان مرکزی وجود دارد، شهرهای بزرگ شبکه فاضلاب و بازچرخانی لازم را دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: مهمترین اقدام شرکت آب و فاضلاب استان باید سیستم پساب را به صنایع بزرگ استان وصل کند.

علی اکبر اسدی افزود: این ظرفیت قانونی سال گذشته وجود داشت و امسال با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: حدود یک‌هزار و ۵۹۹ لیتر در ثانیه در مجموع استان مرکزی پساب تولید می‌شود که این ظرفیت قابل افزاش است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: صنایع علاقه‌مند به استفاده از پساب نیستند، چراکه قیمت تمام شده آبی که از چاه و سدها دریافت می‌کنند بسیار کمتر از قیمت آزاد و تمام شده است، بنابراین باید از فشار قانونی استفاده شود و صنایع مجاب به استفاده از پساب شوند.

اسدی اظهار کرد: پساب تهران هرچند هم‌اکنون دور ریخته می‌شود اما به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند، چراکه صنایع بزرگی وجود دارد.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که تا پایان سال، اقدام جدی در راستای استفاده از پساب توسط صنایع انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: دولت همه تلاش خود را برای کاهش تورم به کار گرفته و از هیچ کوششی دریغ نمی‌شود.

حسن میرزاخانی افزود: امید است با سیاست‌های در پیش گرفته دولت، مشکلات یکی پس غز دیگری گره‌گشایی شود.

وی با بیان اینکه، توجه به صنایع تبدیلی از ضروریات مهم است، عنوان کرد: تاکنون برنامه اجرایی و مدونی در این راستا ارایه نشده که نیاز است مورد توجه قرار گیرد تا نسبت به جذب سرمایه‌گذار و بهبود عملکرد حوزه جهاد کشاورزی گام‌های بلندی برداشته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی نیز اظهار کرد: در ادامه‌ برنامه‌های علملیاتی مهار تورم و رشد تولید که در اردیبهشت ماه تصویب شد، چندین دستور کار به این امر اختصاص داده شده است.

نوربخش عسکری، با تاکید بر اینکه میزان مصرف اعتبارات باید در محدوده سقف اعتبارات ابلاغی باشد افزو : تورم اقلام خوراکی در استان نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است که علت آن مشکلات در شبکه توزیع و عمده فروشی، انبارهای سرد و عمومی و سهمیه‌هایی است که به استان ما تعلق نمی‌گیرد.

وی در رابطه با مشکل فرونشست زمین در استان مرکزی عنوان کرد: یک‌هزار و ۵۱۰ کیلومتر مربع فرو نشست در ۱۰ منطقه از استان وجود دارد که چاه‌های غیرمجاز و برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی از جمله عوامل فرونشست است و باید پیگیری جدی صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: مساحت کل اراضی کشاورزی استان، ۵۵۲ هزار هکتار و کل تولیدات بخش کشاورزی سه هزار و ۱۰۷ تن است.

علی صفری افزود: کل بهره‌برداران بخش کشاورزی استان مرکزی ۱۰۴ هزار نفر، مساحت فضای گلخانه‌ای استان ۷۵۹ هکتار و ضریب مکانیزاسیون ۲ و ۱۱ دهم درصد است.

وی بیان کرد: مساحت سامانه‌های نوین آبیاری استان مرکزی، ۷۶ هزار هکتار، متوسط راندمان آبیاری ۴۴ و ۶ دهم درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد:
برنامه‌های عملیاتی رشد تولید در بخش کشاورزی، تکمیل زیرساخت های تولید، افزایش بهره‌وری و استفاده از ظرفیت خالی در بخش کشاورزی است که با جدیت دنبال می‌شود.

صفری اظهار کرد: برنامه‌های تکمیل زیرساخت‌های تولید، ایجاد و بهسازی کانال‌های عمومی آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، احیا، لایروبی و مرمت قنوات و کمک‌های فنی و اعتباری اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، از دیگر برنامه‌ها است.

وی گفت: امسال با تغییر رویکرد صورت گرفته، ۳۴ میلیون و ۱۴۰ هزار مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان مرکزی صرفه‌جویی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: تعداد واحدهای نیمه فعال استان، ۶۲۰ واحد است که فعالیت مجدد آنها در دستور کار جدی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی هم در این نشست گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۱ برای ۲۴۶ اشتراک شهری برای کسب و کار خرد این استان، یک‌هزار و ۷۹۱ متر مکعب و برای ۱۳ اشتراک صنعتی با ظرفیت قراردادی ۲۰۵ متر مکعب آب تامین کرد.

حشمت‌الله عباسی افزود: در راستای کسب و کار خرد روستایی در سال ۱۴۰۱، با ظرفیت قراردادی ۳۱۵ متر مکعب و در بخش صنعتی با ۲۲ اشتراک، ۴۰۴ متر مکعب آب تامین شد.

وی بیان کرد: در سال جاری کسب و کارهای خرد شهری استان مرکزی با ۹۷۸ اشتراک و ظرفیت قراردادی هشت هزار و ۱۶۳ متر مکعب و در بخش اشتراک صنعتی شهری با ۴۵ مشترک و ظرفیت قراردادی یک‌هزار و ۶۱۴ مترمکعب آب تامین شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ادامه داد: در بخش کسب وکار خرد روستایی نیز با ۱۳۴ اشتراک با ظرفیت قراردادی ۹۴۷ متر مکعب و در بخش صنعتی روستایی با ۶۹ اشتراک و ظرفیت قراردادی ۲ هزار و ۲۳۹ مترمکعب آب تامین شده است.

عباسی اظهار کرد: ۱۵ تصفیه‌خانه فاضلاب در استات وجود دارد که ۱۲ تصفیه خانه شهری و سه تصفیه‌خانه روستایی است و در مجموع ۱۱ تصفیه‌خانه در مدار بهره‌برداری قرار داد.

وی گفت: ۷۲ و ۲۲ صدم جمعیت استان مرکزی از خدمات فاضلاب بهره‌مندند و سرانه بهره‌مندی از فاضلاب در این استان، ۱۸ و ۶۶ صدم درصد از کشور بیشتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی افزود: یک‌هزار و ۶۲۱ کیلومتر شبکه و خطوط فاضلاب تاکنون در این استان ایجاد شده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha