به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حجتالله بیگی مدیرعامل شرکت دانش بنیان موج پژوه آزما درمورد این دستاورد توضیح داد: یکی از زمینههای فعالیت این شرکت تامین، نیازمندیهای بنادر کشور از جمله اجزای سیستم کنترل ترافیک دریایی (VTS) است که برای کنترل ترافیک دریا از آن استفاده میشود.
وی اظهار داشت: تقریبا تمامی بنادر پیشرفته دنیا به این سیستم مجهز هستند و توسط سازمان جهانی دریانوردی به بنادر دنیا و از جمله بنادر کشور ما توصیه میشود که از این سیستم استفاده کنند.
این فناور با بیان اینکه نرم افزار کنترل ترافیک دریایی (VTS) در بنادر امام خمینی(ره)، شهید رجایی و انزلی مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: این سیستم که در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط یک شرکت فرانسوی در ایران نصب و راهاندازی شد از سامانههای مختلف مانند سامانه جهت یابی رادیویی، سامانه راداری، سیستم شناسایی خودکار و سیستمهای هیدروگرافی و هواشناسی تشکیل شده است.
بیگی، رادار پیشرفته باند X ساحلی بنادر را از مهم ترین اجزای این سامانهها عنوان و خاطرنشان کرد: به دلیل ویژگیهایی که این رادار نسبت به سایر سنسورها دارد، یکی از اجزای اصلی این سیستم محسوب میشود. این در حالی است که حدود ۲۰ سال پیش در کشور، یک شرکت دانمارکی این رادار را تامین کرد و در واقع شرکت فرانسوی تجمیع کننده نرم افزار کنترل ترافیک دریایی بود.
نصب موفق رادار باند ایکس در ۴ بندر کشور
وی به خودداری شرکتهای سازنده از فروش خدمات و لوازم یدکی مربوط به این سامانه پس از اعمال تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: به دنبال این اتفاق، ما در مجموعه موج پروژه آزما، سیستم رادار پیشرفته باند ایکس ساحلی را که برای سامانه کنترل ترافیک دریایی در بنادر مورد نیاز بود به صورت کامل بومیسازی کردیم. در واقع تمامی بخشهای این رادار هم در قسمتهای سختافزاری و هم در قسمتهای نرمافزاری به دست متخصصان داخلی کشور بومیسازی و در بنادر امیرآباد، بوشهر، شهید رجایی و چابهار به صورت موفق نصب شد و هم اکنون این سیستم در این بنادر مشغول به کار است و به صورت کامل عملیات انجام میدهد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه سامانه کنترل ترافیک دریایی از سیستم جهتیاب رادیویی و رادار تشکیل شده است، یادآور شد: رادارهای پیشرفته باند X هم نمونه شناوری و هم نمونه ساحلی دارند. در برخی نمونههای ساحلی مجموعههای فرستنده و گیرنده بالای دکل نصب می شوند و در بعضی نمونه ها هم مجموعههای فرستنده و گیرنده داخل کابین و پایین دکل قرار می گیرند.
بیگی، سامانه مورد استفاده در بنادر کشور را از رادارهای باند ایکس با توان ۲۵ کیلووات اعلام و خاطرنشان کرد: این سامانه ها قابلیت افزونه سازی دارند؛ یعنی مجموعه فرستنده و گیرنده در این ها دوبل شده و چنانچه برای یکی از این مجموعهها اشکالی پیش بیاید، به صورت خودکارمجموعه دیگر به کار خود ادامه می دهد. ما هم با همین ساختار این سامانه را به طور کامل بومیسازی کردیم و نرمافزاری که در آن به کار بردیم، نرم افزار کاملی است که میتوان انواع نقشههای دریایی را روی آن پیاده کرد و کاملا متناسب با نیاز بنادر ساخته شده است.
تکمیل نمونه صنعتی سیستم جهت یاب رادیویی در آینده نزدیک
وی به تولید ۲ محصول دیگر در سیستم های کنترل ترافیک دریایی (VTS) بنادر اشاره و تصریح کرد: یکی از این محصولات که تحت تست است، سیستم شناسایی خودکار ایستگاه پایه و محصول دیگر، سیستم جهت یاب رادیویی است که در دست تحویل داریم و به زودی نمونه صنعتی آن کامل می شود و با این برنامه می توانیم اجزای اصلی و کلیدی VTS را داخل کشور بومی سازی کنیم که نیازمان به خارج برطرف شود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان موج پژوه آزما با تشریح دستاوردهای مختلف این مجموعه در طول ۱۶ سال فعالیت گفت: موج پژوه آزما یک مجموعه تحقیق و توسعه است؛ به این معنا که محصول به صورت یک پروپوزال کاغذی به مجموعه ما تحویل داده میشود، ما از ابتدا آن را طراحی میکنیم، سپس نمونهسازی میشود و در ادامه نمونه صنعتی هم به تولید میرسد و چنانچه تیراژ تولید داشته باشد، تولید انبوه هم انجام میشود.
بیگی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ محصول توسط این شرکت بومی سازی و به صنایع و سایر بخشها تحویل داده شده است، اظهار داشت: در حال حاضر در این مجموعه ۳۵ نفر به صورت مستقیم فعالیت دارند و بخشی از فعالیتهای شرکت را هم برونسپاری کردهایم که به واسطه آن ۵۰ نفر هم به شکل غیرمستقیم مشغول به کار هستند.
نظر شما