معاون استاندار آذربایجان‌غربی: خانواده رکن اصلی ترویج فرهنگ کتابخوانی است

ارومیه- ایرنا- معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه خانواده، رکن اصلی و مهم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است، گفت: باید برای موفق شدن در این عرصه روی ارتقای فرهنگ کتابخوانی در خانواده تلاش کنیم.

به گزارش ایرنا، رضا ایراهیمی روز سه شنبه در همایش گرامیداشت هفته کتاب در آذربایجان غربی با بیان اینکه سرانه مطالعه کتاب در کشور پایین است، افزود: برای اینکه بخواهیم در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی کار کنیم، بایدترویج فرهنگ کتابخوانی را از خانواده آغاز کنیم زیرا با موفقیت در این عرصه، کار در آموزش و پرورش و دانشگاه نیز راحت تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه خانواده ها باید کمک کنند تا نوجوانان و کودکان با کتاب آشنایی داشته باشند، اضافه کرد: نویسندگان نیز در کتاب های خود ذائقه مخاطب به ویژه قشر خردسال و نوجوان را در نظر بگیرند تا جذابیت لازم برای مطالعه وجود داشته باشد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم زمینه سازی برای مطالعه تالیفات بومی به ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان اظهار کرد: بررسی ها نشان داده که در برخی موارد، عمده کتاب ها ترجمه شده بوده و براساس فرهنگ غربی است که این امر مطلوب نیست و باید کتاب های تولیدی با فرهنگ بومی به اندازه ای زیاد شود که در دسترس نسل جوان و نوجوان باشد.

ابراهیمی ادامه داد: حتی با احتساب مطالعه کتابهای درسی بازهم سرانه مطالعه در جامعه و استان خوب نیست و امید می رود نویسندگان با در نظر گرفتن ذائقه مخاطبان کتابهای خوبی عرضه کرده و به تبع آن شاهد استقبال کودکان و اقشار مختلف جامعه از کتاب شویم.

وی گفت: در حوزه مطالعه کتاب باید نگاه ویژه ای به مناطق محروم داشته باشیم و بسته اختصاصی در این مناطق توزیع شود و همچنین تلاش بر این است که در این مناطق کتابخانه های سیار برای دسترسی مردم به کتاب حضور فعال داشته باشند.

وی بیان کرد: در کل استان ۱۳ کتابخانه در مناطق روستایی وجود دارد که این رقم بسیار کم است زیرا بسیاری از روستانشینان از حق داشتن کتابخانه محروم هستند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی بر پرداخت سهم نیم درصدی شهرداری ها به کتابخانه ها تاکید کرد و افزود: پرداخت این سهم، گشایش خوبی در کار کتابخانه ها به وجود آورده و موجب تجهیز کتابخانه ها شده و اعتبار خوبی برای کتابخانه های عمومی ایجاد می کند.

ابراهیمی اظهارکرد: در ۲ سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته چنان که یکی از آنها تشکیل انجمن کتابخانه های عمومی است که باعث شد دستگاههای اجرایی جهت همکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی پای کار بیایند.

کتابخانه شاهراه رسیدن به جامعه پویا

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی هم در این مراسم اظهارکرد: کتابخانه، شاهراه رسیدن به جامعه پویا است و از مصدر این شاهراه است که اهالی دانایی به منصه ظهور می رسند.

معاون استاندار آذربایجان‌غربی: خانواده رکن اصلی ترویج فرهنگ کتابخوانی است

خدیجه معصومی به عزم جدی دولت برای تکمیل پروژه های کتابخانه ای اشاره کرد و گفت: در جریان سفر استاندار آذربایجان غربی به شهرستان ها افق گسترش 6 هزار متر مربعی پیش چشم ما گشوده شد.

وی پویاترکردن کتابخانه ها، توجه ویژه به مطالعه، ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق کم برخوردار و میان کودکان را از جمله برنامه های کتابخانه های عمومی استان برشمرد و گفت: گفتمان اثربخشی، محور برنامه های این نهاد است.

معاون استاندار آذربایجان‌غربی: خانواده رکن اصلی ترویج فرهنگ کتابخوانی است

همچنین در این مراسم از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی تجلیل و قدردانی شد.

معاون استاندار آذربایجان‌غربی: خانواده رکن اصلی ترویج فرهنگ کتابخوانی است

اجرای سرود «مهرشکست» در حمایت از کودکان فلسطینی از دیگر بخش های این مراسم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha