۹۰ شرکت برای حضور در نمایشگاه «ایران پروژه» ترکمنستان ثبت‌نام کردند 

بجنورد-ایرنا- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه نمایشگاه «ایران پروژه» با محوریت این استان در کشور ترکمنستان برگزار می شود گفت: ۹۰ شرکت از استان‌های مختلف کشور برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کردند.

مهرداد داودزاده روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نمایشگاه با محوریت خراسان شمالی از ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه جاری در عشق آباد کشور ترکمنستان برگزار می شود.

وی افزود: تاکنون برای شرکت در این رویداد ۹۰ شرکت و واحد تولیدی از هشت استان کشور اعلام آمادگی کردند، در مجموع ۱۵۰ تا ۱۸۰ نفر در این نمایشگاه حضور می یابند که ۳۰ نفر از تجار و بازرگانان خراسان شمالی هم حضور دارند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بیان کرد: اتاق بازرگانی خراسان شمالی برای حضور در این رویداد، پاویون به وسعت حدود ۲ هزار مترمربع در اختیار گرفته است که به شرکت ها و واحدهای تولیدی واگذار می شود.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه ایران پروژه در چهار محور نفت و گاز، راه و ساختمان، آب و برق و صدور خدمات فنی و مهندسی برگزار می شود.

داود زاده با بیان اینکه حضور در این نمایشگاه، فرصتی برای ارائه محصولات تولیدی و معرفی توانمندی ها در حوزه صنعت است گفت: تجار و بازرگانان استان در این رویداد، محصولات تولیدی و خدمات خود در زمینه های صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی را به نمایش می گذارند.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه جمهموری اسلامی ایران در ترکمنستان در سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۳ با محوریت خراسان شمالی برگزار شد و این رویداد پس از هشت سال وقفه برگزار خواهد شد.

کشور ترکمنستان، با مساحت حدود ۴۸۸ هزار کیلومتر مربع، با جمعیت حدود 6 میلیون نفر و ۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.

ریشه های تاریخی و فرهنگی و مسلمان بودن بیشتر جمعیت این کشور، ظرفیت های اقتصادی این کشور به خصوص در بخش نفت و گاز، عضویت ترکمنستان در سازمان همکاری های اکو و اهمیت این سازمان برای ایران را نیز می توان از دلایل اهمیت این کشور در سیاست خارجی ایران شمرد.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت و ۲۸ هزار کیلومتر مساحت دارد که ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و استان آخال یکی از پنج استان کشور ترکمنستان و همجوار با خراسان شمالی محسوب می شود که حدود ۹۷ هزار کیلومتر مساحت و افزون بر ۹۰۰ هزار نفر نیز جمعیت دارد.

میزان مبادلات تجاری خراسان شمالی با ترکمنستان چهار درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان خراسان شمالی را تشکیل می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha