ثبت جهانی قصه‌گویی ایرانی از اهداف جشنواره بین المللی کانون پرورش فکری است

اهواز- ایرنا - سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان گفت: تقویت جایگاه قصه‌گویی ایرانی در راستای ثبت جهانی، فضاسازی و ارتقای ظرفیت آن به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی در جامعه و همچنین مردمی‌سازی آن از جمله اهداف برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی این کانون است.

به گزارش ایرنا حبیب آل کرد چهارشنبه در نشست خبری مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون خوزستان در مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز بیان کرد: ترویج فرهنگ قصه‌گویی و مردمی‌سازی آن در اقشار مختلف جامعه اهمیت دارد و  به عنوان یکی از شاخصه‌های تقویت هویت فرهنگی در جامعه تاثیر گذار است.

وی افزود: زبان یکی از شاخصه‌های هویت فرهنگی محسوب می‌شود که در این راستا بخشی از فعالیت‌های قصه گویی به زبان‌های محلی برگزار خواهد شد و با فرهنگ بومی آن منطقه گره خورده است.

آل کرد ادامه داد: مرحله کتابخانه‌ای بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در استان خوزستان با شعار "با قصه لبخند بسازیم " از ابتدای شهریورماه آغاز و در مرحله نخست جشنواره ۲۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی آثار، ۴۲ قصه به بخش رقابتی این جشنواره راه یافت.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان یکی از اهداف جشنواره را تقویت جایگاه قصه‌گویی ایرانی در جهت ثبت جهانی عنوان کرد و گفت: فضاسازی و ارتقای ظرفیت قصه‌گویی به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی در جامعه و همچنین مردمی‌سازی آن از جمله اهداف برگزاری جشنواره است.

وی اضافه کرد: این جشنواره در بخش‌های مختلف ملی ،کلاسیک ،مدرن، آیینی و سنتی، زبان اشاره و بچه‌های غزه به میزبانی شهر اهواز از تاریخ ۲۸ آبان ماه سال جاری در مجتمع فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در فاز ۲ پاداد شهر برگزار و در ۲۹ آبان به کار خود پایان خواهد داد.

آل کرد تصریح کرد: در مرحله استانی این جشنواره قصه‌گویانی از شهرهای اهواز، هندیجان،اندیمشک، مسجدسلیمان، اندیکا، دزفول، ماهشهر،بندر امام خمینی باغملک، آبادان، شوشتر و ایذه شرکت کردند.

رقابت ۴۲ قصه‌گوی خوزستانی در مرحله استانی جشنواره بین المللی قصه‌گویی

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان افزود: از بین ۴۲ قصه‌گوی منتخب خوزستانی شرکت کننده در مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی سه نفر به جشنواره بین المللی قصه‌گویی مرحله کشوری راه خواهند یافت و برگزیدگان منتخب کشوری و بین المللی همزمان با شب یلدا به رقابت خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: داوران منتخب این جشنواره ترکیبی از استان خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و استان چهار محال و بختیاری در سه بخش ملی کلاسیک و غزه آثار جشنواره قصه گویی را داوری خواهند کرد.

آل کرد گفت: داوران بخش ملی، کلاسیک و مدرن مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون خوزستان را "بهنوش بساک کاظمی" مدرس قصه‌گویی، فن بیان و قصه گوی بین‌المللی از خوزستان، "فرحنازرحیمی" از استان کهکیلویه و بویر احمد و "زیبا علیخانی" مدرس،مؤلف، پژوهشگر و قصه گوی کشوری از استان چهارمحالو بختیاری و در بخش آیینی سنتی نیز "مدینه خورشیدی" مربی و قصه گوی برگزیده کشوری به عهده دارند.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان تصریح کرد: برخی مدارس هدف کانون، برای حضور دانش‌آموزان در جشنواره و بازدید از اجرای قصه‌ها انتخاب شدند که متناسب با گروه‌های سنی حضور خواهند داشت و علاوه بربازدید از برپایی ایستگاه‌های فرهنگی نیز بهره مند می‌شوند.

وی توضیح داد: از بین ۴۲ قصه گوی منتخب جشنواره، تعدادی نیز برای اجرا در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و شهری انتخاب خواهند شد و حداقل برنامه‌ریزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان ۱۰ منطقه روستایی و شهری متناسب با تعداد روزهای جشنواره قصه‌گویی است.

آل کرد اضافه کرد: همزمان با شب یلدا و اختتامیه این جشنواره، جشن قصه گویی در ۵۴ مرکز ثابت و ۶ مرکز سیارکانون خوزستان با اجرای قصه‌گوهای منتخب این جشنواره همراه با مربیان فرهنگی و هنری و ادبی قصه گویی در ۳۱ شهر خوزستان اجرا می‌شود.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با اشاره به فعالیت های کانون در هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: خودروهای سیار روستایی کانون به صورت پیک کتاب و نذرکتاب در مناطق کم برخوردار روستایی از ۲۲ آبان ماه کار خود را با اهدای کتاب و تجهیز کتابخانه‌های روستایی در مناطق محروم آغاز کرده‌اند و تا پایان هفته کتاب، فعالیت‌های فرهنگی ادامه دارد.

وی با اشاره به این که قصه گویی به عنوان میراث ماندگار در کشور ثبت ملی شده است اظهار کرد: تمامی آثار ۴۲ قصه گوی منتخب جشنواره به صورت فیلم با کیفیت خوب تصویربرداری می‌شود و در سایت کانون پرورش فکری به نشانی kpf.ir بخش جشنواره قصه‌گویی بارگذاری خواهد شد و در معرض علاقمندن قرار خواهد گرفت.

آل کرد ادامه داد: در برگزاری این جشنواره دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، دانشگاه فرهنگیان، بنیاد علوی، نوسازی مدارس، آموزش و پرورش، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و خانه سازمان‌های مردم نهاد همکاری کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha