ماجرای ردپای یک شایعه در دولت و هشدار وزیر به سکوهای داخلی

تهران-ایرنا-جلسه هیات دولت به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و سخنگوی دولت،  وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی،  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ‌ نفت، ‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی،  اقتصاد،  رئیس سازمان صداوسیما، ‌ وزیر دفاع،  میراث فرهنگی و گردشگری، ‌ رئیس سازمان انرژی اتمی، ‌ رئیس سازمان محیط زیست، ‌ معاون امور زنان و خانواده در جمع خبرنگاران حاضر شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، جلسه هیات دولت این هفته به ریاست آیت الله رئیسی برگزار شد. رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به گزارش رئیس بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، بر تلاش بیشتر دولتمردان و اقدامات تحول‌گرایانه برای ارتقای شاخص‌های رشد اقتصادی تاکید کرد و معاون اولش را مکلف کرد با برگزاری جلسات تخصصی، راهکارهای افزایش رشد اقتصادی در بخش صنعت، معدن و خدمات، را بررسی و ارائه کند.

رئیس جمهور همچنین ضمن تبریک هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، به رشد ۱۱ درصدی چاپ و ۵۷ درصدی فروش کتاب در دولت مردمی اشاره کرد و با قدردانی از اهتمام دست‌اندرکاران این حوزه به ترویج و نشر کتاب و کتابخوانی، بر ضرورت تقویت کتابخانه‌های محلی، شهری و استانی تأکید کرد.

در جلسه هیات دولت این هفته وزرای آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارائی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به ارائه گزارش‌هایی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در راستای ماموریت‌ها و وظایف وزارتخانه‌های خود پرداختند و رئیس کل بانک مرکزی نیز گزارشی از میزان رشد اقتصادی بخش‌های مختلف کشور ارائه کرد.

دستاوردهای توافقات دوجانبه دولت مردمی در بخش ترانزیت و حمل و نقل با همسایگان

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز به دستاوردهای اجرای توافقات دوجانبه دولت مردمی در بخش ترانزیت و حمل و نقل در راستای توسعه مناسبات با همسایگان اشاره کرد و اظهار داشت: در ۷ ماهه اول امسال ۲۵ درصد رشد ترانزیت در کشور اتفاق افتاده که این دستاورد کم‌نظیر ماحصل توافقات دوجانبه رئیس جمهور در سفر به کشورهای همسایه و همچنین مدیریت تعرفه‌های ترانزیت و تسهیل تردد در پایانه‌های مرزی با کمک وزارت کشور و استانداران بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارائی نیز به کاهش بیش از ۵۰ درصدی بخشنامه‌های گمرکی-تجاری دولت به عنوان یکی از مطالبات رهبری معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در ۸ ماهه اول امسال در راستای تحقق شعار سال، ۲۰۲ بخشنامه گمرکی–تجاری به ۹۵ بخشنامه کاهش کاهش پیدا کرده است.

گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اجرای طرح پویش ملی سلامت در کشور بود که دکتر عین‌اللهی گفت: با تقویت زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان از سوی دولت، حدود ۷۰ هزار مراقب سلامت و ۳۰ هزار به‌ورز مشغول به فعالیت شده‌اند تا در قالب این پویش ۷۰ درصد مردم کشور را در زمینه فشارخون، دیابت و بیماری‌های دیگر غربالگری و برای آنها پرونده سلامت تشکیل دهند.

افزایش مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح‌های عمرانی کشور

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم از افزایش میزان مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح‌های عمرانی کشور خبر داد و تصریح کرد: به همت وزارت نفت ۲ قرارداد بزرگ بومی‌سازی و دستیابی به توان طراحی و تولید تجهیزات حفاری و همچنین شیرین‌سازی نفت با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است. همچنین استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی وزارت نیرو در سال گذشته افزایش ۶ برابری داشته به نحوی که تعداد شرکت‌هایی که در شبکه همکاری این وزارتخانه قرار گرفته‌اند به ۱۰۵۰ شرکت رسیده که شایسته قدردانی است.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی هم در این جلسه گزارشی از برآورد وضعیت رشد اقتصادی کشور تا پایان سال ارائه کرد. این برآورد براساس رشد بخش‌های اصلی اقتصاد کشور شامل کشاورزی، نفت، صنعت، خدمات و تحولات تراز پرداخت‌هاست.

پس از جلسه هیات دولت علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ‌ جواد اوجی وزیر نفت، ‌ محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، ‌ امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، ‌ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، ‌ علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست، ‌ انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از جمله وزرایی بودند که در میان خبرنگاران حضور یافتند.

اعزام به حج عمره از اواخر آذرماه

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آخرین وضعیت اعزام به حج عمره گفت: مسئولان سازمان حج، بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی در عربستان سعودی حضور دارند و آخرین تفاهم‌نامه اجرایی را بررسی می‌کنند؛ از اواخر آذرماه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر به حج عمره اعزام می‌شوند.

اسماعیلی همچنین از حذف شدن نام شب یلدا و چهارشنبه سوری از تقویم را تکذیب کرد و توضیح داد: ما مناسبت چهارشنبه آخر سال را در تقویم آورده‌ایم که اصلا قبلا در تقویم نبود، ولی برای فرهنگ‌سازی اسم آن را روز تکریم همسایگان گذاشتیم. درباره شب یلدا هم عنوان کاملا حفظ شده و بعد از شب یلدا یک خط فاصله گذاشتیم به عنوان رفت و آمد و صله ارحام. ما برای رسمیت بخشیدن به این مناسبت‌ها در فرهنگ عمومی این کار را انجام دادیم.

دوگام مهم دولت برای توانمندسازی بانک‌ها

سیّد احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره پرداخت تسهیلات خرد گفت: اگر چه عدد پرداختی امسال با سال ۱۴۰۱ به شکل معناداری بیشتر است اما با توجه به سیاست های کنترل سقف ترازنامه بانک ها همچنان بسیاری از مردم در صف دریافت تسهیلات خرد باقی مانده اند که نیازمند اتخاذ تصمیمی در چهار ماه پایانی سال است که در شورای پول و اعتبار چاره اندیشی خواهد شد.

خاندوزی گفت: ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در سال گذشته و ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش اعتبار بانک‌های دولتی در سال جاری دو گام مهم دولت سیزدهم برای توانمند شدن بانک ها است.

ورود شناورهای تفریحی به کشور آزاد شد

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هم از دستور رئیس جمهور به وزیر صمت برای آزاد سازی و رفع موانع ورود شناورهای تفریحی به کشور خبر داد، گفت: آیت الله رئیسی به وزارت صمت دستور داد که مانعی برای ورود شناورهای تفریحی به کشور ایجاد نشود.

وی افزود: همین الان سرمایه گذارانی هستند که در حوزه گردشگری دریایی قصد فعالیت دارند و قراردادهایی برای ورود شناورهای تفریحی بسته اند که در کشور ما خیلی محدودیت داشته و کمبود آن به چشم می خورد.

طالبان رهاسازی حقابه هیرمند را پذیرفت

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست هم با اشاره به آلودگی هوای تهران، بیان کرد: سازمان محیط زیست هر آنچه که در توان داشته را انجام داده است. گروه‌های گشت ما شبانه صنایع را در شهر تهران و کلانشهرها پایش می‌کنند، پلمب می‌کنیم. وظیفه خود را انجام می‌دهیم. باید دستگاههای مربوطه به ویژه وزارت صمت، نفت و نیرو تکالیف قانونی خود را برای کنترل الودگی هوا انجام دهند، تاکنون روند در دولت نیز مثبت بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه نشستی با هیئت اقتصادی طالبان که به تهران آمد، داشتیم، افزود: برای اولین بار بود که طالبانی ها پذیرفتند باید حقآبه ایران رها شود.

تنظیم بودجه ۱۴۰۳ در مراحل نهایی

بهادری جهرمی سخنگوی دولت از نهایی شدن سند بودجه۱۴۰۳ طی دو جلسه آتی دولت خبر داد و گفت: ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه هیئت دولت انجام شد و در جلسات فوق العاده‌ای که گذاشته شده است، تقریبا دور اول بررسی اولیه متون پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه به پایان رسید. در این دور پیشنهادات، اصلاحات برسی می‌شود و بنا شد موارد اصلاحی یا الحاقی در کارگروهی که هیئت وزیران مشخص کرده است، مورد بررسی نهایی قرار بگیرد. پیش بینی این است که در یکی دو جلسه آینده هیئت وزیران، سند بودجه ۱۴۰۳ نهایی شود تا در صورت نهایی شدن برنامه هفتم توسعه در مجلس، بودجه با این برنامه هم تطبیق پیدا کند و سپس به مجلس ارسال شود.

رکور جدید در ساخت و افتتاح مراکز آموزشی

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش آمار ساخت و افتتاح مراکز آموزشی در دولت مردمی را ثبت رکوردی جدید در کشور دانست و گفت‌: در سفرهای استانی دولت مردمی در دور اول ۲۰ هزار و ۳۰۲ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرد که در همین راستا توانستیم در ۲ سال اخیر ۵ هزار ۸۰۶ مدرسه افتتاح کنیم که به معنای دیگر در این دولت در هر ۸ روز کاری یک مدرسه در کشور افتتاح شده است.

برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هدف‌گذاری کردیم

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که هدف‌گذاری تولید برق در صنعت هسته‌ای چقدر است، گفت: ۲۰ هزار مگاوات است که هم قانون و هم تاکید رهبری انقلاب است. در سند توسعه جامع سازمان انرژی اتمی هم پیش‌بینی شده و در اجرای این سند هم اقدامات خود را آغاز کردیم؛ شرکت‌ها تاسیس شده و سایت‌ها انتخاب شدند. در تعدادی هم عملیات اجرایی آغاز شده و در بقیه هم آغاز خواهد شد.

اوجی شایعه استعفای خود را تکذیب کرد

جواد اوجی وزیر نفت شایعات مربوط به اختلاف با دولت و استعفای خود را تکذیب و تاکید کرد که اختلافی بین من و وزارت نفت و دولت نیست و مسائل مطرح شده شایعه است. باید از رئیس جمهور تشکر کرد که نگاه پشتیانی به وزارت نفت دارند.

هشدار وزیر ارتباطات به سکوهای داخلی

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سوءاستفاده پیام‌رسان‌های داخلی از حمایت‌های دولت، به آنها هشدار داد. و گفت: در وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم حمایت تمام قدی را از سکوهای داخلی داشته و داریم و به نحوی خودمان را وقف آنها کرده‌ایم و تمام امکانتمان را هم به کار می‌گیریم که این سکوها تقویت شوند اما هر سکوی داخلی که بخواهد حقوق مردم را نقض بکند با او برخورد می‌شود، حقوق و اعتماد مردم خط قرمز ماست، حالا هر شخص و هر جایی باشد.

راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما خبر داد که با هماهنگی دستگاه‌های مسئول به ویژه وزارت کشور و شورای نگهبان در این انتخابات برای اولین‌بار صداوسیما، حداقل ۲۰۰ کانال تلویزیونی مختص حوزه‌های انتخابیه را راه‌اندازی می‌کند.

وی افزود: در این طرح قرار است کاندیداها علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های دیگر تبلیغاتی از آنتن صداوسیما هم استفاده کنند. این کانال‌ها در مدت هفت روز تبلیغات انتخابات مجلس فعال خواهند شد که امیدواریم گام مثبتی برای تقویت مشارکت مردم در انتخابات باشد.

مسئولیت کاهش خدمت سربازی باید با ستاد کل نیروهای مسلح است

امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مصوبه مجلس برای کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۲ ماه واکنش نشان داد و تاکد کرد که در این زمینه مسئولیت با ستاد کل نیروهای مسلح است و باید با این ستاد هماهنگی شود.

آمادگی دانشگاه‌ها برای تأمین هزینه‌های تحصیلی دختران فلسطینی و افغانستانی

انسیه خزعلی هم از آمادگی دانشگاه‌ها برای تأمین هزینه‌های تحصیلی دختران فلسطینی و افغانستانی خبر داد و گفت: بسیاری از دانشگاه‌ها اعلام کردند که آمادگی پذیرش دختران فلسطینی و افغانستانی را که شرایط تحصیل برایشان فراهم نیست، دارند. با بعضی کشورهای اسلامی نیز همکاری‌هایی خواهیم داشت تا هزینه تحصیل این دختران تامین شود.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت:

سامانه دیگری به نام «سامانه شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار ایران» در دست راه‌اندازی است و در آینده نزدیک با راه‌اندازی این سامانه و همکاری که دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهند، به روز خواهیم دانست که چه تعداد شاغل، چه تعداد افراد جویای کار و چه تعداد بیکار داریم و علت بیکاری آنها چیست؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: همچنین از طریق این سامانه تعداد کارفرمایانی که علاقه مند هستند از خدمات کارگران استفاده کنند و اینکه چه تعداد از این نیروهای جویای کار و بیکار علت بیکاری‌شان سرمایه و چه تعداد عدم آموزش است، مشخص خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha