درخواست اساتید و پژوهشگران ایتالیایی برای قطع روابط آکادمیک با اسرائیل

لندن – ایرنا – افزون بر ۴ هزار نفر از اساتید و پژوهشگران ایتالیایی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیران امور خارجه و دانشگاه این کشور، به فراخوان جهانی برای آتش‌بس فوری در غزه پیوسته و خواستار قطع روابط آکادمیک با رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش ایرنا، در این نامه که فرازهایی از آن در رسانه‌های ایتالیایی منتشر شد آمده است: ما به عنوان اعضای جامعه دانشگاهیان و پژوهشگران ایتالیا، این نامه را به نام صلح و عدالت می نویسیم تا خواهان پایان فوری جنگ جاری علیه مردم غزه باشیم. ما بر این باوریم که وظیفه فردی، اجتماعی و دانشگاهی ما است که خود را از مواضع اتخاذ شده توسط دولت کشورمان جدا کنیم و مسئولیت اقدامات و درخواست‌ها را برای مقابله با خشونت فزاینده ای که با ناتوانی شاهد آن هستیم، بپذیریم.

در این نامه تاکید شده است: ما از وزیر امور خارجه ایتالیا می‌خواهیم برای طرح پیشنهاد آتش‌بس فوری و حمایت از آن، ارائه کمک‌های بشردوستانه و حفاظت سازمان ملل از تمام ملت فلسطین، اقدام کند. از وزیر دانشگاه و تحقیقات نیز می‌خواهیم تا این درخواست ما را هر چه بیشتر تقویت و منتشر کند و بر رسالت محوری نهادهای دانشگاهی در تولید علم و آگاهی و احترام به حقوق بشر، تاکید ورزد.

در بخش دیگری از این نامه، اساتید ایتالیایی نوشته‌اند: ما به عنوان اساتید و پژوهشگران ایتالیایی، سال‌هاست که با رنج شاهد آنچه در فلسطین و اسرائیل می ‌گذرد هستیم و یادآوری می کنیم که به گزارش عفو بین‌الملل، در آنجا رژیم غیرقانونی آپارتاید و سرکوب نظامی وجود دارد.

این نامه می‌افزاید: در پی اقدامات حماس در ۷ اکتبر گذشته که منجر به کشته شدن بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر و ربوده شدن حدود ۲۰۰ نفر شد، شاهد بمباران های گسترده و بی وقفه اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه هستیم که به یک مجازات دسته جمعی علیه جمعیتی بی دفاع و محبوس در قلمروی نزدیک به ۳۶۰ کیلومتر مربع می ماند. در حالی که این سطور را می نویسیم، تعداد کشته شدگان غزه از ۹هزار نفر فراتر رفته است که از این تعداد ۳هزار و ۷۶۰ کودک هستند. حدود ۲۲ هزار و ۹۰۰ نفر مجروح و یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آواره شده اند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ نفر مفقود شده اند که احتمالاً در زیر آوار محبوس یا کشته شده اند. کل محله های مسکونی، بیمارستان ها، مدارس، مساجد، کلیساها و دانشگاه ها (دانشگاه اسلامی و الازهر از بزرگترین و مشهورترین آنها) به طور کامل با خاک یکسان شده اند. دولت اسرائیل به بیش از یک میلیون نفر از ساکنان نوار غزه دستور داد که خانه های خود را پیش از حمله زمینی ترک کنند، زیرا می دانست هیچ راه فرار یا خروجی از نوار غزه وجود ندارد. بسیاری از این آوارگان سپس در "مناطق امن" در جنوب نوار غزه بمباران شدند و این، نشان دهنده قصد آشکار پاکسازی قومی از سوی دولت اسرائیل بود.

اساتید ایتالیایی نوشته‌اند: این وضعیت، بحران بهداشتی و انسانی در نوار غزه را که پیش از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ نیز به دلیل ۱۶ سال تحریم تقریباً کامل و محاصره غیرقانونی ارتش اسرائیل در حال فروپاشی بود، جدی‌تر و فوری‌تر کرده است. محاصره و تحریمی که دولت اسرائیل از ۷ اکتبر تشدید کرده و تمام کالاهای ضروری برای بقا مانند آب، سوخت، غذا و برق را بر روی ساکنان غزه بسته است. در این فاجعه انسانی و بهداشتی بی‌سابقه، حتی برای سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی نیز فعالیت برای حمایت از غیرنظامیان این منطقه غیرممکن شده است.

در بخش دیگری از این نامه سرگشاده تصریح شده است: در تاریخ ۲۵ اکتبر، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که به دلیل ادامه بمباران اسرائیل قادر به توزیع سوخت و لوازم ضروری و بهداشتی حیاتی در بیمارستان‌های شمال غزه نیست. اعلام شد که مقدار مایحتاج اولیه و کالاهای امدادی که اسرائیل در ۲۱ اکتبر به آنها اجازه عبور به غزه را داد، تنها چند بیمارستان و آمبولانس را به مدت کمی بیش از ۲۴ ساعت فعال نگه می دارد. به گفته یونیسف، غزه به گورستان هزاران کودک تبدیل شده است. علاوه بر این، خشونت و حملات روزانه، قربانیان متعدد و اخراج خانواده ها از خانه ها و سرزمین هایشان باعث تشدید خشونت در کرانه باختری نیز شده است.

این نامه می‌افزاید: بر اساس چندین گزارش سازمان ملل، از ۷ اکتبر ارتش اسرائیل به مناطق مختلف کرانه باختری حمله کرده و باعث کشته شدن حداقل ۹۶ فلسطینی و مجروح شدن حدود ۱۸۰۰ فلسطینی شده است. از این تعداد، دو نفر کودک و بسیاری دیگر را نوجوانان تشکیل می دهند. علاوه بر این، ۷۴ خانواده (حدود ۶۰۰ نفر) متعلق به ۱۳ قبیله بادیه نشین در سرزمین های فلسطینی از سرزمین های خود اخراج شده اند، شش مدرسه و یک هزار و 876 دانش آموز در جریان این حملات مورد اصابت قرار گرفته اند. اینها همه نقض آشکار حقوق بین الملل و کنوانسیون ژنو است.

در بخش دیگری از این نامه تصریح شده است: در تمام گزارش‌های تهیه ‌شده توسط سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه (مانند عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر)، اهمیت در نظر گرفتن و درک عوامل تعیین‌ کننده و سوابق این خشونت برجسته شده است. این پشینه را می‌توان در اشغال غیرقانونی اسرائیل، در تحمیل بیش از ۷۵ سال جداسازی نژادی و قومی بر ملت فلسطین جستجو کرد. درک و تحلیل این عوامل تنها راه ممکن برای شناخت ریشه وقایع، مقابله با تشدید وضعیت و امید به صلح و امنیت برای همه است. لازم به یادآوری است که شناخت زمینه و منشا موج اخیر خشونت به معنای کاهش اهمیت درد و رنج قربانیان اسرائیلی و فلسطینی نیست. بلکه تلاشی الزامی برای حمایت از کرامت، سلامت و حقوق بشر همه طرف های درگیر است. محکوم کردن اقدامات حماس ممکن و ضروری است و در عین حال باید ظلم تاریخی، غیرانسانی و استعماری را که فلسطینیان در ۷۵ سال گذشته تجربه کرده اند را به رسمیت شناخت.

در بخش پایانی این نامه آمده است: ما به عنوان دانشگاهیان ایتالیایی معتقدیم که این وظیفه و مسئولیت ماست که در مقابله با تشدید خشونت و حمایت از حقوق بشر، سلامت، کرامت و رفاه مشارکت داشته باشیم. ما قویاً معتقدیم که تنها راه ترویج همزیستی مسالمت آمیز، همکاری برای پایان دادن به محاصره طولانی غزه و اشغال غیرقانونی سرزمین های فلسطینی بر اساس قوانین بین المللی است. از این رو، ما از آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه می خواهیم که به صورت دیپلماتیک و علنی هر چه سریع تر برای رعایت فوری قوانین بین المللی بشردوستانه توسط همه طرف ها و محکومیت جنایات جنگی و برقراری آتش بس فوری، ارائه کمک های بشردوستانه و حفاظت سازمان ملل متحد از تمامی غیرنظامیان فلسطینی اقدام کند؛ از آنا ماریا برنینی، وزیر دانشگاه و تحقیقات il می‌خواهیم که درخواست‌های ما را به طور عمومی و در مجامع رسمی مناسب بیان کند. ما همچنین از کانون روسای دانشگاه های ایتالیا و از یکایک دانشگاه های کشور می خواهیم که در یک ناتوانی دردناک محبوس نمانند و برعکس، با بهره گیری از اقدامات لازم و ممکن عمل کنند. ما به عنوان دانشگاهیان و پژوهشگران ایتالیا، با نگرانی شاهد گسترش اقدامات محدودکننده آزادی بحث و گفتگو و مشروعیت‌زدایی از درخواست‌ های پایان دادن به خشونت ها هستیم. ما می خواهیم بر تعهد دانشگاه به تضمین آزادی بیان و حق مناظره دانشجویان و تشویق به مباحثه و گفتگو در محیط های دانشگاهی تاکید کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha