استاندار مازندران: هشت مکان جدید برای مدیریت پسماند زباله آمل شناسایی شد

ساری-ایرنا- استاندار مازندران از شناسایی هشت مکان جدید برای مدیریت پسماند شهرستان آمل با همراهی دستگاه های اجرایی مربوط خبر داد.

سید محمود حسینی پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توقف فعالیت محل دفن زباله عمارت آمل به واسطه ساخت سد هراز افزود: در کمیته پسماند، برای جانمایی جدید دفن زباله، هشت نقطه تاکنون شناسایی شده که از این نقاط سه منطقه مناسبت‌تر است.

وی با بیان اینکه بدون مجوز محیط زیست، دفن زباله آمل در مکان جدید صورت نمی‌گیرد، افزود: برای انتقال و کاهش زباله آمل به مکان جدید تدابیری اتخاذ شده است که بخشی از این زباله به مجموعه زباله سوز استان منتقل شود.

استاندار مازندران گفت: از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری نیز مرکز دانش بنیانی تعیین شد تا بهترین کارخانه پسماند را با بودجه مشخص ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، مکان انباشت زباله آمل در منطقه عمارت واقع در ۳۰ کیلومتری شهر آمل و در جاده هراز واقع است. که بیش از سه دهه محل دفن زباله هشت شهر مازندران است. و شیرابه‌های ناشی از زباله به آب رودخانه هراز نفوذ و به زمین‌های کشاورزی اطراف خسارات جبران ناپذیری وارد کرده است. به نحوی که خطر آلوده شدن آب شرب شهروندان نیز وجود دارد چراکه پساب ناشی از دپوی زباله و تخلیه فاضلاب در سال‌های اخیر تا عمق ۱۵۰ متری زمین نفوذ کرده است.

پرونده سایت زباله عمارت آمل پس از سال‌ها بلاتکلیفی و بی‌نتیجه ماندن وعده‌های مدیران ادوار مختلف دولت‌ها برای توقف انتقال زباله به این مکان و انتخاب محل جدید انباشت زباله‌های شهرستان، به میز رئیس‌جمهور رسید تا بلکه ضرب‌الاجل آیت الله رئیسی به انتخاب زمین جدید، متوقف شدن فعالیت عمارت و آغاز ایزوله‌سازی این کوه زباله منجر شود.

با توجه به آغاز ساخت سد هراز در نزدیکی همین سایت زباله، توقف انتقال زباله‌ها به عمارت در دستور کار قرار گرفته است چرا که انباشت زباله در نزدیکی مخزن و دریاچه پشت سد این نگرانی بوجود آورده که پس از آبگیری سد هراز شیرابه‌های عمارت به دریاچه سد نفوذ کند.

به همین دلیل از همان زمانی که مطالعات ساخت سد در حال انجام بود تاکید می‌شد فعالیت سایت زباله عمارت باید متوقف شود. پس از آن هم بارها این موضوع ورود تاکید قرار گرفت و حتی گاهی با ورود مسئولان قضایی، برای چند روز فعالیت سایت متوقف شد. اما چاره‌ای جز بازگشایی آن وجود نداشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha