پنجمین جشنواره موسیقی «امیرجاهد» به ایستگاه پایانی رسید

تهران- ایرنا- آخرین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» با بخش ویژه موسیقی کلاسیک ایرانی در سرای محله ابوذر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آخرین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» جمعه- ۲۶ آبان‌ماه- به تکنوازی سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی اختصاص داشت و شرکت‌کنندگان اجراهای خود را به صحنه بردند. اکثر اجراها مختص موسیقی کوبه‌ای و تکنوازی تمبک بود و ۸۵ نوازنده تمبک قطعاتی مقابل هیئت داوران اجرا کردند.

بخش اول اجراها، به تکنوازی تمبک اختصاص داشت و پس از آن، اجراهای دف، تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه برگزار شد و در آخر، در بخش آواز گوشه‌هایی در دستگاه‌های مختلف اجرا شد. حضور پررنگ نوازندگان استان‌های کشور، از نکات ویژه روز پایانی جشنواره بود.

نوازندگان استان‌های کشور پرقدرت ظاهر شدند

آمنه خدادادی نوازنده و سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی تیم داوران پنجمین دوره جشنواره در مورد کلیت اجراها در ۶ روز گذشته اظهارداشت: نوازندگان شرکت‌کننده از استان‌های کشور در بخش‌های مختلف بسیار پرقدرت ظاهر شدند. امسال به نسبت دوره‌های گذشته قطعات در سطح بهتری در بخش‌های مختلف توسط نوازندگان نواخته شد.

پنجمین جشنواره موسیقی «امیرجاهد» به ایستگاه پایانی رسید

وی در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان در پنجمین دوره جشنواره گفت: متأسفانه برخی شرکت‌کنندگان در ریتم مشکل داشتند، در برخی نیز سونوریته و نوانس مشکلاتی وجود داشت. شرکت‌کنندگان باید بدانند این مسائل در موسیقی بسیار مهم است و چنانچه این مسائل به خصوص تئوری موسیقی اصلاح شود، مطمئناً سطح اجراها بسیار بالاتر خواهد رفت.

خدادادی افزود: اگر هنرجویان تئوری قطعاتی که می‌خواهند بنوازند را یاد گرفته باشند، اجراهای خیلی بهتری خواهند داشت. البته یقین دارم در دوره‌های آینده حتماً در اجرایشان این نکات رعایت خواهد شد.

اکثر نوازندگان شرکت‌کننده تکنیک خوبی داشتند

آرش فرهنگ‌فر از داوران جشنواره موسیقی «امیرجاهد» در مورد اجراها بیان کرد: از اجراهای امروز بسیار لذت بردم و در رده‌های سنی مختلف و در تمامی سازها اجراهای خوبی داشتیم، به خصوص در ساز تمبک که اگر این مسیر را ادامه دهند، قطعاً آینده درخشانی در انتظارشان خواهد بود.

پنجمین جشنواره موسیقی «امیرجاهد» به ایستگاه پایانی رسید

وی افزود: یکی از مسائلی که در این جشنواره در بخش تمبک به وضوح به چشم می‌آمد تکنیک خوب‌شان بود اما باید روی صدادهی بهتر تمرکز بیشتری کنند. همچنین در مواقعی تمپو تغییر می‌کرد. تعدادی از نوازندگان ناآگاهانه متر و تمپو را تغییر می‌دادند که این موضوع به‌ وضوح به چشم آمد و به هیچ وجه توقع نداشتم که به صورت ناگهانی این کار را انجام دهند. به هر صورت هدف جشنواره کسب تجربه است و مطمئناً به مرور زمان و با تمرین زیاد می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند.

فرهنگ‌فر بیان کرد: پیشنهادی که برای شرکت‌کنندگان دوره آینده دارم، این است که از امروز تمرینات خودشان را برای حضور در ششمین دوره جشنواره آغاز کنند. به هر حال موسیقی نیز مانند ورزش است و باید از امروز برای دور بعد مسابقات تلاش کنند تا بتوانند اجراهای بهتری به نسبت این دوره داشته باشند.

پنجمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» در روز ششم اجراها در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی پایان یافت و اختتامیه آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

چهارمین و پنجمین دوره جشنواره موسیقی استاد «امیرجاهد» به همت خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، خانه موسیقی ایران و برج آزادی با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۱ تا ۲۶ آبان‌ماه در سالن برج آزادی تهران، خانه‌موزه استاد امیرجاهد، و سرای ابوذر برگزار شد.

این جشنواره در بخش‌های تکنوازی، دونوازی، اجرای گروهی، پژوهش، و بخش ویژه استعدادهای درخشان در گونه‌های مختلف همچون موسیقی کلاسیک ایرانی، موسیقی نواحی ایران، کوبه‌ای، کلاسیک غربی، و پاپ و در رده‌های سنی «الف» (۹ تا ۱۱ سال)، رده سنی «ب» (۱۲ تا ۱۵ سال)، رده سنی «ج» (۱۶ تا ۱۸ سال)، رده سنی «د» (۱۹ تا ۳۵ سال) و رده سنی «ه» (۳۶ سال به بالا) برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha