۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 85294815
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

10 نکته مهم برگزاری خیمه فاطمیه

۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۳۱
کد خبر: 85294815
10 نکته مهم برگزاری خیمه فاطمیه

با فرا رسیدن ایام فاطمیه بسیاری از کسانی که نذر و نذوراتی دارند با برگزاری خیمه و کارهای مختلف سعی می‌کنند که نذرشان را ادا کنند.اگر قصد به‌پاکردن خیمه در این ایام را داشتید، باید حتما به 10 نکته مهم و اصولی توجه داشته باشید تا تمامی کارها بر اساس یک نظم مشخص انجام شوند و هیچ مشکلی در طول برگزاری مراسم برایتان به‌وجود نیاید.

بررسی 10 نکته مهم برگزاری خیمه فاطمیه

در ادامه ما تمام نکته‌های لازم برای برگزاری خیمه فاطمیه را لیست می‌کنیم و درباره آن‌ها به‌طور کامل صحبت خواهیم کرد:

‌1. نیت ورود به خیمه

سعی کنید مراجعه‌کنندگان به خیمه را از نیتشان آگاه سازید؛ شما باید نکته‌هایی را توسط سخنران‌ها یا دست‌نوشته‌ها به مراجعه‌کننده بگویید تا آن‌ها از اهمیت نیت پاک باخبر شوند. نیت خودتان نیز در برگزاری این مراسم بسیار اهمیت دارد. یکی از کارهای اشتباهی که بسیاری از مجری‌ها انجام می‌دهند، مقایسه‌کردن مراسم خود با دیگران است.

اگر خیمه‌ای برپا می‌کنید، کاملا برای نشان‌دادن اراداتتان به حضرت فاطمه(س) است؛ بنابراین باید از هرگونه مقایسه دست بردارید. متأسفانه برخی افراد این فضای مذهبی زیبا را تبدیل به میدان رقابتی کرده‌اند که در آن هر یک باید نسبت به دیگری به‌نحو بهتری خدمت‌رسانی کند.

جدای از این حرف‌ها، قطعا هر کسی که در برگزاری مراسم کمک کند، از ثواب آن بهره می‌برد؛ بنابراین فضایی را برای انجام کار گروهی به‌وجود آورید و خود به‌تنهایی کارها را انجام ندهید.

2. تهیه کامل لوازم عزاداری

تمام لوازم عزاداری و ملزومات برگزاری خیمه فاطمیه باید توسط شما تدارک دیده شوند تا مراسم تمام‌وکمال برگزار شود. قطعا پیداکردن هر یک از این وسایل در بازار، کار سختی است؛ بنابراین شما برای تهیه آن‌ها باید حتما به‌سراغ مراکزی که به‌طور تخصصی در زمینه فروش آن‌ها فعالیت دارند بروید و محصولات فاطمیه را خریداری کنید.

خوشبختانه بسیاری از مراکز در این زمینه مشغول به‌کار هستند که می‌توانید از آن‌ها خدمات دریافت کنید. این مراکز با عرضه محصولات مذهبی همانند کتیبه فاطمیه با قیمت‌های بسیار مقطوع و مناسب سعی می‌کنند تا نیاز مشتری‌هایشان را به‌طور کامل رفع کنند تا در ثواب آن‌ها نیز شریک شوند.

3. رعایت اصول میزبانی

هر چند شما بانی مراسم هستید؛ اما نباید دائما با دستور دادن‌های مختلف دیگران را از شرکت در خیمه پشیمان کنید. همچنین شما نباید هیچ تفاوتی بین افراد فقیر و ثروتمند قائل شوید، بلکه باید همه آن‌ها را به یک چشم ببینید. آشنا یا غریبه نیز در خیمه فاطمیه با یکدیگر فرقی ندارند و باید به همه آن‌ها به‌طور کامل و یکسان توجه کرد. هر چه متانت و وقار در رفتار و کلامتان بیشتر باشد، دیگران از شرکت در خیمه فاطمیه شما رضایت بیشتری خواهند داشت.

4. رعایت نظم

ساعات به‌پاکردن خیمه فاطمه باید کاملا مشخص باشد تا مردم دقیقا بدانند مجلس عزاداری در چه ساعتی برگزار می‌شود. سخنرانان نیز باید حتما سر ساعت مقرر در مجلس حضور یابند تا مردم منتظر آن‌ها نمانند. سعی کنید برای ارائه خدمات بهتر برای مجری‌ها لباس‌های متفاوتی در نظر بگیرید؛ مثلا هر یک از آن‌ها می‌توانند در کنار پیراهن مشکی یک شال سبز به‌دور گردنشان بیندازند، با این کار مردم به‌راحتی آن‌ها را تشخیص می‌دهند و در صورت بروز مشکل موضوع را با آن‌ها در میان می‌گذارند.

10 نکته مهم برگزاری خیمه فاطمیه

5. کودکان

کودکان قشر آسیب‌پذیری هستند که شاید حین مراجعه به خیمه دچار آسیب‌های مختلف جسمی به‌دلیل ازدحام جمعیت شوند؛ بنابراین حتما به والدین تأکید کنید که مراقب فرزندانشان باشند. شما همچنین می‌توانید کودکان را تبدیل به گروه‌هایی مجزا کنید تا آن‌ها کاملا در بخش جداگانه‌ای از خیمه باشند تا آسیبی به آن‌ها نرسد.

6. رعایت بهداشت

برای پخش نذری‌ها افرادی را از قبل مشخص کنید تا غذا، میوه یا هر نذری دیگر بیش‌ازحد دست‌به‌دست نشده و بهداشت ازبین نرود. در حین پخش چای، خرما و ... افرادی را مشخص کنید که قندها یا دانه‌های افتاده روی زمین را جمع کنند تا مشکلی برای بهداشت محیط به‌وجود نیاورند. باتوجه به شیوع بیماری‌های جدید، حتما از قبل با اسپری‌های ضدعفونی‌کننده و ... محیط را نیز ضدعفونی کنید.

شما حتی می‌توانید همان ابتدای ورود به خیمه شخصی را مامور کنید که ماسک‌های رایگان در اختیار حضار بگذارد. با انجام این کار، امکان انجام آیین مذهبی و مراسمتان را در عین حفظ پروتکل‌های بهداشتی خواهید داشت.

7. نذر و نذورات

اگر نذری دارید، سعی کنید نذری‌تان را ابتدا به افراد نیازمند و مستحق‌ها دهید. برخی افراد در نذری‌دادن بین حضار تفاوت قائل می‌شوند و برای آشناها نذری بیشتری می‌دهند؛ قطعا این کار پسندیده نیست و از ‌شان مجری‌های خیمه فاطمیه به‌دور است. نذرها را سعی کنید در ظرف‌وظروفی کاملا بهداشتی و تمیز قرار دهید تا مبادا سلامت حضار را به‌خطر بیندازند؛ همچنین به‌همراه ظرف غذا، قاشق و چنگال نیز بگذارید تا آن‌ها بدون هیچ مشکلی بتوانند همان‌جا نذری‌ها را صرف کنند.

در صورت صرف نذری در محل، سفره‌ها یا محل‌های مخصوص صرف به‌وجود بیاورید تا از شلوغی و ازدحام جلوگیری شود و افراد بتوانند بدون هیچ مشکلی غذا یا خوراکی‌شان را صرف کنند. با انجام این کار از ایجاد کثیف‌کاری یا مشکلات دیگر نیز جلوگیری خواهید کرد.

8. سخنرانان

سخنرانانی که در خیمه شرکت می‌کنند، باید توانایی به‌دست‌گرفتن تمام جمع را داشته باشند. آن‌ها باید محتوای مناسبی نیز به مردم ارائه دهند تا تمام تمرکز و حواس آن‌ها را به خود جلب کنند. علاوه‌براین سخنران باید تمام نکته‌ها و حرف‌هایی را که به زبان می‌آورد، از قبل سنجیده باشد تا مبادا احساسات حضار برانگیخته شود.

10 نکته مهم برگزاری خیمه فاطمیه

9. سیستم‌های صوتی

به‌هیچ‌عنوان از سیستم‌های صوتی خیلی قوی با اکوی زیادی در خیمه استفاده نکنید؛ چون برای برخی از همسایه‌ها مزاحمت ایجاد می‌شود. از قبل نیز نحوه کار با سیستم‌ها را یاد بگیرید تا در حین برگزاری مراسم مشکلی به‌وجود نیاید. متأسفانه برخی کار با سیستم‌ها را ساده می‌دانند؛ اما در حین مراسم به مشکل می‌خورند.

شما باید شخصی را مامور کنید که دائما سیستم‌های صوتی را بررسی کرده و عملکرد آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهد تا در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل بتواند خیلی زود آن را برطرف کند. این فرد باید آشنایی نسبتا کاملی با سیستم‌های صوتی داشته باشد تا در زمان لازم کارهای تخصصی و خاصی را انجام دهدتا این سیستم‌ها عملکرد و کارایی خود را حفظ کرده و با پخش صدای مناسب باعث برگزاری مراسمی آبرومندانه شوند.

10. آداب اجتماعی

در برخی مواقع شاید خیمه فاطمیه شلوغ باشد؛ بنابراین باید قبل از ورود به افراد این نکته را متذکر شوید که در حین عبور و مرور حتما مراقب باشند تا مبادا به دیگران آسیبی بزنند. مجری‌ها باید همواره توجه داشته باشند که به همه مردم به‌طور یکسان خدمات دهند.

برخی افراد با ازدحام جمعیت، کنترل از دستشان خارج می‌شود که قطعا آن‌ها کاندیدای مناسب برای به‌پاکردن مجالس عزاداری نیستند. در برخی مواقع نظم‌دادن به‌کارها کمی دشوار است و اگر بخواهید بر آن پافشاری کنید، برای دیگران ناراحتی‌هایی به‌وجود می‌آید؛ بنابراین اگر کارها به‌شیوه کاملا درستی انجام نمی‌شوند، طبق همین منوال پیش بروید و خود را با اوضاع وفق دهید.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره نکته‌های مهم در برگزاری خیمه فاطمیه صحبت کردیم. اگر می‌خواهید یک مجلس مذهبی تمام و کامل برگزار کنید تا توجه تمام حضار به مراسمتان جلب شود و هر سال بخواهند که در آن شرکت کنند، قاعدتا رعایت این نکته‌ها جزو واجبات خواهد بود. شما علاوه‌بر عمل به این نکته‌ها می‌توانید با گردانندگان و بانیان چندساله خیمه‌های عزاداری نیز مشورت داشته باشید تا آن‌ها به شما در این زمینه نیز راهنمایی‌های بیشتری داشته باشند تا مجلسی بی‌عیب و نقص برگزار شود.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha