۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85295585
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پناهگاه‌های همدان سرپناه امن برای اقامت زمستانی کوهنوردان

همدان- ایرنا- پناهگاه‌های رشته کوه الوند همدان "عروس بام‌های ایران زمین" این روزها با شروع فصل سرما و سفیدپوش شدن ارتفاعات آن، برای استقرار و اقامت فصلی کوهنوردان تجهیز شده و آماده میزبانی از کوهنوردانی است که فصل سرد را برای رسیدن به قله انتخاب می‌کنند.

به گزارش ایرنا، رشته کوه الوند با سه هزار و ۵۷۴ متر ارتفاع از سطح دریا با دره‌های عمیق، چشمه سارها، چمن زارها، قله‌ها، پوشش گیاهی و فصول منحصر به فردش در طول ماه‌های سال میعادگاه خیل عظیمی از کوهنوردان کشور است.

این رشته کوه با ویژگی‌های طبیعی و جذاب واقع در جنوب شهر همدان و شمال شهر تویسرکان، بهمن ماه ۱۳۸۹ به عنوان یک اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

ویژگی‌های الوند برای صعود و عبور از ارتفاعات آن در ۲ نیمه سال تقسیم می‌شود و نیمه دوم آن به مراتب شاهد صعود کوهنوردان باتجربه و حرفه‌ای باید بود.

میشان، میعادگاه بزرگان کوهنوردی ایران زمین

در میان مسیرهای منتهی به ارتفاعات همدان، دشت میشان قدیمی‌ترین و شناخته‌ترین منطقه در مسیر کوهنوردی فرزندان الوند است.

دشت یا همان میدان میشان بیش از نیم قرن اقامتگاه موقت کوهنوردانی است که در سرما و گرمای سال برای صعود به قلل مرتفع رشته کوه الوند از این مسیر تردد می‌کنند.

این دشت در واقع در مسیر اصلی صعود به قله الوند قرار دارد و وسعت آن حدود یک هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا به ۲ هزار و ۶۰۰ متر می‌رسد.

اهمیت این منطقه سبب شد تا از ۵۰ سال قبل عملیات ساخت ۲ پناهگاه اجرایی شود و در این نیم قرن قدمت، مفاخر کوهنوردان ایران زمین در این اقامتگاه موقت اسکان گرفتند.

پیشکسوت کوهنوردی همدان پیرامون ساخت این پناهگاه می‌گوید: در سال ۱۳۴۵ پناهگاه اول میدان میشان به همت هیات کوهنوردی همدان توسط آقایان «فریدون اسماعیل زاده» دبیر هیات، «اکبر سلاحی» خزانه دار و «عربعلی شروه» منشی هیات و عموم کوهنوردان همدان و با حمایت رئیس هیات کوهنوردی وقت «عبدالله حاجیلو» احداث شد.

در سال ۱۳۴۵ پناهگاه اول میدان میشان به همت هیات کوهنوردی همدان توسط آقایان «فریدون اسماعیل زاده» دبیر هیات، «اکبر سلاحی» خزانه دار و «عربعلی شروه» منشی هیات و عموم کوهنوردان همدان و با حمایت رئیس هیات کوهنوردی وقت «عبدالله حاجیلو» احداث شد.

نعمت الله اخضری اضافه کرد: این پناهگاه که دومین پناهگاه کوهنوردی ایران پس از پناهگاه «شیرپلا» محسوب می‌شد با حضور جمع کثیری از گروه‌های کوهنوردی، کوهنوردان همدان و کوهنوردان آزاد ساخته شد و مدت اجرای ساخت آن سه ماه تابستان و با هزینه حدود ۱۸۰ هزار ریال و مورد تائید و پشتیبانی تربیت بدنی، فرمانداری و فدراسیون کوهنوردی بود.

وی بیان کرد: ساخت پناهگاه الوند موجب شد که کوهنوردان با شب مانی در میدان میشان، برای صعود قله‌های «الوند»، «کلاغ لانه»، «دائم برف» و «قزل ارسلان» فعالیت و زمان بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: از طرف دیگر با توجه به ارتفاع منطقه کلاغ لانه، اقامت کوهنوردان در این پناهگاه سبب شد تا آن‌ها برای صعود به این منطقه فعالیت چشمگیری داشته باشند.

اخضری افزود: احداث پناهگاه دشت میشان بهانه خوبی شد تا بعد از سالهای ۱۳۵۰ فکر ساخت پناهگاهی در منطقه برف خیز کلاغ لانه به پیشنهاد فریدون اسماعیل زاده قوت بگیرد و امروزه شاهد استفاده از این پناهگاه‌ها هستیم.

پناهگاه‌های همدان سرپناه امن برای اقامت زمستانی کوهنوردان

۱۰ پناهگاه مهیای اسکان موقت کوهنوردان

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان با اشاره به وضعیت مطلوب پناهگاه‌های این استان گفت: هم اکنون ۱۰ پناهگاه و جان پناه در سطح ارتفاعات استان داریم که همگی آن‌ها مرمت و تجهیز شده‌اند.

رضوان سلماسی افزود: این پناهگاه‌ها در مناطق مرتفع میدان میشان، کلاغ لانه، یخچال، یال کبود، قزل، شاهنشین و کرگز واقع شده است.

وی اضافه کرد: همه ساله اقدام به ترمیم عمرانی و تجهیز پناهگاه‌ها می‌کنیم و اکنون نیز آماده پذیرایی از کوهنوردان در ارتفاعات استان هستیم.

سلماسی خاطرنشان کرد: بیشتر صعودها به سمت دشت میشان همدان انجام می‌شود و برهمین اساس نیز با مساعدت دستگاه ورزش استان و در راستای تامین سیستم گرمایشی، برای پناهگاه‌های مستقر در این دشت سوخت مورد نیاز در حال تامین است.

وی بیان کرد: این سوخت نیاز گرمایشی پناهگاه‌های دشت میشان در فصول پاییز و زمستانی را تامین می‌کند.

مرمت عمرانی پناهگاه‌ها

مدیر دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان همدان نیز با اشاره به تعمیر و مرمت پناهگاه‌های این استان گفت: همه ساله عملیات مرمت و بازسازی پناهگاه‌های همدان انجام می‌شود.

امین رنجبردار افزود: تعمیر داخلی پناهگاه‌ها، رنگ آمیزی و ترمیم جان پناه‌ها، تعویض پنجره‌ها، محوطه‌سازی و عایق‌بندی دیواره و سقف محل‌های اقامت کوهنوردان امسال اجرا شد.

وی یادآور شد: از سال ۸۶ تاکنون پناهگاه‌هایی را با همکاری هیات کوهنوردی همدان در ارتفاعات احداث و تجهیزات مورد نیاز کوهنوردان را در این مکان‌ها مستقر کرده‌ایم و معتقدیم یکی از بهترین استان‌ها به لحاظ دارا بودن تجهیزات کوهنوردی در ارتفاعات هستیم.

رنجبردار خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز سوخت مورد نیاز برای پناهگاه‌ها را در سامانه سوخت گازوئیل و گاز ثبت کرده‌ایم و به زودی در اختیار پناهگاه‌ها قرار می‌گیرد.

پناهگاه‌های همدان سرپناه امن برای اقامت زمستانی کوهنوردان

همدان پیشرو در تجهیز پناهگاه‌های کوهستانی

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز گفت: پناهگاه و جان پناه‌های موجود در ارتفاعات همدان مجهز به امکانات گرمایشی و اسکان شده‌اند و به لحاظ تجهیزات جزو استان‌های مطرح در کشور هستیم.

علی حقیقی افزود: ارتفاعات تحت نظارت هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان دارای پناهگاهای مجهز با امکانات پیشرفته است.

وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته ارتفاعات الوند بیشترین مسیر تردد کوهنوردان استان همدان است که استقبال چشمگیری از این منطقه در طول فصول سال صورت می‌گیرد.

وی در خصوص شرایط فعالیت حرفه‌ای کوهنوردان همدان گفت: استان همدان در تاریخ کوهنوردی ایران سابقه درخشانی دارد و طبق نظر مسوولان فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور عنوان «پایتخت کوهنوردی ایران» را در اختیار دارد.

حقیقی افزود: همدان دارای مفاخر و گنجینه‌های ارزشمند کوهنوردی است و بسیاری از کوهنوردان همدانی فاتح قلل مرتفع دنیا از جمله اورست هستند و برهمین اساس به عنوان قطب کوهنوردی کشور شناخته می‌شود.

استان همدان از دیر باز مهد پرورش کوهنوردان و سنگنوردان برجسته و به نام کشور نظیر 'جلال چشمه قصابانی' و 'حمید اولنج' فاتحان قله اورست و پیشکسوتان درگذشته و ارزشمندی همچون 'محمود اجل' بنیانگذار کوهنوردی حرفه‌ای و علمی در کشور، شادروان 'فریدون اسماعیل زاده'، شادروان 'حسین طالبی مقدم' و تعداد بیشماری ورزش کار افتخار آفرین است.

هم اکنون بیش از ۶۰ گروه و باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی در این استان فعال است.

در حال حاضر ۲ هزار کوهنورد سازمان یافته و دارای بیمه ورزشی فعالیت مستمر در صعودهای ورزشی دارند و البته این آمار در فعالیت‌های تفریحی و هفتگی کوهنوردان به چندین برابر می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha