برگزاری اختتامیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با حضور رییس جمهور

تهران- ایرنا- همزمان با روز جهانی فلسفه و به همت مجمع عـالی حکمت اسـلامی بـا همکـاری جمعی از مراکز علمی فرهنگی و اجرایی کشور، آیین اختتامیه «کنگره بین المللی علامه طباطبایی» با حضور آیت االله سـید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ۳۰ آبان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدباقر خراسانی دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی امروز یکشنبه در کنفرانس خبری این کنگره در دانشگاه الزهرا (س)، شخصیت مرحوم علامه طباطبایی را در ابعاد مختلف بی نظیر خواند و افزود: به طور حتم به این شخصیت کم نظیر قرن کمتر پرداخته شده است و بسیاری این دانشمند بزرگ را تنها به عنوان مفسر کتاب المیزان می شناسند.

برگزاری اختتامیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با حضور رییس جمهور

وی با تاکید بر لزوم شناخت هرچه بیشتر ابعاد دانشی، فقه، اصول، کلام و ادیان علامه طباطبایی گفت: این شخصیت در طول حیات مبارک خود آثار و تالیفات ارزشمندی داشته و شاگردان بزرگی را تربیت کرده است.

خراسانی در ادامه در خصوص اختتامیه کنگره بین المللی علامه طباطبایی گفت:‌ این آیین سه شنبه ۳۰ آبان ماه مصادف با «روز جهانی فلسفه» در تهران و در سالن همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا (س)، برگزار می شود. در این کنگره حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور، دکتر حداد عادل، مخبر دزفولی و یکی از شخصیت های بین المللی حضور خواهند داشت.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی ادامه داد: در مراسم اختتامیه میزبان میهمانانی از کشور روسیه، ترکیه و بیت الحکمه عراق خواهیم بود. همچنین در این آیین از آثار به روز شده علامه طباطبایی، طرح های دبیرخانه دائمی علامه طباطبایی و نامگذاری هفته حکمت و فلسفه اسلامی رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز بکار اولین دوره این کنگره در ۲۴ آبان سال ۱۴۰۰ همزمان با چهلمین سال ارتحال علامه طباطبایی افزود: در واقع از همان زمان که دوران کرونا هم بود، این کنگره فعالیت علمی خود را آغاز و برای ارسال مقالات مرتبط فراخوان داد و با استقبال خوبی هم مواجه شد.


پذیرش ۱۱۴ مقاله به کنگره بین المللی علامه طباطبایی


دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی همچنین با اشاره به ارسال ۳۵۹ چکیده مقاله به این کنگره، افزود: ۲۶۳ چکیده مقاله به مرحله داوری این کنگره رسیده که بیشترین چکیده مقالات در بحث قرآن و حدیث بوده و از بین این مقالات، ۱۱۴ مقاله پذیرش شده است. 

خراسانی با اشاره به فعالیت ۶ کمیته در کنگره بین المللی علامه طباطبایی تصریح کرد: بیش از ۴۰ شخصیت حوزوی عضو کمیته برگزاری این رویداد بودند و از همکاری ۳۳ مرکز علمی و ۱۰ مرکز خارج از کشور نیز بهره مند شدیم.

وی با اشاره به برگزاری ۱۳۱ پیش نشست داخلی در راستای برگزاری این کنگره همچنین گفت: یازده پیش نشست دیگر طی این چند روز با هدف تبیین شخصیت علمی و اخلاقی علامه طباطبایی برای الگویابی و ایجاد انگیزه در مباحث تحقیق و پژوهش برگزار می‌شود.

ترجمه زندگی نامه آیت الله طباطبایی به پنج زبان دنیا

دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی اظهار داشت: در کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی همچنین به برخی از ابعاد دانش تخصصی این علامه عالیقدر همچون خوشنویسی، معماری، شعر و ادبیات نیز توجه شده است به طوری که با توجه به تبحر و تخصص ایشان در عرصه خوش نویسی، از دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه الزهرا درخواست کردیم تا در حاشیه اختتامیه جملاتی از وی را به صورت خوشنویسی در معرض عموم قرار دهند.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی همچنین تصریح کرد: زندگی نامه مفسر بزرگ آیت الله محمد حسین طباطبایی، در ۳۰ صفحه به پنج زبان دنیا شامل فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی‌ و اردو ترجمه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha